Skip to main content

Mobiliteitsweek: klantvriendelijkheid als belangrijkste innovatie

In het kader van de Mobiliteitsweek besteedt Mediaplanet aandacht aan de thema's mobiliteit, duurzaamheid en innovatie. Hieronder de bijdrage van Rover.

Mobiliteit: er wordt volop in geïnvesteerd en geïnnoveerd. Logisch, want mobiel zijn is een belangrijke voorwaarde om deel te kunnen nemen aan de samenleving. Wat ons nog aan ontwikkelingen te wachten staat, is deels nog een verrassing. Wat de samenleving nodig heeft, weten we eigenlijk allemaal al.

OV is het antwoord

Het aantal reizigers zal de komende decennia fors stijgen: de verwachting van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is zo’n 30 tot 40 procent. Ook zal de Nederlandse bevolking de komende jaren groeien en zullen er met name in de Randstad veel nieuwe woningen gebouwd worden. Tegelijkertijd is het doel dat steden leefbaar moeten blijven en schaarsere ruimtes beter moeten benutten. De klimaatcrisis vergt bovendien een focus op duurzaamheid. Op de steeds grotere vraag naar mobiliteit in combinatie met deze factoren is maar een passende oplossing: zet in op openbaar vervoer. Gezien deze duurzame vorm van vervoer bijdraagt aan het verminderen van CO2-uitstoot en het vergroten van de leefbaarheid in de openbare ruimte.

Waterstof en elektrisch

Om te zorgen dat de smalle straten in drukke steden niet vastlopen met nog meer auto’s, is het noodzakelijk dat meer mensen ervoor kiezen zich te verplaatsen met het openbaar vervoer. Gelukkig timmert het OV hard aan de weg en is daarmee steeds vaker een passend alternatief. Nederlandse treinen rijden al jaren op windenergie en in 2025 is vrijwel elke bus in Nederland emissievrij. De zelfrijdende trein komt eraan en ook wordt er geëxperimenteerd met waterstoftreinen. Daarnaast zorgen moderne beveiligingssystemen ervoor dat er op een veilige manier meer treinen per uur over het spoor kunnen rijden. Beter gebruik van bestaande infrastructuur: veel duurzamer is niet mogelijk.

Het duurzame vervoer is er dus, maar wanneer kiest de reiziger hiervoor? Is duurzaamheid een reden om te kiezen voor de bus? Dat speelt natuurlijk een rol, maar de reiziger wil vooral gemakkelijk van deur tot deur. Zonder eerst een flink stuk te moeten lopen naar de halte, omdat de nieuwgebouwde woonwijk nog niet door het bus wordt bediend. En een trein op windenergie weegt voor de meeste reizigers ook niet op tegen het ongemak van telkens moeten in- en uitchecken bij een overstap naar een ander vervoersbedrijf.

Terug naar de basis

Reizigersvereniging ziet graag aantrekkelijke innovaties. Maar het is belangrijk om de basis niet te vergeten en de reis vooral makkelijk te maken; na te denken over wat voor de reiziger nu echt belangrijk is. Om te zorgen dat de komende jaren meer duurzame kilometers in de stad worden gemaakt, zijn scherpe keuzes nodig. Het openbaar vervoer moet voor iedereen een alternatief zijn voor individueel autogebruik. Investeren in een goed OV-netwerk dient vast onderdeel te zijn van een stedelijk ontwerp. Met voldoende bussen, treinen en metro’s die op elkaar aansluiten en zo min mogelijk handelingen vereisen van de reiziger.  Zo kunnen reizigers in de toekomst voordelig, snel en bovenal gemakkelijk op hun bestemming komen en zullen reizigers snellen kiezen voor duurzame kilometers.

Meer over de campagne is te lezen op deze website

Dienstuitvoering, Overig