Skip to main content

‘Maak reizen van deur tot deur eenvoudiger in nieuwe NS-concessie’

Om het reizen eenvoudiger te maken, moet het Rijk regie nemen en zorgen dat de belangen van de reiziger een grotere rol gaan spelen op het spoor. Dat schrijft Rover in een brief aan de Tweede Kamer. Rover pleit onder meer voor één keer in- en uitchecken per reis, kortingen in de daluren en abonnementen die niet alleen in de trein maar ook in de bus of tram gebruikt kunnen worden.

Op 9 december spreekt de Tweede Kamer over de eisen die vanaf 2024 aan NS worden gesteld, wanneer de nieuwe concessie van start gaat. Hierbij worden de eisen aan onder andere de dienstregeling, tarieven en serviceverlening van en aan de reiziger tot ver in het volgende decennium vastgesteld. Rover vraagt het Rijk om voortaan meer regie te nemen zodat het reizen eenvoudiger wordt.

Eén keer in- en uitchecken

Om het reizen van deur tot deur echt makkelijk te maken, zouden er abonnementen moeten komen die niet alleen bij NS geldig zijn maar ook in bus en tram. In Utrecht bijvoorbeeld bestaat deze mogelijkheid al. Ook zouden reizigers die onderweg overstappen van NS op een andere vervoerder, niet te maken moeten krijgen met een verplichte routekeuze vooraf en een dubbel opstaptarief. Het extra in- en uitchecken bij een overstap van NS trein op een trein van een andere vervoerder zou wat Rover betreft ook verleden tijd moeten worden. Rover verwijst hierbij naar Gelderland, waar de reiziger tussen Arnhem en Winterswijk niet hoeft te kiezen tussen verschillende incheckpalen ondanks dat hier meerdere vervoerders rijden. Door regie te nemen, moet dit op landelijke schaal ook mogelijk zijn.

Niet duurder in de spits

“Wij juichen het toe als reizigers via kortingen verder verleid worden buiten de spits te reizen. Het is echter ongewenst de tarieven in de spits te verhogen”, schrijft Rover aan de Kamerleden. “Dit zou de concurrentiepositie van de trein ten opzichte van de auto schaden”. Er wordt op dit moment overwogen om NS meer mogelijkheden te geven voor ‘prijsdifferentiatie’: duurdere kaartjes in de spits en goedkopere in de daluren. Rover voelt niets voor een duurdere spits maar verwacht dat reizigers met korting voldoende verleid kunnen worden zo mogelijk in de daluren te reizen.

Meer treinen

Met de bouw van honderdduizenden extra woningen en aandacht voor duurzaam vervoer in het Klimaatakkoord, zou het aanbod op het spoor met tientallen procenten moeten groeien. Groei zou volgens Rover dan ook een hoofddoel in de nieuwe NS-concessie moeten zijn. Rover pleit daarom voor meer treinen, nieuwe rechtstreekse verbindingen, frequentieverhogingen en reistijdverkorting.

Politiek en lobby