Blog: pasfoto verlopen

“Uw pasfoto is verlopen.” Dat vertelde de klantenservicemedewerker mij. Ik belde hem om te vragen waar mijn nieuwe OV-chipkaart bleef, want mijn huidige staat op het punt om te verlopen. Via de prijs van mijn NS-abonnement betaal ik al mee aan de nieuwe kaart, waardoor ik deze tijdig kosteloos hoor te ontvangen. De NS-medewerker wist te vertellen dat mijn pasfoto 2 maanden geleden al was verlopen. Daarom kreeg ik geen nieuwe kaart, ook al was er in feite al voor betaald. Gelukkig had hij een advies: “wacht 2 weken, als het goed is krijgt u een mail met het verzoek een nieuwe pasfoto op te sturen.”

Binnen 5 jaar moeten we van dit soort problemen af zijn. De techniek van de OV-chipkaart is namelijk verouderd en ingehaald door de tijd. Vervoerders zullen nieuwe betaalmethoden introduceren. Belangrijk hierbij is dat reizigers niet vast willen zitten aan één betaalmethode. Zoals de ene klant graag een pak melk contant betaalt, doet de ander dat liever contactloos met zijn bankpas. Ook in het OV moeten er keuzemogelijkheden zijn. Tussen telefoon, bankpas of papier. Of een OV-chipkaart versie 2.

Met de komst van nieuwe betaalmethoden is daar ook het moment om oplossingen te vinden voor de rompslomp waar de reiziger bij de OV-Chipkaart mee moet omgaan. Want de reiziger heeft niet gevraagd om verlopen pasfoto’s, aanschafprijzen, omchecken bij het wisselen van vervoerders. Van deze systeemfouten wil de reiziger zo snel mogelijk af. Welke automobilist gaat eerst een studie maken over de manier van betalen in het OV zolang hij zonder nadenken de tank kan volgooien? Als de techniek van betalen in het OV wijzigt, is dat de kans om ook het systeem reizigersvriendelijker in te richten. Een kans die ik als eis zal neerleggen bij vervoerders en overheden.

Hoe het is afgelopen met mijn pasfoto? U raadt het al. Na twee weken wachten geen bericht. Wel een nieuw advies van de klantenservice: “laat uw huidige kaart onder het mom van verlies blokkeren. En koop een nieuwe, de kosten daarvoor worden vergoed door NS”. Leuker konden ze het niet maken, makkelijker ook niet.

Freek Bos,
Directeur Rover

Blog, Betaalwijzen, Klantenservice

Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

Contact

  • Utrechtseweg 59 3818 EA Amersfoort
  • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
  • Tijdelijk spoednummer:
    06-57497662

Volg ons