Skip to main content

Verbazing om verdwenen OV-chipkaart app

chipwegVerbazing bij veel reizigers: sinds enkele dagen blijkt het opeens niet meer mogelijk gemaakte reiskosten te bekijken in de OV-chipkaart app. Ook op Twitter verdwijnt het OV-chipkaart informatiekanaal. Reizigersvereniging Rover heeft OV-chipkaartbaas Trans Link Systems (TLS) om opheldering gevraagd.

Reizigers die op saldo reizen met de OV-chipkaart, kunnen sinds jaar en dag hun gemaakte reiskosten in de gaten houden in de daarvoor bestemde OV-chipkaart app. Per 27 augustus blijkt de app echter uitgeschakeld, omdat deze volgens eigenaar TLS verouderd zou zijn. Wie de app opstart, ziet enkel nog een melding dat er wordt gewerkt aan een nieuwe app. Tegelijk heft TLS ook zijn Twitter-account op per 1 september, vanwege “privacy-redenen”.

“Wat is dit, een late 1 april grap?” vraagt Rover-directeur Freek Bos zich af. Geamuseerd is hij echter niet: “dit is als verhuizen voordat het nieuwe huis gebouwd is. Keer op keer waarschuwen wij bij de OV-chipkaart: gooi geen oude schoenen weg voordat er nieuwe in huis zijn”.

Rover wijst erop dat de app het enige middel was waarmee reizigers een totaaloverzicht kregen in hun gemaakte kosten met trein, bus, tram en metro. Gebruik van de OV-chipkaartwebsite is hiervoor een onhandig alternatief, bij Rover kwamen dan ook direct veel meldingen van reizigers binnen. Ook het Twitter-account is belangrijk voor reizigers om laagdrempelig contact met de organisatie achter de OV-chipkaart te kunnen leggen. Rover gaat de situatie in een gesprek met TLS aankaarten.

Betaalwijzen