Tienduizenden studenten gedupeerd door technische fout OV-studentenkaart

Als gevolg van een fout in de jaarkalender die vervoerders gebruiken, hebben bijna 73.000 studenten (die recht hadden op ‘gratis’ reizen) op 16 augustus ten onrechte betaald voor hun reis met bus, tram of metro. Dit blijkt uit een analyse van de OV ombudsman, de onafhankelijke bemiddelaar voor klachten over het openbaar vervoer. RSR (Regisseur Studentent Reisrecht) heeft bekend gemaakt dat studenten...

OV ombudsman

Lees meer

Blog: vanaf nu Formule 1-snelheid

De OV-sector staat niet bekend om het snel realiseren van plannen. ProRail is daar zeker geen uitzondering op. Projecten zoals het uitbreiden van infrastructuur of het bouwen van een nieuw perron, moeten jaren vooraf worden gepland. En het plan kan nog niet eens worden uitgedacht voordat er geld beschikbaar is voor de uitvoering. Twaalf treinen per uur zijn er volgens de NS nodig om de reiziger...

Infrastructuur, Blog, Politiek en lobby

Lees meer

Donderdag 4 april Wandel naar je Werk-dag

Op 4 april 2019 vindt de Wandel naar je Werk-dag plaats. Wandelnet roept heel Nederland op om deze dag (een deel van de afstand) naar het werk te lopen. Het animo voor deze Wandel naar je Werk-dag, overgewaaid uit Australië, stijgt jaarlijks. In 2017 namen 67 organisaties deel aan het nationale initiatief en in 2018 werd dit aantal verdubbeld tot 135 organisaties. Ook Rover heeft zich...

Lees meer

Blog: wisselen van vervoerder

Sommige zaken laten zich uittekenen. Met de dienstregelingswijziging in december is er vrijwel altijd ook wel ergens in het land een regio waar een nieuwe vervoerder gaat rijden. Het is makkelijk te voorspellen wat er dan gebeurt. De weken voor de kerst komen de eerste klachten binnen. Een regionale krant begint te schrijven over kinderziektes. De reactie van de woordvoerder van het vervoersbedrijf...

Blog

Lees meer

Rover wil reizigersplan bij grote storingen

Rover wil dat er een reizigersprotocol komt dat in werking treed bij grote storingen op het spoor. In zo’n noodplan moet aandacht zijn voor opvang van reizigers, informatievoorziening en afspraken over alternatief vervoer. Dinsdagavond was de wijde omgeving van Amsterdam per spoor compleet onbereikbaar. Ondanks de vele gestrande reizigers kwam er slechts een handvol klachten binnen bij Rover....

Reisinformatie, Infrastructuur, Dienstuitvoering

Lees meer

Blog: zelfrijdende treinen

De afkorting ATO staat voor Automatic Train Operation. Er wordt in Nederland veel gesproken over zelfstandig rijdende auto’s. Die zijn er niet en het aantal variabelen in het verkeer is zo groot dat het de vraag is of die er ooit zullen komen. Zeker zolang als het veiligheidsprobleem niet is opgelost. Op rails bestaan zelfstandig rijdende voertuigen al lang, zij het niet in Nederland. In het...

Blog, Veiligheid, Materieel

Lees meer

Wandel naar je Werkdag 2018

Rover doet mee. Jij ook? Doe jij ook mee aan de derde editie van de Wandel naar je Werkdag op donderdag 5 april? Begin je werkdag met meer energie tijdens een wandeling tijdens (een deel van) je reis naar het werk. Doe mee en winLoop (een deel van de afstand) naar je werk: van de bus naar je bureau, van het parkeerterrein naar je werkplek óf helemaal van thuis naar je kantoordeur. Onder alle...

Lees meer

Blog: klanttevredenheid omhoog

Het CROW/KPVV publiceerde de klantenbarometer OV 2017. Het echt goede nieuws is dat over de hele linie de klanttevredenheid is gestegen en dat die klanttevredenheid al jarenlang geleidelijk stijgt. Daar kan de hele OV-sector trots op zijn. Hoewel de verschillen klein zijn, zitten er toch een paar opmerkelijke cijfers in de klantbarometer. Bij de treindiensten valt op dat de lijn Gouda-Alphen...

Blog

Lees meer

Gebruikers regionaal OV opnieuw iets positiever

Het klantoordeel over het regionale OV is voor het zesde achtereenvolgende jaar gestegen. Tien jaar geleden gaven de reizigers gemiddeld nog een 7,0 voor bus, tram, metro, regionale trein en veerdienst, in 2017 is dat opgelopen naar ruim 7,6. Dat blijkt uit de vandaag bekendgemaakte jaarlijkse OV-Klantenbarometer van CROW-KpVV. Na het traditioneel hoge oordeel voor de Friese Waddeneilanden...

Dienstuitvoering

Lees meer

Blog: Sociale veiligheid willen we allemaal – maar hoe?

Sociale veiligheid willen we allemaal – maar hoe? Lekker zitten, rustig in de ochtend. Nog even de tijd krijgen om wakker te worden. In de avond uitbuiken na een restaurantbezoek. Bijkomen van een dagje uit. E-mails wegwerken na een late vergadering. Om dat te kunnen moet het niet alleen objectief veilig zijn voor treinreizigers. Een reiziger moet zich ook prettig voelen. Daarvoor moet het...

Blog

Lees meer

OV loket waarschuwt voor schaduwkanten flexibel OV

Flexibele vormen van openbaar vervoer, zoals busjes die op afroep komen of variabele routes rijden, zijn voor reizigers lang niet altijd een verbetering. Het OV loket waarschuwt dan ook voor een te weinig doordachte, brede introductie van vormen van vraag-gestuurd openbaar vervoer. Het OV loket signaleert in een rapportage over het vierde kwartaal van 2017 dat OV-bedrijven, in overleg met hun...

Tarieven, OV ombudsman

Lees meer

Rover bezorgd over toename NS-storingen

De Nederlandse Spoorwegen kampten in 2017 met 117 ‘impactvolle storingen’, dat is eenderde meer dan het jaar ervoor. Dat blijkt uit aanhoudend onderzoekswerk van het AD nadat NS eerdere berichtgeving heeft ontkend. Rover vindt het zeer alarmerend dat het aantal grote storingen zo hard is gestegen. Uit de officiële metingen blijkt dat het hier gaat om storingen waarbij minimaal 25 treinen uitvallen...

Dienstuitvoering

Lees meer

Blog: hulde aan de buschauffeurs

Donderdag raasde een storm over Nederland. Vrachtwagens werden omvergeblazen, het vliegverkeer werd een tijd stilgelegd, veerdiensten werden uit de vaart genomen en de treindienst werd vrijwel in het hele land opgeheven. Maar de bussen reden door, ondanks bomen en takken op de weg en stevige windstoten. Toen de reizigers in de gaten kregen dat de treinen waarschijnlijk de hele dag niet meer...

Blog, Dienstuitvoering

Lees meer

Rover wil oplossing voor lange wachttijden NS Klantenservice

Rover wil van NS weten waarom meerdere reizigers onacceptabel lang moeten wachten op een reactie van de NS-klantenservice. Vooral de behandeling van restitutieclaims en antwoorden op emails van reizigers laten in sommige gevallen vele weken tot zelfs maanden op zich wachten. NS laat via diverse kanalen weten een grote achterstand te hebben bij het afhandelen van brief- en emailverkeer. NS adviseert...

Klantenservice

Lees meer

Blog: de reiziger op één, twee en drie

Deze uitspraak is afkomstig van Timo Huges toen hij als directeur van NS merkte, dat dit voor NS niet vanzelfsprekend was. De rechtbank heeft Hughes in een strafrechtelijk proces onlangs vrijgesproken. Het Openbaar Ministerie, dat de fraudezaak met veel verbaal geweld had ingezet, gaat nu in beroep. Is dat beroep in het belang van de reizigers? De Autoriteit Consumenten Markt (ACM) maakte een...

Blog

Lees meer

Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

Contact

  • Utrechtseweg 59 3818 EA Amersfoort
  • 033-4220450
  • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Volg ons