Skip to main content

Laat Rijk en vliegreizigers bijdragen aan doortrekken Noord-Zuidlijn naar Schiphol

Er moet snel een besluit worden genomen over het doortrekken van de Noord-Zuidlijn naar Schiphol en Hoofddorp en het sluiten van de metroring in Amsterdam. Door de sterke groei van het aantal reizigers wordt het spoor rond Schiphol een steeds groter knelpunt op het (inter)nationale spoorwegnetwerk. Vanuit het Nationaal Groeifonds is inmiddels 50% van het benodigde budget beschikbaar. Reizigersvereniging...

Lees meer

‘Maak reizen van deur tot deur eenvoudiger in nieuwe NS-concessie’

Om het reizen eenvoudiger te maken, moet het Rijk regie nemen en zorgen dat de belangen van de reiziger een grotere rol gaan spelen op het spoor. Dat schrijft Rover in een brief aan de Tweede Kamer. Rover pleit onder meer voor één keer in- en uitchecken per reis, kortingen in de daluren en abonnementen die niet alleen in de trein maar ook in de bus of tram gebruikt kunnen worden. Op 9 december...

Politiek en lobby

Lees meer

Rover vraagt nieuwe kabinet om forse investering in OV

Het openbaar vervoer moet worden verdubbeld voor 2030 om een ‘OV-infarct’ te voorkomen, schrijft Rover in een brief aan de informateur van het nieuwe kabinet. Rover vraagt een nieuw kabinet om fors te investeren in uitbreiding van duurzame mobiliteit om recht te doen aan de woningbouwopgave, de leefbaarheid en volksgezondheid. Investeringen en exploitatievergoedingen zijn sterk achtergebleven bij...

Politiek en lobby

Lees meer

“Investeer in sterkere spoorcorridor tussen Randstad, Arnhem en Ruhrgebied”

De treinverbinding tussen Randstad, Arnhem en metropoolregio Rhein-Ruhr moet sneller, betrouwbaarder en frequenter. Dat schrijft een brede coalitie van metropoolregio’s (Amsterdam en Arnhem-Nijmegen), provincies (Utrecht en Gelderland), Regio Foodvalley, Euregio Rijn-Waal, NS en reizigersvereniging Rover in een brief aan de informateur Tjeenk Willink van het nieuwe kabinet. De coalitie roept daarom...

Politiek en lobby

Lees meer

Rover vraagt extra steun voor OV-bedrijven

Hogere tarieven of een verminderd aanbod dreigen in het openbaar vervoer. Daarvoor waarschuwt Reizigersvereniging Rover in een brief aan de staatssecretaris. Rover vraagt het Rijk om voldoende financiële steun voor de OV-sector vanwege het maatschappelijk belang van openbaar vervoer. Het Rijk heeft de OV-sector een vergoeding verleend tot en met het derde kwartaal van dit jaar om het OV-aanbod...

Politiek en lobby

Lees meer

Verkiezingen 2021: wat willen de Tweede Kamerpartijen voor het OV?

De Tweede Kamerverkiezingen staan voor de deur. Bij de keuze aan welke partij onze stem te geven, spelen heel wat afwegingen mee. OV hoort daar ook bij. Benieuwd welke wensen de huidige Tweede Kamerpartijen hebben voor het OV? Rover heeft het op een rij gezet. Maar liefst 37 partijen doen mij aan de Tweede Kamerverkiezingen van 2021, samen staan zij garant voor 1579 kandidaten. Een hele klus dus...

Politiek en lobby

Lees meer

Youth Climate Deal: Rover Jong wil meer OV in woon-werkverkeer

Een groter aandeel voor OV in het woon-werkverkeer en een beter Europees railnetwerk zijn onmisbare ingrediënten voor het nieuwe regeerakkoord. Dit stelt Rover Jong in het kader van de ‘Youth Climate Deal’.   Voor de InnovatieExpo 2021 zijn het afgelopen jaar werkgroepen van jongeren opgezet rond onder andere het thema Mobiliteit. Samen met de Jonge Klimaatbeweging werken zij aan een ‘Youth...

Rover Jong, Politiek en lobby

Lees meer

Rover vraagt aandacht voor kleine OV-projecten

Rover is blij dat een aantal grote OV-projecten op de nominatie staat om door het Rijk gefinancierd te worden. Tegelijk vraagt Rover aandacht voor de kleinere OV-projecten die de reiziger minstens zo veel kunnen opleveren. Dit meldt directeur Freek Bos in een uitzending van SpoorProTV. Het kabinet stelt 20 miljard euro beschikbaar in een Nationaal Groeifonds om kennisontwikkeling, onderzoek en...

Politiek en lobby

Lees meer

"Prestatie-eisen NS en ProRail moeten omhoog"

Op de HSL-Zuid moeten de punctualiteitseisen omhoog. Dat stelt Rover in reactie op het besluit van de staatssecretaris om de concessies van NS en ProRail te actualiseren. Afgelopen jaar is een tussentijdse evaluatie uitgevoerd van de concessies van NS en ProRail. Het ministerie heeft gekeken hoe NS en ProRail presteren en welke zaken in de concessies geactualiseerd moeten worden. Dit heeft geleid...

Politiek en lobby

Lees meer

Blog: bezuinigen of investeren?

Iedereen probeert ongeschonden de eindstreep van de coronacrisis te halen. Dat dit geen eenvoudige opgave is merken mensen op persoonlijk gebied, maar ook ondernemers en zelfs complete sectoren. De OV-sector mag dan de status ‘vitaal’ hebben, ook hier vallen rake klappen. Ondanks financiële steun verwacht de sector tot 15% te moeten bezuinigen, Connexxion heeft het zelfs al over dit jaar nog snijden...

Blog, Politiek en lobby, Amsterdam

Lees meer

Rover pleit voor meer regie op het spoor

Er is meer regie nodig op het spoor. Hiervoor pleit Rover in een brief aan de Tweede Kamer. Ook vraagt Rover om investeringen zodat het spoor beter kan concurreren met andere vervoersmiddelen. Op woensdag 9 september spreekt de Tweede Kamer tijdens een Algemeen Overleg Spoorordening over de toegang tot het spoor voor verschillende treinvervoerders vanaf 2025. Volgens Rover is het van ondergeschikt...

Lees meer

Rover in verzet tegen omvorming ProRail

De omvorming van ProRail brengt veel risico’s met zich mee en biedt de reiziger geen voordelen. Dit zijn de belangrijkste bezwaren van Rover tegen het plan om ProRail per 1 januari 2021 om te vormen naar een zelfstandig bestuursorgaan (zbo). Rover heeft een schriftelijke reactie op het wetsvoorstel gegeven. Door ProRail om te vormen tot zbo komt de organisatie onder de vleugels van het ministerie...

Politiek en lobby

Lees meer

Blog: nu actie voor de toekomst

Het zijn bijzondere tijden. Aan de ene kant lijkt de wereld stil te staan, gelijktijdig draait de wereld ook gewoon door. Als Rover hebben we ook onze maatregelen genomen. Alle bijeenkomsten zijn geannuleerd of omgezet in videovergaderingen. Vrijwel iedereen werkt vanuit huis. Het voelt zelfs raar om deze blog te schrijven voor de website. Want wat is er nu belangrijk om over te schrijven? Virussen...

Politiek en lobby, Corona

Lees meer

Rover presenteert manifest met OV-plannen Noord-Holland

Het moet anders met de mobiliteit in de noordelijke Randstad, en behoorlijk snel ook. Deze boodschap heeft Rover overgebracht met de overhandiging van een manifest aan de Gedeputeerde Staten van Noord-Holland. Maandag werd in Haarlem Jeroen Olthof als de nieuwe gedeputeerde Mobiliteit en Leefbaarheid geïnstalleerd. Reden voor Rover om zich meteen sterk te maken voor maatregelen die duurzame mobiliteit...

Politiek en lobby, Amsterdam, Haarlem e.o., Noord-Holland-Noord, Lokaal

Lees meer

Blog: wat te doen met 80 miljoen?

In politiek Den Haag is men druk bezig met een besluit over hoe het openbaar vervoer georganiseerd zou moeten zijn. Reizigers vragen mij wel eens of Rover nou wel de nodige aandacht zou moeten besteden aan dit zogenaamde ordeningsvraagstuk. Want ordening is toch maar een middel en geen doel? Moet Rover zich daar dan druk om maken? Een logische vraag natuurlijk. Beter openbaar vervoer in 2030 zou...

Politiek en lobby

Lees meer

Rover wil actieplan Qbuzz Drechtsteden

Qbuzz en provincie Zuid-Holland moeten samen met een actieplan komen om van het openbaar vervoer in regio Drechtsteden een succes te maken. Hiervoor pleit Reizigersvereniging Rover tijdens een hoorzitting van de Provinciale Staten. De Provinciale Staten hebben diverse partijen uitgenodigd om hun licht te schijnen op de prestaties van Qbuzz in het concessiegebied Drechtsteden-Molenlanden-Gorinchem...

Politiek en lobby, Dienstuitvoering, Drechtsteden

Lees meer

Blog: gestroomlijnd

Een aantal zaterdagen per jaar komen alle vrijwilligers van Rover bij elkaar om kennis uit te wisselen en inhoudelijke visies te ontwikkelen. Afgelopen zaterdag stond de vraag centraal welke OV-projecten binnen de (plaatselijke) politiek en in de media worden besproken. Dat zou toch een mooie lijst van investeringen moeten opleveren. De inventarisatie leverde een lijst op vol met verschillende ‘lijnen’:...

Politiek en lobby

Lees meer