Skip to main content

“Lopen, fietsen en OV moeten verdubbelen”

Het aandeel van lopen, fietsen en openbaar vervoer in de dagelijkse reizigerskilometers moet worden verdubbeld. Dat stelt een coalitie van zeven maatschappelijke organisaties vandaag in een brief aan alle provinciale lijsttrekkers. Met deze brief met bouwstenen voor duurzame mobiliteit willen zij de kandidaten voor de Provinciale Staten stimuleren om in te zetten op goede bereikbaarheid voor iedereen,...

Duurzaamheid, Politiek en lobby

Lees meer

Blog: hoe ver weg is de toekomst?

Afgelopen week werd het OV Toekomstbeeld 2040 gepresenteerd. In deze visie staat beschreven waar bestuurlijk Nederland samen met de vervoersbedrijven naar toe wil werken tot en met 2040. Ik schrijf het nogmaals, 2040. Dat klinkt ver weg. Zo ver zelfs, dat een nieuwsdienst zich pardoes verschreef en 2014 typte. Maar is het ook zo ver weg? Wie herinnert zich het jaar 1998 nog? Dit jaar staat nu even...

Blog, Politiek en lobby

Lees meer

OV toekomstbeeld 2040 vraagt actie vandaag

Hoogfrequente treinen tussen de steden, goede verbindingen met de buurlanden en drempelloze aansluitingen tussen trein, bus en fiets. De openbaar vervoer-sector, het Ministerie van IenW en de provincies legden vandaag het laatste puzzelstuk van het OV Toekomstbeeld 2040. Rover waarschuwt dat grote investeringen echter al voor 2030 gedaan moeten worden. In het vandaag gepresenteerde OV-toekomstbeeld...

Infrastructuur, Politiek en lobby

Lees meer

Blog: MaaS en Flex

Iedere periode kent zijn eigen modewoorden. In de OV-wereld is dat op dit moment MaaS: Mobility as a Service. Het idee van MaaS is dat verschillende mobiliteitsvormen integraal worden aangeboden. Met MaaS wordt zoeken, boeken en betalen voor een reis van deur tot deur makkelijker. Een reis die multimodaal is. Ruim voor de file wordt direct het juiste P+R-terrein gereserveerd en de OV-reis de stad...

Blog, Politiek en lobby, Mobiliteitsdiensten

Lees meer

Blog: het netwerk van de OV-reis

Nadat NRC eerder met het nieuws kwam dat er een geheim overleg was tussen premier Rutte en de grote steden over nieuwe investeringen in het openbaar vervoer, kwam dezelfde krant vorige week met de uitkomsten van het overleg. Het resultaat: er wordt verder gepraat. Dat is ook nodig en urgent. Vooropgesteld, het OV in Nederland werkt goed. Steeds meer reiziger maken er gebruik van, treinen en...

Blog, Politiek en lobby

Lees meer

Blog: wat gaat 2019 ons brengen?

Het nieuwe jaar is aangebroken. Er gaat ongetwijfeld weer veel gebeuren in de wereld van het openbaar vervoer. Wij hebben als Rover wel een paar goede voornemens. Wordt 2019 het jaar van de verandering? Met de verkiezingen voor de Provinciale Staten willen we als Rover laten zien dat het OV een oplossing is en dat investeringen in het OV in de nieuwe coalitieakkoorden thuis horen. Het OV kan en...

Blog, Politiek en lobby, Betaalwijzen, Mobiliteitsdiensten

Lees meer

Opinie: tienduizenden auto’s erbij in Haarlem?

In Haarlem loopt de discussie over bussen in het centrum hoog op. Actieplatform Bus-kruit en ‘De Stekker in Haarlem’ willen bussen bannen uit het centrum en ‘hubs’ inrichten aan de rand van de stad. Een dodelijk plan voor het Haarlems openbaar vervoer. Een aan Bus-kruit verbonden stedenbouwkundige pleit zelfs voor het afschaffen van het centrale station in Haarlem. Léon Tebbens van Rover-Haarlem...

Infrastructuur, Politiek en lobby, Stations en haltes, Haarlem e.o., Afdelingsnieuws, Ruimtelijke ordening

Lees meer

Blog: hoe ver is de toekomst?

Twee keer per jaar is het feest voor de staatssecretaris en de minister. Dan delen ze cadeautjes uit aan reizigers. Ze besluiten dan samen met provinciale gedeputeerden waar meer infrastructuur wordt aangelegd. Zo kreeg de regio Den Haag geld cadeau voor het verbeteren van de infrastructuur voor bussen. Daardoor zien reizigers hun vervoer sneller worden en over een paar jaar kan het makkelijker...

Infrastructuur, Dienstregeling, Blog, Politiek en lobby

Lees meer

"Gemeente Delft kan meer doen aan beter openbaar vervoer"

"Rover vindt dat er, naast de fiets, veel vaker gekozen moet worden voor het openbaar vervoer. Om dat te bereiken moet de concurrentiepositie van het openbaar vervoer ten opzichte van het autoverkeer verbeterd worden. De gemeente heeft vele instrumenten in handen om dat te bereiken. Wij roepen u op die te gebruiken." Dit stelt Rover-afdeling Delft in de brief die zij onlangs aan de gemeenteraad...

Politiek en lobby, Delft, Afdelingsnieuws

Lees meer

Wensenlijst Rover voor het openbaar vervoer in provincie Utrecht

Een tramverbinding van Oost naar West door de stad Utrecht, doortrekken van de geplande tram Amsterdam – Uithoorn naar Mijdrecht, een spoorlijn langs de A27. Het zijn enkele wensen die de Rover-afdelingen in provincie Utrecht voorleggen in een brief aan alle politieke partijen die nu schrijven aan hun verkiezingsprogramma’s. “De unieke ligging van de Provincie Utrecht in het midden van Nederland...

Infrastructuur, Politiek en lobby, Amersfoort, Utrecht, Rhenen/Wageningen, Afdelingsnieuws

Lees meer

4 punten om groei OV te financieren en te versnellen

Rover heeft NS, GVB, Schiphol, gemeente Amsterdam en de provincie Noord-Holland een concreet plan gestuurd voor de financiering van broodnodige OV-uitbreidingen. De noordelijke Randstad raakt steeds voller. Er zullen 230.000 woningen gebouwd worden en de klimaatopgave vraagt om veranderingen in mobiliteit. De bereikbaarheid van Schiphol kan ingrijpend verbeterd worden door...

Infrastructuur, Politiek en lobby

Lees meer

Prinsjesdag: Blijf investeren in OV

Ondanks economische groei, zijn er weinig investeringen van het kabinet in het OV. Reizigersorganisatie Rover is teleurgesteld dat in de Miljoenennota geen sprake is van nieuwe investeringen in het openbaar vervoer. Belangrijk is dat nieuwe investeringen worden gedaan. De OV-investeringen die al lopen tot 2030 zijn volgens Rover onvoldoende om de groei van het aantal OV-reizigers op te vangen....

Tarieven, Infrastructuur, Politiek en lobby

Lees meer

Rover-Holland Rijnland stuurt speerpunten naar college Leiden

Rover-afdeling Holland Rijnland is positief over de plannen van het nieuwe college van burgemeesters en wethouders in Leiden. De Rover-afdeling wil graag betrokken zijn bij de verdere concretisering van de plannen en heeft het college hierover een brief geschreven met daarin een aantal speerpunten. De Rover-afdeling heeft inmiddels een eerste kennismakinggesprek gevoerd met de nieuwe wethouder Duurzaamheid,...

Politiek en lobby, Holland-Rijnland, Afdelingsnieuws

Lees meer

EPF-conferentie in Aken

De jaarlijkse conferentie van de European Passengers Federation (EPF) vindt op 8, 9 en 10 juni plaats in Aken. Het thema van de conferentie is toerisme en openbaar vervoer. Op vrijdagmiddag 8 juni wordt gesproken door Europese reizigersorganisaties en externe experts over het behartigen van de rechten van reizigers. Dat is een onderwerp dat zowel op Europees als op nationaal niveau speelt. Op zaterdag...

Politiek en lobby

Lees meer

Blog: van autogebruik naar OV, waarom lukt het niet?

Alle bestuurders van grote steden, ongeacht hun politieke achtergrond, wisten al lang wat ze wilden: meer openbaar vervoer, meer fietsen en minder auto’s. De bestuurders van middelgrote gemeenten zien inmiddels ook dat het verkeer in hun steden vastloopt en sluiten zich hierbij aan. De Nationale Markt- en Capaciteitsanalyse (NMCA) wijst onverbiddelijk uit dat het verkeer in Nederland vastloopt...

Blog, Politiek en lobby

Lees meer

“OV Noordelijke Randstad dreigt vast te lopen”

De ontwikkeling van het openbaar vervoer netwerk in de Noordelijke Randstad houdt de stijgende vraag niet bij, waarschuwt reizigersvereniging Rover. Rover wil dat er snel een samenhangend plan komt voor het openbaar vervoer in de Metropoolregio Amsterdam. Rover heeft woensdag een notitie met de belangrijkste knelpunten aan de Staatssecretaris aangeboden. Zie ook dit artikel in de Telegraaf. Rover...

Infrastructuur, Flevoland, Amstelland-Meerlanden, Politiek en lobby, Amsterdam, Het Gooi, Haarlem e.o.

Lees meer