Skip to main content

Rover pleit voor meer regie op het spoor

Er is meer regie nodig op het spoor. Hiervoor pleit Rover in een brief aan de Tweede Kamer. Ook vraagt Rover om investeringen zodat het spoor beter kan concurreren met andere vervoersmiddelen.

Op woensdag 9 september spreekt de Tweede Kamer tijdens een Algemeen Overleg Spoorordening over de toegang tot het spoor voor verschillende treinvervoerders vanaf 2025. Volgens Rover is het van ondergeschikt belang welke partijen er op het spoor (gaan) rijden, belangrijker is dat het spoorvervoer aantrekkelijk genoeg wordt zodat meer reizigers voor deze duurzame vorm van vervoer kiezen. Het is aan de Staatssecretaris dit doel middels goede regie te behalen.

Om een spoor met meerdere vervoerders aantrekkelijk te maken voor de reiziger, moet wel aan een aantal voorwaarden worden voldaan. Want waar meer vervoerders rijden, lopen reizigers nu tegen grenzen aan. Bijvoorbeeld door extra overstappen en in- en uitchecken met de OV-chipkaart. Maar dat is niet nodig, stelt Rover: door regie te voeren kan de staatssecretaris ervoor zorgen dat de reiziger niets merkt van grenzen. Door daarnaast te zorgen voor goede regionale regie, kunnen grenzen zelfs nog meer verdwijnen: zo zouden Sprinters beter kunnen aansluiten op de bussen in de regio.

Daarnaast pleit Rover voor meer investeringen in het spoor: het inzetten op “beter benutten” heeft zijn grens bereikt, het is nu tijd om te investeren in meer spoor en meer treinen. Alleen dan kan de trein een alternatief worden voor de auto of het vliegtuig, stelt Rover. Ook voor stations ziet Rover verbetermogelijkheden, bijvoorbeeld door ruimte te maken voor voorzieningen zoals bibliotheken, kinderopvang en musea.