Skip to main content

Blog: de reiziger op één, twee en drie

Deze uitspraak is afkomstig van Timo Huges toen hij als directeur van NS merkte, dat dit voor NS niet vanzelfsprekend was. De rechtbank heeft Hughes in een strafrechtelijk proces onlangs vrijgesproken. Het Openbaar Ministerie, dat de fraudezaak met veel verbaal geweld had ingezet, gaat nu in beroep. Is dat beroep in het belang van de reizigers?

De Autoriteit Consumenten Markt (ACM) maakte een proef van NS en Connexxion met single checkin/checkout vrijwel onmogelijk omdat het concurrentievervalsend zou zijn. De ACM begrijpt niet of wil niet begrijpen dat consumenten belang kunnen hebben bij samenwerking tussen vervoerbedrijven. Handelt de ACM in het belang van reizigers?

De vakbonden staken in het streekvervoer vanwege de werkdruk. Vrachtwagenchauffeurs moeten op grond van de rijtijdenwetgeving elke twee uur stoppen en pauzeren. Verstandige autobestuurders doen dat ook. De busbedrijven hebben ontheffing gekregen van deze verplichting en buschauffeurs moeten soms vier uur achter elkaar dienstdoen. Was die ontheffing in het belang van de reizigers?

ProRail dat na vele jaren van ellende de weg naar boven heeft teruggevonden moet volgens sommige politici een door de Staat aangestuurd Zelfstandig Bestuur Orgaan (ZBO) worden. Is dat voornemen in het belang van de reizigers?

Er is in het openbaar vervoer altijd sprake van een sterke overheidsinvloed. De bedrijven zijn afhankelijk van overheidsinvesteringen en van concessies die door overheden worden verleend. Directeuren van bedrijven in het openbaar vervoer praten meer met politieke bestuurders en ambtenaren dan met reizigers. Gekozen politici zeggen dat zij handelen in het belang van reizigers. Maar doen zij dat ook in het echt?

En toch draait het om de reiziger. Hoe houden we met elkaar dat bewustzijn scherp?

Arriën Kruyt
Voorzitter Rover

Blog