Skip to main content

Blog: stikstof

Het wordt binnenkort wat minder “vroem vroem” op de Nederlandse snelwegen. Maar nu automobilisten straks nog maar 100 kilometer per uur mogen rijden, krijgen ze daar wel spiksplinternieuw asfalt voor terug. Zo zagen we in een tweet op het officiële kanaal van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Hierin werd met trots een zevental projecten genoemd die weer door kunnen gaan nu het kabinet een voorlopige oplossing voor het stikstofprobleem heeft.

Er is iets geks aan die tweet. De projecten die nu doorgaan betreffen namelijk alleen weguitbreidingen. Knooppunt Hoevelaken, de A4 tussen Rotterdam en de Den Haag, de A27 bij Utrecht en de snelweg van Tilburg naar Eindhoven mogen zich allemaal verheugen op aanpassingen. Juist op die trajecten kan de dienstregeling van de trein een flinke boost gebruiken. Tussen Tilburg en Eindhoven rijdt twee keer per uur een Intercity en Sprinter. Als we dat nou eens verdubbelen, dan is die hele weguitbreiding niet meer nodig. Tussen Harderwijk en Utrecht boemelt 2 keer per uur een sprinter. De 800 miljoen om knooppunt Hoevelaken te verbeteren kan ook worden gebruikt om meer sprinters te laten rijden. De trein stoot geen stikstof uit, gebruikt stroom van een eigen windpark en rijdt met 140 kilometer per uur de file voorbij. De beste maatregel om de stikstofuitstoot te verminderen is meer treinvervoer.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar een lijstje met spoorprojecten die juist versneld doorgaan vanwege de stikstofcrisis. Die lijst kan niet lang genoeg zijn. Ik was afgelopen week nog even kort bij het stikstofdebat in de Tweede Kamer. Het woord spoor is er niet gevallen. Volgende week is er een herkansing; dan praat de Kamer over de besteding van gelden voor infrastructuur. Geld van de weg naar het spoor verplaatsen is dan natuurlijk de oplossing. Dus: wanneer verruilen we vroem vroem voor kedeng kedeng?

Freek Bos,
Directeur Rover

Duurzaamheid, Politiek en lobby