Skip to main content

Rekening voor abonnementhouder door storing bij Arriva

Rover wil dat Arriva pro-actief gaat handelen in het compenseren van reizigers die afgelopen zaterdag door een systeemfout te veel moesten betalen.

Zaterdag 7 juli is er een probleem geweest met het OV-chipkaartsysteem van Arriva, waardoor ten onrechte saldo is afgeschreven bij treinreizigers die gratis reisden met een Weekend Vrij-abonnement. Reizigers die toevallig onvoldoende saldo hadden konden niet inchecken. Reizigers met voldoende saldo konden dat wel en zullen mogelijk niet allemaal hebben gemerkt dat er ten onrechte saldo is afgeschreven.

Arriva verwacht dat reizigers zelf in actie komen om het te veel betaalde bedrag terug te vorderen. Intussen zwijgt Arriva in alle talen over de storing, waardoor er mogelijk nog steeds abonnementhouders zijn die niet weten dat zij voor hun reis extra hebben betaald.

“Het lijkt ons niet juist dat Arriva bij zo’n systeemfout het geheel aan de opmerkzaamheid van de reiziger overlaat om in actie te komen voor het terugvragen van het ten onrechte geïncasseerde bedrag”, schrijft Rover aan Arriva. Rover wil dat Arriva pro-actiever gaat handelen door reizigers op de website en in de sociale media voor te lichten over de storing. Ook vraagt Rover aan Arriva of abonnementhouders met een bekend emailadres hierover persoonlijk geïnformeerd kunnen worden.

Update
Arriva heeft Rover laten weten geen klanten persoonlijk te mogen benaderen omdat gegevens worden beheerd door TLS en de nieuwe privacywetgeving hier de nodige beperkingen geeft. Wel geeft Arriva gehoor aan het verzoek reizigers op de website en in de sociale media voor te lichten over de storing en de mogelijkheid tot restitutie. Arriva geeft aan voortaan eerder te zullen communiceren bij een soortgelijke situatie.

Klantenservice