Skip to main content

Blog: gezond in het OV

Berlijn heeft besloten dat een Verkehrswende nodig is om de uitstoot van auto’s terug te brengen. Met hogere frequenties, grotere betrouwbaarheid en uitbreiding van het OV-netwerk moeten meer reizigers tot een overstap op het OV worden verleid. Dit was geen besluit van de in Berlijn huizende Angela Merkel, maar van de stad Berlijn zelf. De komende jaren trekt de stad Berlijn het budget voor OV op van 1.1 miljard naar 1.8 miljard. Een flinke verhoging die dan ook nodig is om de beoogde doelen te halen. De reiziger beloven dat het beter gaat worden zonder daar geld voor uit te trekken, dat kan niet.

Afgelopen week waren de Haagse wethouder voor mobiliteit Van Asten en de Drentse verkeersgedeputeerde Brink op bezoek bij WNL op Radio 1. Centraal stond de vraag waar het openbaar vervoer moest worden uitgebreid. Van Asten gaf vanzelfsprekend aan dat de Randstad vastloopt terwijl Brink snelle verbindingen naar Drenthe als een noodzaak ziet. Beide heren hebben natuurlijk gelijk. Het debat liep eigenlijk vast doordat het een keuze lijkt tussen die twee opties: trekt staatssecretaris Van Veldhoven de portemonnee voor de Randstad óf voor Drenthe?

Dat is een vreemde vraag, want moet de portemonnee niet worden getrokken voor de Randstad én Drenthe? En dan gaat het niet alleen om de portemonnee van Van Veldhoven: ook minister De Jonge van Volksgezondheid heeft belang bij goed OV. Reizigers in het OV zijn immers gezonder dan automobilisten. Het stukje fietsen naar het station en lopen naar het werk zorgt voor minder kosten in de gezondheidszorg. Dat moeten werkgevers zich ook gaan realiseren. Het geld dat wordt gebruikt voor een parkeergarage bij een kantoorpand kan ook worden gestopt in promotie van OV onder werknemers. Gezonde medewerkers zorgen niet alleen voor een hogere productiviteit, zij zorgen ook voor lagere premies bij de verzuimverzekering.

Laten we niet kijken naar wat de het OV allemaal kost, maar vooral wat een OV-reiziger de maatschappij kan opleveren. Zo moeten we in Nederland toch ook een Verkehrswende op tafel kunnen krijgen, inclusief een budgettaire stijging van 700 miljoen. Meteen al gezond beginnen? Rover doet op 4 april mee aan de Wandel naar je werk-dag, die onze collega’s van Wandelnet jaarlijks organiseren.

Freek Bos,
Directeur Rover

Blog, Politiek en lobby