Skip to main content

Blog: na de verkiezingen

In de sportwereld is de zogenaamde derde helft, de bijeenkomst in de kantine na de wedstrijd, vaak nog belangrijker dan de wedstrijd zelf. Dat geldt voor verkiezingen net zo. De strijd om de zetels is gestreden, nu breekt het belangrijkste onderdeel aan: de onderhandelingen voor een coalitieakkoord. Een akkoord waarin het openbaar vervoer een belangrijke rol speelt, want er moeten meer reizigers kiezen voor het OV. Daar vragen het klimaat en de groeiende mobiliteit om. Om de onderhandelaars op weg te helpen plaats ik hieronder twee alinea’s die zo gekopieerd kunnen worden in de akkoorden:

Sneller openbaar vervoer
Reizigers vinden het belangrijk om te weten hoe laat ze arriveren op hun eindbestemming, daarom is het nodig om de dienstregeling betrouwbaar uit te voeren. Bussen die samen met auto’s in de file staan, helpen daar niet bij. Het aanleggen van vrije busbanen is een passende oplossing, ook als dit een rijbaan voor het overige wegverkeer kost. Busbanen maken de reistijd korter. Bestaande reizigers profiteren hiervan en nieuwe reizigers worden overgehaald voor het OV te kiezen. Het nieuwe college van Gedeputeerde Staten stelt daarom jaarlijks een top 10 op van locaties waar bussen in de file staan. Gemeenten en provincie lossen deze knelpunten vervolgens op.

Nieuwe reizigers
Lokale nieuwbouwplannen moeten door de provincie worden goedgekeurd. Het is essentieel dat er goed openbaar vervoer is wanneer de eerste nieuwe bewoners arriveren. Daarmee wordt aanschaf van een auto voorkomen. Het nieuwe provinciale bestuur verleent daarom geen toestemming voor de aanleg van nieuwe wijken zonder goede ontsluiting met het openbaar vervoer. Vanzelfsprekend rijdt de bus op een vrije busbaan en heeft daarbij voorrang op het overige verkeer. Bij bushaltes worden voldoende parkeervoorzieningen voor fietsen gecreëerd voor het voor- en natransport.

Wanneer deze passages worden opgenomen in de akkoorden zorgt dit meteen voor een mooie vervolgwedstrijd: deze twee alinea’s leveren binnen vier jaar resultaat op en dat is ongetwijfeld handig bij de volgende verkiezingen. Welke politicus wil die wedstrijd niet winnend afsluiten?

Freek Bos,
Directeur Rover

Infrastructuur, Blog, Politiek en lobby, Ruimtelijke ordening