Skip to main content

Blog: buiten de Randstad

Het openbaar vervoer groeit harder dan voorspeld en dit gaat de komende jaren doorzetten. Gelukkig, want deze groei is ook hard nodig vanwege de klimaatproblematiek en de woningbouwopgave. In Amsterdam wordt nu serieus gepraat over het doortrekken van Noord/Zuidlijn, in Rotterdam en Den Haag denken wordt nagedacht over het uitbreiden van het RandstadRail-netwerk. Goede ontwikkelingen, maar daardoor lijkt het haast of de reiziger buiten de Randstad wordt vergeten.

Het openbaar vervoer buiten de Randstad is op veel plekken prima geregeld. Toch is er ook daar ruimte voor verbetering. Vrije busbanen zouden ook in Friesland en Limburg voor minder vertraging zorgen. Slimme verkeerslichten kunnen ook in Overijssel en Brabant de bus voorrang geven. Ook buiten de Randstad passen er meer reizigers in een trein of bus dan in een auto. Kortom, ook buiten de Randstad moet geïnvesteerd worden.

Momenteel werkt het ministerie het Toekomstbeeld OV 2040 uit. Eén van de doelstellingen van het toekomstbeeld is het OV haar deel van de mobiliteitsgroei te laten opvangen. Met andere woorden:  meer reizigers moeten kiezen voor OV en fiets. Een modal shift, in vakjargon.

Deze modal shift kan en moet in het hele land plaatsvinden. In Middelburg, Leeuwarden en Venlo zal het gebruik van openbaar vervoer ook groeien als de gemeenten en provincies de juiste investeringen doen. Miljarden zijn er niet voor nodig, het vraagt vooral lef. Durft de wethouder te kiezen voor duurzaam vervoer? Het Toekomstbeeld OV vraagt om concrete acties per regio om de doelen te bereiken. Dat het gebruik van het openbaar vervoer al jaren stijgt, geeft aan dat de reiziger er klaar voor is. Welke wethouder en gedeputeerde buiten de Randstad pakt deze handschoen op?

Freek Bos,
Directeur Rover

Infrastructuur, Politiek en lobby