Skip to main content

OV-reiziger heeft vaak meer dan één reisplanner nodig

Een grote groep reizigers maakt gebruik van meerdere reisplanner-apps omdat er niet één app bestaat die in alle situaties het beste advies geeft. Dat blijkt uit onderzoek van Rover. Wel zijn reizigers tevreden over de kwaliteit van de populairste apps. De NS-reisplanner wordt door reizigers het meest gewaardeerd. Rover onderwierp 42 reisplanners aan een uitgebreide test en vroeg honderden reizigers...

Reisinformatie

Lees meer

Doe mee met de Rover Reisplanner Test 2023

Bijna elke vervoerder heeft er wel eentje en soms zelfs meer: een reisplanner app. En daarnaast kun je ook je reis plannen via apps als 9292, Go About en Google Maps. Maar hoe goed zijn deze planners? Samen met jou willen wij onderzoeken wat op dit moment de beste OV-reisplanner is van Nederland. Welke reisplanner geeft ook tot in de uithoeken van Nederland een bruikbaar advies? Welke planner...

Reisinformatie

Lees meer

NS start proef met videozuil na advies Rover

NS heeft deze week als proef een videohulpservice gelanceerd in Alkmaar. Via een videoverbinding kunnen reizigers contact krijgen met een medewerker van de klantenservice in Utrecht. Vorig jaar adviseerde Rover om een videohulp te ontwikkelen voor die stations waar het loket zou sluiten. NS heeft dit advies overgenomen en gaat nu testen wat reizigers ervan vinden. Reizigers moeten altijd de mogelijkheid...

Reisinformatie

Lees meer

Personeelstekorten: Rover wil dat Arriva informatie verbetert

Arriva moet de reiziger beter informeren over de gevolgen van personeelstekorten. Dat schrijft Reizigersvereniging Rover aan Arriva. Reizigers krijgen te maken met minder bussen maar er is niet altijd duidelijk waar en wanneer. Rover roept reizigers op om drukte in het openbaar vervoer te melden. De OV-sector kampt met personeelstekorten, onder meer door hoger ziekteverzuim. Reizigers kunnen hierdoor...

Reisinformatie, Drukte in het OV

Lees meer

Rover vraagt opheldering over gebrek treinvervoer Utrecht, Arnhem en Rhenen

Rover heeft NS en ProRail opheldering gevraagd over het gebrek aan treinvervoer tussen Utrecht, Arnhem en Rhenen op dinsdagochtend. Rover vraagt zich af waarom er geen bussen worden ingezet en vraagt om vergoeding van taxikosten. Dinsdagochtend rijden er in de ochtendspits geen treinen tussen Utrecht, Arnhem en Rhenen. Oorzaak is het gebrek aan verkeersleiders, waarvoor Rover al eerder om een alles-uit-de-kast-plan...

Reisinformatie, Overig

Lees meer

Rover waarschuwt reiziger voor Formule 1 hinder

Rover waarschuwt treinreizigers voor overlast op het spoor in heel het land tijdens het Formule 1 weekend. De reizigersvereniging vreest dat veel reizigers voor een onaangename verrassing komen te staan en vraagt NS daarom om duidelijkheid te scheppen. Van vrijdag 3 t/m zondag 5 september vindt de Formule 1 Dutch Grand Prix plaats op het circuit van Zandvoort. NS verwacht 10 keer zoveel reizigers...

Reisinformatie

Lees meer

Minder treinen door logistieke problemen: “kom in ieder geval met correctie reisinformatie”

Een probleem is moeilijk te managen, maar de overlast valt soms wel wat te beperken. Nu het treinverkeer incidenteel door ProRail wordt uitgedund bij personeelsgebrek, wil Rover dat er ten minste aandacht komt voor het geven van correcte reisinformatie. Dat stelt Rover tegenover ProRail in een reactie op de logistieke problemen woensdag. Door personeelstekort op de verkeersleidingspost in Utrecht...

Reisinformatie

Lees meer

Rover ongelukkig met wijziging reisplanner NS

Rover is verrast door een aanpassing in de NS-reisplanner, waardoor reizigers nu direct met de aanmeldfunctie te maken krijgen. Rover vraagt NS de wijziging terug te draaien zodat niet ten onrechte de indruk wordt gewekt dat het aanmelden van een reis verplicht is. Sinds kort heeft NS een verandering doorgevoerd in de reisplanner op de NS-website. Wie hier een reisadvies opvraagt, krijgt te maken...

Reisinformatie

Lees meer

NS belooft betere reisinfo tegen 'rondje Nederland'

NS werkt aan een aanpassing van het reisinformatiesysteem om te voorkomen dat reizigers in de verkeerde trein stappen. Dit laat NS weten na adviezen van Rover en andere consumentenorganisaties. Om logistieke redenen rijden steeds meer treinen een rondje Nederland. Vanaf december rijdt er een rechtstreekse Intercity van Arnhem naar Rotterdam via Schiphol. Reizigers tussen Arnhem en Rotterdam zijn...

Reisinformatie

Lees meer

Onduidelijke reisinfo kan tot ‘rondje Nederland’ leiden

Met de Intercity van Arnhem naar Rotterdam.. via Schiphol. Het is een reis die de oplettende treinreiziger flink sneller kan afleggen. Om ongewenste toeristische routes te voorkomen, pleit Rover voor aanpassingen in de reisinformatie op enkele grote IC-knooppunten. Om logistieke redenen rijden steeds meer treinen een rondje Nederland. Vanaf 2022 rijdt iedere 10 minuten de IC tussen Arnhem en Rotterdam...

Reisinformatie

Lees meer

Arnhem informeert Gelderse OV-reiziger het beste

De beste informatie over wegwerkzaamheden krijgt de Gelderse OV-reiziger van gemeente Arnhem. Rover-Gelderland verraste de gemeente daarom vorige week met een taart om dit te vieren. Daarbij roept Rover andere gemeentes op om het voorbeeld van Arnhem te volgen, want de informatievoorziening schiet op veel plekken tekort. Rover-Gelderland ontving klachten van OV-reizigers die verrast werden door...

Reisinformatie, Werkzaamheden, Gelderland, Arnhem-Nijmegen

Lees meer

‘Klapperbord’ teruggekeerd op Rotterdam Centraal

Vanaf vandaag kunnen treinreizigers op Rotterdam Centraal voor hun reisinformatie weer terecht bij een groot “klapperbord” op het station. Rover heeft meerdere keren om de komst van het grote bord verzocht en is dan ook blij met de terugkeer. “Dit is precies wat de reiziger nodig heeft, in één oogopslag zien welke treinen er gaan vertrekken en waar hij heen moet”, stelde Rover-directeur Freek...

Reisinformatie, Stations en haltes, Rotterdam

Lees meer

‘OV-bedrijven moeten inzetten op betere communicatie’

OV-bedrijven moeten beter communiceren met hun reizigers als er vertragingen optreden of diensten uitvallen. Ook de informatievoorziening over de algemene voorwaarden van OV-abonnementen kan beter. Dit schrijft de OV ombudsman in zijn rapportage over het tweede kwartaal van dit jaar. Hoewel de gemiddelde reiziger het openbaar vervoer in Nederland een ruime voldoende geeft, blijft communicatie bij...

Reisinformatie, Klantenservice, OV ombudsman

Lees meer

Blog: fiets-informatie voor de OV-reiziger

OV-reizigers zijn vaak ook fietsers. Gemiddeld komt 50 procent van de reizigers met de fiets naar het station. NS meldde afgelopen week dat er weer een gigantische groei in het gebruik van de OV-Fiets te zien is. Onderzoek toont aan dat reizigers vaak bereid zijn om te fietsen naar een iets verder gelegen bushalte als daar meer bussen rijden. Daarom is het van groot belang dat er goede fietsvoorzieningen...

Reisinformatie, Blog, Politiek en lobby, Fiets

Lees meer

Met fiets en trein Europa in

De fiets mee in de trein op vakantie? Dat is zeker niet onmogelijk, maar vergt wel een goede voorbereiding. Rover helpt graag bij deze voorbereiding via onze website. Wie met fiets en OV op vakantie wil, moet wel een beetje van puzzelen houden. In veel Europese treinen is de fiets welkom. Wel is reserveren meestal nodig, vaak met een speciale fietsticket. Dit jaar zijn er weer wat nieuwe mogelijkheden...

Reisinformatie, Vereniging

Lees meer

Alle regionale dagkaarten op een rij

Met de zomer voor de deur komen er genoeg gelegenheden om er een dagje op uit te trekken met het openbaar vervoer. Een regionaal dagkaartje kan soms voordeliger zijn dan het kilometertarief van de OV-chipkaart. Dit betekent wel even puzzelen; sinds de komst van "één kaart voor al het OV" bestaat er juist een tal aan dagkaart(product)en. De meeste dagkaarten zijn alleen in een bepaalde regio...

Reisinformatie, Vereniging

Lees meer

Papieren spoorboekje weer in de winkel

Het papieren spoorboekje van Treinreiziger.nl en Rover, met daarin treindienstregeling 2019, is te koop bij de AKO-boekwinkels op het station. Treinreiziger.nl en Rover geven sinds 2013 een papieren spoorboekje uit. Het spoorboekje bevat dienstregeling 2019 van alle vervoersbedrijven en handige informatie over onder meer NS-abonnementen, de OV-chipkaart en contactgegevens van treinbedrijven....

Publicaties

Lees meer