Skip to main content

Verlopen OV-chipkaart: leuker kunnen we het niet maken...

...makkelijker ook niet

Blog door Frank Visser, beleidsmedewerker Rover

De Nederlandse OV-chipkaart is maar 5 jaar geldig. Onze dochter heeft een chipkaart sinds haar 4e verjaardag. Nu ze bijna 9 is, is haar eerste OV-chipkaart dus binnenkort verlopen. Zonde van het milieu en al het administratieve werk, want de kaart werkt nog prima. Maar goed: mijn dochter is natuurlijk blij dat ze straks weer een nieuwe foto op haar pasje heeft. We ontvingen keurig van NS een herinneringsbrief en een mail dat we die nieuwe foto moeten uploaden. Zo’n klusje blijft in het drukke gezinsleven echter wel eens liggen…

Een paar weken later herinner ik mij dat we de OV-chipkaart nog moeten vernieuwen. Ik denk nog ruim op tijd te zijn. Immers: de pas verloopt pas eind november. Maar bij NS is deze periode kennelijk te kort: ik ben namelijk al een week te laat voor een gratis nieuwe kaart. En dus word ik subiet verwezen naar ov-chipkaart.nl. En dat betekent €7,50 betalen zonder dat mijn dochter daarvoor een kilometer kan reizen.

Rover is altijd tegen dit ‘betalen om te mogen betalen’ geweest en voerde daarom jaren geleden al actie met de Consumentenbond voor een gratis OV-chipkaart. Lange en lastige gesprekken waren het gevolg, waaruit bleek dat een gratis OV-chipkaart dan weer duurdere trein- en buskaartjes zou betekenen. Bovendien zal de huidige OV-chipkaart binnen enkele jaren vervangen worden door een nieuw en hopelijk goedkoper systeem. De consumentenorganisaties hebben daarom in het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad geadviseerd om de OV-chipkaart te laten voor wat hij nu is en in te zetten op een goedkoper en klantvriendelijker vervangend systeem. 

Want klantvriendelijk is de huidige OV-chipkaart ook niet altijd. Zo merkte ik ook toen ik de nieuwe kaart voor mijn dochter alsnog wilde bestellen. Dit bleek bij TLS pas mogelijk als de kaart nog maar 6 weken of korter geldig is. Ik ben dus voor niets achter de computer gekropen en moet niet vergeten het later opnieuw te proberen.  Het kan ook sneller: ik kan aan TLS ook melden dat de kaart van mijn dochter defect is, dan heb ik binnen drie werkdagen een nieuw exemplaar. Alleen dan betaal ik geen 7,50 maar 11 euro! Ik betaal dus 3,50 euro extra om de vervangende kaart een weekje eerder te mogen aanvragen. Dat is verdienen over de rug van de reiziger.

Het vernieuwen van een bijna verlopen pas moet klantvriendelijker kunnen. Bij OV-bedrijven zou het mogelijk moeten worden om je OV-chipkaart met abonnement tot 2 weken voor de verloopdatum te vernieuwen. Via TLS zou het vernieuwen al 3 maanden van te voren moeten kunnen, zelfs al valt de nieuwe kaart pas later op de mat. Maar het kan nog eenvoudiger. Als je bankpas verloopt dan krijg je automatisch een nieuwe toegestuurd. Waarom doen de OV-bedrijven dit niet voor hun abonnementhouders? Gewoon 3 maanden van te voren een brief of e-mail sturen: “Wij gaan uw persoonlijke OV-chipkaart vernieuwen, als u er een nieuwe foto op wilt, reageer dan binnen 6 weken, anders gebruiken we uw oude foto”. Zo bespaar je weer op onnodige bureaucratie. Dan kan die €7,50 euro voor een nieuwe OV-chipkaart wellicht toch nog omlaag…

 

Blog, Betaalwijzen, Klantenservice