Skip to main content

Blog: het verkeerde debat

Een paar keer per jaar debatteren de leden van de Tweede Kamer over het spoor. Aanstaande donderdag staat er weer een debat gepland. Op de agenda van het overleg onder andere het OV Toekomstbeeld 2040. Het OV Toekomstbeeld schetst een beeld van het hele OV in 2040, niet alleen van spoor. Dit roept bij mij de vraag op waarom het OV Toekomstbeeld 2040 behandeld wordt bij een debat over spoor? Moet dit niet besproken worden bij een debat over het hele OV?

Natuurlijk gaat de staatssecretaris veel over het spoor. Van Veldhoven is immers de opdrachtgever van zowel NS als ProRail. Maar de staatssecretaris is bovenal wat we noemen systeemverantwoordelijke. Of in taal van de reiziger: ze is verantwoordelijk voor een goede reis van A naar B. Ze moet er voor zorgen dat reizigers eenvoudig en zonder gedoe kunnen reizen. Dat kan de staatssecretaris door meer samenwerking tussen vervoerders af te dwingen en door provincies en gemeente aan te sporen maatregelen te nemen om het OV te versnellen.

Focus op de reiziger en daarmee op integraliteit is nodig. Een reis is altijd een combinatie van modaliteiten, soms trein en fiets, soms lopen en bus en soms auto plus trein.  Bovendien zal het OV-gebruik de komende jaren groeien. De meest actuele cijfers van het OV-gebruik in Amsterdam laten een groei van bijna 18 procent zien ten opzichte van een jaar eerder. Niets wijst er op dat dit de komende jaren anders zal zijn. Er moeten nu beslissingen genomen worden om deze groei tot 2030 aan te kunnen. Er moet daarbij aandacht zijn voor de reiziger. Die is geholpen bij minder drempels in zijn reis, daarom is het nodig om meer knooppunten (Hubs in jargon) te laten ontstaan. Rotterdam Centraal is een station waar een reiziger moeiteloos vanuit de metro de stationstunnel in loopt. Het verknopen van bus, trein en fiets maakt de reis makkelijker. De reiziger is ook geholpen bij meer bussen. Meer rijstroken beschikbaar maken voor bussen zorgt voor versnelling en meer capaciteit. Maatregelen die allemaal voor 2030 realiseerbaar zijn. Maatregelen die ook veel van de groei tot 2030 kunnen opvangen.

Zal de Haagse politiek het aandurven om donderdag tijdens een debat over spoor het niet te hebben over spoor in 2040, maar over maatregelen tot 2030?

Freek Bos, directeur Rover

Blog, Politiek en lobby