Skip to main content

Rover wil actieplan Qbuzz Drechtsteden

Qbuzz en provincie Zuid-Holland moeten samen met een actieplan komen om van het openbaar vervoer in regio Drechtsteden een succes te maken. Hiervoor pleit Reizigersvereniging Rover tijdens een hoorzitting van de Provinciale Staten. De Provinciale Staten hebben diverse partijen uitgenodigd om hun licht te schijnen op de prestaties van Qbuzz in het concessiegebied Drechtsteden-Molenlanden-Gorinchem...

Politiek en lobby, Dienstuitvoering, Drechtsteden

Lees meer

Blog: gestroomlijnd

Een aantal zaterdagen per jaar komen alle vrijwilligers van Rover bij elkaar om kennis uit te wisselen en inhoudelijke visies te ontwikkelen. Afgelopen zaterdag stond de vraag centraal welke OV-projecten binnen de (plaatselijke) politiek en in de media worden besproken. Dat zou toch een mooie lijst van investeringen moeten opleveren. De inventarisatie leverde een lijst op vol met verschillende ‘lijnen’:...

Politiek en lobby

Lees meer

Blog: goed nieuws

Goed nieuws! Dat leek de boodschap van de minister van Infrastructuur afgelopen maandag in debat met de Tweede Kamer. Ze had nog eens goed naar de spoorprojecten op de stikstoflijst gekeken. Projecten op die lijst lopen vertraging op door de uitspraak van de Raad van State over beperking van de maximale hoeveelheid stikstofuitstoot. De minister had geconstateerd dat deze dertien spoorse projecten...

Infrastructuur, Duurzaamheid, Politiek en lobby

Lees meer

Lieve Sint, niet meer asfalt maar meer OV

Dit opiniestuk verscheen op 24 november in Dagblad Trouw.  Vandaag houdt de Tweede Kamer weer het grote Sinterklaasdebat, minder goed bekend als het nota-overleg over het Meerjarenprogramma Infrastructuur Ruimte en Transport (MIRT). Daarin geeft het kabinet aan hoeveel belastinggeld er gaat naar asfalt, spoor en waterwegen. Elk jaar wordt zeven miljard verdeeld, voornamelijk aan asfalt. Ook...

Duurzaamheid, Politiek en lobby

Lees meer

Blog: stikstof

Het wordt binnenkort wat minder “vroem vroem” op de Nederlandse snelwegen. Maar nu automobilisten straks nog maar 100 kilometer per uur mogen rijden, krijgen ze daar wel spiksplinternieuw asfalt voor terug. Zo zagen we in een tweet op het officiële kanaal van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Hierin werd met trots een zevental projecten genoemd die weer door kunnen gaan nu het kabinet...

Duurzaamheid, Politiek en lobby

Lees meer

Blog: buiten de Randstad

Het openbaar vervoer groeit harder dan voorspeld en dit gaat de komende jaren doorzetten. Gelukkig, want deze groei is ook hard nodig vanwege de klimaatproblematiek en de woningbouwopgave. In Amsterdam wordt nu serieus gepraat over het doortrekken van Noord/Zuidlijn, in Rotterdam en Den Haag denken wordt nagedacht over het uitbreiden van het RandstadRail-netwerk. Goede ontwikkelingen, maar daardoor...

Infrastructuur, Politiek en lobby

Lees meer

Maak reiziger eigenaar van OV-data

Er komen steeds meer mobiliteitsaanbieders die vervoersdiensten van verschillende vervoerders verkopen. Reizigers moeten volgens Rover controle kunnen houden over check-in en out gegevens die de mobiliteitsaanbieders registreren. “Het is logisch en vanzelfsprekend dat de producent ook eigenaar van de data is en blijft” aldus directeur Freek Bos tijdens een rondetafelgesprek in de Tweede Kamer. Dinsdag...

Politiek en lobby, Mobiliteitsdiensten

Lees meer

Rover vraagt om investeringen spoor Oost-Nederland

Er is meer geld nodig voor het spoor in Gelderland en Overijssel. Dit stelt Rover in een brief aan beide provincies. De provincies willen meer reizigers uit de auto lokken, toch blijven investeringen in het openbaar vervoer achter. Provincies Gelderland en Overijssel zijn de aanbestedingen van regionale spoorlijnen voor de komende 15 tot 20 jaar aan het voorbereiden. Het betreft regionaal spoor...

Infrastructuur, Politiek en lobby, Gelderland, West-Overijssel, Afdelingsnieuws, Twente

Lees meer

Rover-Amsterdam vraagt om ambitieus vervoerplan

Vervoerregio Amsterdam moet meer eisen stellen aan de vervoerder die vanaf 2021 in regio Zaanstreek-Waterland de bussen gaat verzorgen. Dat schrijft Rover-Amsterdam in een brief aan de Vervoerregio. In 2021 gaat een nieuwe concessie van van kracht start in Zaanstreek-Waterland voor 10 tot mogelijk zelfs 15 jaar. Het programma van eisen voor de aanbesteding wordt nu opgesteld. Rover-Amsterdam mist...

Dienstregeling, Duurzaamheid, Politiek en lobby, Amsterdam, Afdelingsnieuws

Lees meer

Blog: O, o, Den Haag

Afgelopen week presenteerde Rover samen met 24 partners het Deltaplan Mobiliteit. De media had vooral aandacht voor het pleidooi voor rekeningrijden. Dat is jammer, er staat namelijk veel meer in het plan. Namelijk een pleidooi om het voor de reiziger echt beter te maken. De reiziger is immers dé toetssteen, al is het plan natuurlijk geschreven voor de politiek en ambtenarij. Doel van het plan is...

Blog, Politiek en lobby

Lees meer

Mobiliteitsalliantie doet voorstellen voor bereikbaar Nederland

De capaciteit van het Nederlandse wegennet en openbaar vervoer is onvoldoende om de stijgende vraag naar mobiliteit op te vangen. Om te voorkomen dat Nederland in de komende jaren vastloopt, moet de mobiliteit anders worden ingericht. De Mobiliteitsalliantie doet hiervoor concrete voorstellen, waarbij de reiziger en het vervoer van goederen centraal staan. Dit levert onze maatschappij jaarlijks...

Infrastructuur, Duurzaamheid, Politiek en lobby, Mobiliteitsdiensten, Ruimtelijke ordening

Lees meer

Rover wil tramverbinding tussen Madurodam en de Eisenhowerlaan

Rover-Den Haag wil een railtracé tussen Madurodam en de Eisenhowerlaan, zo schrijft de Rover-afdeling in een brief aan de gemeente. Mogelijke grootschalige werkzaamheden op dat traject bieden een uitgelezen kans om hier rails aan te leggen. Rover-Den Haag zou graag een railverbinding zien tussen Madurodam en de Eisenhowerlaan. Dit zou een snelle, duurzame verbinding kunnen bieden voor reizigers...

Infrastructuur, Politiek en lobby, Den Haag, Afdelingsnieuws

Lees meer

Blog over Deventer

Deze blog gaat over Deventer. Een stad met bijna 80.000 inwoners, twee stations en een bescheiden stadsdienst. Het Deventer centrale station ligt op het snijpunt van de spoorlijn tussen Twente en de Randstad en de spoorlijn die vanuit het zuiden van Nederland via Arnhem en Nijmegen naar Zwolle loopt. Een prima station, enkele jaren geleden uitgebreid met een extra perron. Het busstation en voorplein...

Infrastructuur, Blog, Politiek en lobby, Marktordening

Lees meer

EPF-conferentie op 7 en 8 juni in Stockholm

De jaarlijkse conferentie van de European Passengers Federation (EPF) vindt op 7 en 8 juni plaats in Stockholm. Thema’s van de conferentie zijn liberalisering en klimaatvriendelijk vervoer. Belangenbehartigers, beleidsmakers en vertegenwoordiging vanuit de OV-sector in heel Europa komen tijdens de EPF-conferentie bij elkaar om innovatieve ideeën en verbeteringen van het OV te bespreken. De...

Politiek en lobby

Lees meer

Rover vraagt 2 tot 4 miljard euro voor OV Noord-Brabant

Het aandeel van het openbaar vervoer in de mobiliteit in Noord-Brabant kan fors omhoog. In een brief aan de informateurs voor het nieuwe college van Gedeputeerde Staten in Noord-Brabant doet reizigersvereniging Rover daarom 6 suggesties voor het nieuwe coalitieakkoord. Het aandeel openbaar vervoer binnen de totale mobiliteit blijft in provincie Noord-Brabant achter op andere provincies. Rover ziet...

Infrastructuur, Noord-Brabant, Politiek en lobby, Afdelingsnieuws

Lees meer

Rover vraagt informateurs Noord-Holland om verdubbeling OV

Bouw vooral woningen bij stations, zorg voor meer sprinters en intercity’s vanuit de regio naar Amsterdam en Schiphol en trek de Noord/Zuidlijn door naar Hoofddorp en Schiphol. Onder meer deze suggesties staan in een brief die Reizigersvereniging Rover binnenkort presenteert aan de informateurs voor het nieuwe college van Gedeputeerde Staten in Noord-Holland. Economische groei, honderdduizenden...

Infrastructuur, Amstelland-Meerlanden, Politiek en lobby, Amsterdam, Het Gooi, Haarlem e.o., Noord-Holland-Noord, Afdelingsnieuws

Lees meer

Rover-Gelderland: OV in álle dorpen, steden en wijken

Alle dorpen en steden in Gelderland moeten van openbaar vervoer voorzien zijn op alle dagen van de week. Onder meer hiervoor pleit Rover-Gelderland in een brief aan de informateur die in Gelderland aan een nieuw college werkt. In de brief met 16 verbeterpunten voor het Gelderse OV pleit Rover verder voor flink wat extra spoor in de provincie. Er loopt een nieuwe aanbesteding voor de bussen op de...

Infrastructuur, Politiek en lobby, Gelderland, Afdelingsnieuws

Lees meer