Skip to main content

Blog: het verkeerde debat

Een paar keer per jaar debatteren de leden van de Tweede Kamer over het spoor. Aanstaande donderdag staat er weer een debat gepland. Op de agenda van het overleg onder andere het OV Toekomstbeeld 2040. Het OV Toekomstbeeld schetst een beeld van het hele OV in 2040, niet alleen van spoor. Dit roept bij mij de vraag op waarom het OV Toekomstbeeld 2040 behandeld wordt bij een debat over spoor? Moet...

Blog, Politiek en lobby

Lees meer

Blog: na de verkiezingen

In de sportwereld is de zogenaamde derde helft, de bijeenkomst in de kantine na de wedstrijd, vaak nog belangrijker dan de wedstrijd zelf. Dat geldt voor verkiezingen net zo. De strijd om de zetels is gestreden, nu breekt het belangrijkste onderdeel aan: de onderhandelingen voor een coalitieakkoord. Een akkoord waarin het openbaar vervoer een belangrijke rol speelt, want er moeten meer reizigers...

Infrastructuur, Blog, Politiek en lobby, Ruimtelijke ordening

Lees meer

Blog: de rol van de provincie

Vandaag gaan we naar de stembus voor de provinciale verkiezingen. Hoewel de verkiezingscampagnes vooral gericht waren op landelijk beleid, zijn juist de provincies voor de OV-reiziger belangrijk. Dit opniestuk verscheen eerder in Trouw.  De huidige verkiezingscampagne lijkt eerder te draaien rond het huidige kabinet of de Eerste Kamer dan rond het provinciale beleid voor de komende vier jaar....

Tarieven, Blog, Politiek en lobby, Ruimtelijke ordening

Lees meer

Blog: gezond in het OV

Berlijn heeft besloten dat een Verkehrswende nodig is om de uitstoot van auto’s terug te brengen. Met hogere frequenties, grotere betrouwbaarheid en uitbreiding van het OV-netwerk moeten meer reizigers tot een overstap op het OV worden verleid. Dit was geen besluit van de in Berlijn huizende Angela Merkel, maar van de stad Berlijn zelf. De komende jaren trekt de stad Berlijn het budget voor OV op...

Blog, Politiek en lobby

Lees meer

Rover wil station in Haarlem Zuid-West

Rover vraagt gemeente Haarlem om in het ontwikkelgebied de ‘Spoorzone’ ruimte te reserveren om een station aan te leggen. Daarbij moet in de plannen worden opgenomen dat het toekomstige station goed bereikbaar wordt per fiets en te voet. Haarlem gaat de komende jaren maar liefst tienduizend woningen bijbouwen. Dit betekent grotere drukte in het verkeer, dat al steeds meer onder druk staat door...

Infrastructuur, Politiek en lobby, Stations en haltes, Afdelingsnieuws

Lees meer

OV op de agenda bij Zuid-Hollandse partijen

Goed openbaar vervoer staat bij alle politieke partijen in Zuid-Holland op de agenda. Zo bleek uit het debat dat de Zuid-Hollandse afdelingen van Rover op 21 februari organiseerden in Rotterdam. Over wat beter vervoer precies inhoudt, verschillen de meningen. In aanloop naar de provinciale verkiezingen organiseerden acht Rover-afdelingen in Zuid-Holland een verkiezingsdebat. Er verschenen kandidaat-Statenleden...

Politiek en lobby, Den Haag, Zoetermeer, Holland-Rijnland, Drechtsteden, Rotterdam, Gouda en Midden-Holland, Delft, Hoeksche Waard / Goeree Overflakkee

Lees meer

“Lopen, fietsen en OV moeten verdubbelen”

Het aandeel van lopen, fietsen en openbaar vervoer in de dagelijkse reizigerskilometers moet worden verdubbeld. Dat stelt een coalitie van zeven maatschappelijke organisaties vandaag in een brief aan alle provinciale lijsttrekkers. Met deze brief met bouwstenen voor duurzame mobiliteit willen zij de kandidaten voor de Provinciale Staten stimuleren om in te zetten op goede bereikbaarheid voor iedereen,...

Duurzaamheid, Politiek en lobby

Lees meer

Blog: hoe ver weg is de toekomst?

Afgelopen week werd het OV Toekomstbeeld 2040 gepresenteerd. In deze visie staat beschreven waar bestuurlijk Nederland samen met de vervoersbedrijven naar toe wil werken tot en met 2040. Ik schrijf het nogmaals, 2040. Dat klinkt ver weg. Zo ver zelfs, dat een nieuwsdienst zich pardoes verschreef en 2014 typte. Maar is het ook zo ver weg? Wie herinnert zich het jaar 1998 nog? Dit jaar staat nu even...

Blog, Politiek en lobby

Lees meer

OV toekomstbeeld 2040 vraagt actie vandaag

Hoogfrequente treinen tussen de steden, goede verbindingen met de buurlanden en drempelloze aansluitingen tussen trein, bus en fiets. De openbaar vervoer-sector, het Ministerie van IenW en de provincies legden vandaag het laatste puzzelstuk van het OV Toekomstbeeld 2040. Rover waarschuwt dat grote investeringen echter al voor 2030 gedaan moeten worden. In het vandaag gepresenteerde OV-toekomstbeeld...

Infrastructuur, Politiek en lobby

Lees meer

Blog: MaaS en Flex

Iedere periode kent zijn eigen modewoorden. In de OV-wereld is dat op dit moment MaaS: Mobility as a Service. Het idee van MaaS is dat verschillende mobiliteitsvormen integraal worden aangeboden. Met MaaS wordt zoeken, boeken en betalen voor een reis van deur tot deur makkelijker. Een reis die multimodaal is. Ruim voor de file wordt direct het juiste P+R-terrein gereserveerd en de OV-reis de stad...

Blog, Politiek en lobby, Mobiliteitsdiensten

Lees meer

Blog: het netwerk van de OV-reis

Nadat NRC eerder met het nieuws kwam dat er een geheim overleg was tussen premier Rutte en de grote steden over nieuwe investeringen in het openbaar vervoer, kwam dezelfde krant vorige week met de uitkomsten van het overleg. Het resultaat: er wordt verder gepraat. Dat is ook nodig en urgent. Vooropgesteld, het OV in Nederland werkt goed. Steeds meer reiziger maken er gebruik van, treinen en...

Blog, Politiek en lobby

Lees meer

Blog: wat gaat 2019 ons brengen?

Het nieuwe jaar is aangebroken. Er gaat ongetwijfeld weer veel gebeuren in de wereld van het openbaar vervoer. Wij hebben als Rover wel een paar goede voornemens. Wordt 2019 het jaar van de verandering? Met de verkiezingen voor de Provinciale Staten willen we als Rover laten zien dat het OV een oplossing is en dat investeringen in het OV in de nieuwe coalitieakkoorden thuis horen. Het OV kan en...

Blog, Politiek en lobby, Betaalwijzen, Mobiliteitsdiensten

Lees meer

Opinie: tienduizenden auto’s erbij in Haarlem?

In Haarlem loopt de discussie over bussen in het centrum hoog op. Actieplatform Bus-kruit en ‘De Stekker in Haarlem’ willen bussen bannen uit het centrum en ‘hubs’ inrichten aan de rand van de stad. Een dodelijk plan voor het Haarlems openbaar vervoer. Een aan Bus-kruit verbonden stedenbouwkundige pleit zelfs voor het afschaffen van het centrale station in Haarlem. Léon Tebbens van Rover-Haarlem...

Infrastructuur, Politiek en lobby, Stations en haltes, Haarlem e.o., Afdelingsnieuws, Ruimtelijke ordening

Lees meer

Blog: hoe ver is de toekomst?

Twee keer per jaar is het feest voor de staatssecretaris en de minister. Dan delen ze cadeautjes uit aan reizigers. Ze besluiten dan samen met provinciale gedeputeerden waar meer infrastructuur wordt aangelegd. Zo kreeg de regio Den Haag geld cadeau voor het verbeteren van de infrastructuur voor bussen. Daardoor zien reizigers hun vervoer sneller worden en over een paar jaar kan het makkelijker...

Infrastructuur, Dienstregeling, Blog, Politiek en lobby

Lees meer

"Gemeente Delft kan meer doen aan beter openbaar vervoer"

"Rover vindt dat er, naast de fiets, veel vaker gekozen moet worden voor het openbaar vervoer. Om dat te bereiken moet de concurrentiepositie van het openbaar vervoer ten opzichte van het autoverkeer verbeterd worden. De gemeente heeft vele instrumenten in handen om dat te bereiken. Wij roepen u op die te gebruiken." Dit stelt Rover-afdeling Delft in de brief die zij onlangs aan de gemeenteraad...

Politiek en lobby, Delft, Afdelingsnieuws

Lees meer

Wensenlijst Rover voor het openbaar vervoer in provincie Utrecht

Een tramverbinding van Oost naar West door de stad Utrecht, doortrekken van de geplande tram Amsterdam – Uithoorn naar Mijdrecht, een spoorlijn langs de A27. Het zijn enkele wensen die de Rover-afdelingen in provincie Utrecht voorleggen in een brief aan alle politieke partijen die nu schrijven aan hun verkiezingsprogramma’s. “De unieke ligging van de Provincie Utrecht in het midden van Nederland...

Infrastructuur, Politiek en lobby, Amersfoort, Utrecht, Rhenen/Wageningen, Afdelingsnieuws

Lees meer

4 punten om groei OV te financieren en te versnellen

Rover heeft NS, GVB, Schiphol, gemeente Amsterdam en de provincie Noord-Holland een concreet plan gestuurd voor de financiering van broodnodige OV-uitbreidingen. De noordelijke Randstad raakt steeds voller. Er zullen 230.000 woningen gebouwd worden en de klimaatopgave vraagt om veranderingen in mobiliteit. De bereikbaarheid van Schiphol kan ingrijpend verbeterd worden door...

Infrastructuur, Politiek en lobby

Lees meer