Skip to main content

“Opvolger OV-chipkaart moet aan aantal eisen voldoen”

Schaf de OV-chipkaart niet af totdat de nieuwe betaalmiddelen in het openbaar vervoer aan alle wensen voldoen. Hiervoor waarschuwt Reizigersvereniging Rover. Samen met een aantal andere consumentenorganisaties heeft Rover een manifest gepresenteerd met hierin een aantal verwachtingen voor de opvolger voor de OV-chipkaart. Donderdag 14 februari hebben vervoersbedrijven, het Ministerie IenW en de...

Betaalwijzen

Lees meer

"Met OV-chipkaart betaal je niet altijd het juiste bedrag"

Reizigers in het openbaar vervoer kunnen er niet blindelings vanuit gaan dat bij transacties met een OV-chipkaart het juiste bedrag in rekening wordt gebracht. Hierbij kunnen nog altijd fouten optreden, zo blijkt uit meldingen van reizigers. Het OV loket vindt dat OV-bedrijven de verantwoordelijkheid om transacties online te controleren soms teveel afschuiven op reizigers. In de nieuwste kwartaalrapportage...

Betaalwijzen, OV ombudsman

Lees meer

Rover blijft hameren op één keer in- en uitchecken

Het steeds in- en uitchecken bij een overstap naar een andere vervoerder, het “omchecken”, is vijftien jaar na introductie van de OV-chipkaart bij Rover nog steeds een doorn in het oog. Dit obstakel voor de reiziger moet snel worden weggenomen, stelt de reizigersvereniging. Vandaag werd door de Staatssecretaris bekend gemaakt dat in het huidige systeem het ‘enkelvoudig in- en uitchecken’ er niet...

Politiek en lobby, Betaalwijzen

Lees meer

Blog: pasfoto verlopen

“Uw pasfoto is verlopen.” Dat vertelde de klantenservicemedewerker mij. Ik belde hem om te vragen waar mijn nieuwe OV-chipkaart bleef, want mijn huidige staat op het punt om te verlopen. Via de prijs van mijn NS-abonnement betaal ik al mee aan de nieuwe kaart, waardoor ik deze tijdig kosteloos hoor te ontvangen. De NS-medewerker wist te vertellen dat mijn pasfoto 2 maanden geleden al was verlopen....

Blog, Betaalwijzen, Klantenservice

Lees meer

Verlopen OV-chipkaart: leuker kunnen we het niet maken...

...makkelijker ook niet Blog door Frank Visser, beleidsmedewerker Rover De Nederlandse OV-chipkaart is maar 5 jaar geldig. Onze dochter heeft een chipkaart sinds haar 4e verjaardag. Nu ze bijna 9 is, is haar eerste OV-chipkaart dus binnenkort verlopen. Zonde van het milieu en al het administratieve werk, want de kaart werkt nog prima. Maar goed: mijn dochter is natuurlijk blij dat ze straks weer...

Blog, Betaalwijzen, Klantenservice

Lees meer

Rekening voor abonnementhouder door storing bij Arriva

Rover wil dat Arriva pro-actief gaat handelen in het compenseren van reizigers die afgelopen zaterdag door een systeemfout te veel moesten betalen. Zaterdag 7 juli is er een probleem geweest met het OV-chipkaartsysteem van Arriva, waardoor ten onrechte saldo is afgeschreven bij treinreizigers die gratis reisden met een Weekend Vrij-abonnement. Reizigers die toevallig onvoldoende saldo hadden konden...

Klantenservice

Lees meer

“Haken en ogen aan cashloze bussen Oost-Nederland”

Het is sinds zondag 24 juni niet meer mogelijk met contant geld te betalen in de bussen in de provincies Gelderland, Overijssel en Flevoland. Wel kan er in de bus betaald worden met een bankpas, creditcard en OV-chipkaart. Rover-afdeling Arnhem/Nijmegen ziet nog veel haken en ogen aan dit cashloos betalen. De ROCOV's Gelderland, Flevoland, Overijssel-West en Twente, waar Rover ook deel van uitmaakt,...

Betaalwijzen, Arnhem-Nijmegen, Advies, Afdelingsnieuws

Lees meer

Protesten tegen NS-balietoeslag bij saldo laden

Per 2 juli 2018 wil NS €0,50 in rekening brengen bij klanten die aan de balie saldo op hun OV-chipkaart laden. FNV en baliemedewerkers protesteren tegen de klantonvriendelijke maatregel en ook veel reizigers reageren kwaad. Ook Rover heeft al eerder NS ontraden dit te doen. NS wil naar eigen zeggen de wachttijden aan de service- en verkoopbalies minderen door reizigers te ontmoedigen voor “eenvoudigere”...

Tarieven, Betaalwijzen

Lees meer

Blog: ijs in de schappen

Het is warm in Nederland. Niet bijzonder warm, maar toch. IJsjes en frisdrank vliegen de winkel uit. Welke vakantievierende ouder kan de roep van zijn kroost weerstaan? Albert Heijn reageert daar proactief op door meer Ice Tea en waterijsjes in de schappen te leggen. Proactief handelen om de ouder met verhitte kinderen tegemoet te komen. Proactief met de klant mee denken kan in het openbaar vervoer...

Betaalwijzen, Klantenservice

Lees meer

OV-chip mobiel mislukt

Translink stopt op 15 juni met OV-chip mobiel. Het idee was aardig: je telefoon gebruiken als OV-chipkaart en altijd je in-/uitcheckstatus kunnen controleren. De realiteit viel tegen: slechts een beperkt aantal telefoontypen was geschikt, de installatieprocedure was rampzalig en je kon er alleen vol tarief mee reizen. Gebruikers die daar allemaal mee konden leven waren volgens Translink in meerderheid...

Betaalwijzen

Lees meer

Omlopen in poortjesdoolhof Sloterdijk

NS informeert reizigers – helaas halfbakken – over een omslachtige omlooproute waarbij op station Amsterdam Sloterdijk de poortjes vermeden kunnen worden. Dit om te voorkomen dat er bij sommige overstapreizen extra geld wordt afgeschreven. Rover  had liever gezien dat NS nu eindelijk het probleem in zijn systemen had opgelost en tot zolang de poortjes open had gezet. Extra kostenDe poortjes...

Betaalwijzen

Lees meer

Rover wil poortjes station Sloterdijk weer open

Rover wil dat NS per direct minstens één poortje op station Amsterdam Sloterdijk open zet. Sinds het sluiten van de poortjes blijkt dat een kleine groep reizigers teveel betaalt voor hun reis, wanneer ze de poortjes passeren. Sinds de poortjes op station Amsterdam Sloterdijk zijn gesloten, moeten reizigers soms extra in- en uitchecken bij een overstap om de poortjes te passeren. Voor een kleine...

Betaalwijzen, Amsterdam

Lees meer