Feestelijke opening station Lansingerland-Zoetermeer

Sinds eind vorig jaar kan de reiziger al op de NS Sprinter richting Den Haag of Gouda stappen, maar 19 mei is station Lansingerland-Zoetermeer dan eindelijk echt open. Zaterdag 18 mei zijn reizigers welkom voor een open dag, waar ook Rover-Zoetermeer bij van de partij is. Nog ruim een week, dan is het zover. Met de komst van een halte van RandstadRail-lijn 4 is station Lansingerland-Zoetermeer...

Infrastructuur, Stations en haltes, Zoetermeer, Afdelingsnieuws

Lees meer

Blog: meer nodig dan nieuwe stations

Onderstaand opiniestuk van Rover-directeur Freek Bos verscheen op 25 april in De Telegraaf Prachtig die ambitie van ProRail om in Nederland 30 nieuwe stations te bouwen. De meeste reizigers reizen op relatief korte afstanden van 30 tot 40 kilometer, een groot aanbod van stations is daarom hard nodig. Daarbij moet het station natuurlijk dicht bij een woonlocatie zijn: niemand wil lange...

Blog, Stations en haltes

Lees meer

Rover blij met ProRail-plannen stations

Rover is blij met de ambitie van ProRail om in Nederland 30 nieuwe stations te bouwen voor 2030 en bestaande kleine stations op te knappen. Rover ziet ook graag investeringen in inhaalsporen, P&R-plaatsen en fietsenstallingen.  De meeste reizigers reizen op afstanden van 30 tot 40 kilometer. Om die reizigers een goed OV-product aan te bieden zijn meer stations hard nodig. In de lijst...

Infrastructuur, Politiek en lobby, Stations en haltes

Lees meer

Blog: regionale stations

Eerder schreef ik dat het woord ‘station’ eigenlijk een synoniem moest worden voor OV-knooppunt. Fiets, bus en trein horen op één plek één geheel te vormen. Dat is exact zoals de reiziger het beleeft, want die gaat niet van het treindomein naar het busdomein: de reiziger stapt gewoon over om dezelfde reis te vervolgen. Bij OV-knooppunten lijkt het al snel te gaan over grote stedelijke stations,...

Blog, Stations en haltes

Lees meer

Busstation Hilversum wordt te klein

Rover maakt zich grote zorgen over de plannen voor het nieuwe busstation bij station Hilversum. Het plein dreigt te klein te worden om de toekomstige groei van het openbaar vervoer te kunnen verwerken. Het regionaal consumentenoverleg (Rocov Noord-Holland), waarin Rover participeert, heeft daarom ingesproken bij de gemeenteraad van Hilversum. De gemeenteraad sprak over het nieuwe stedenbouwkundig...

Stations en haltes, Het Gooi, Advies, Afdelingsnieuws

Lees meer

Veiligheid knooppunt A27 bij Meerkerk verbeterd

Na een oproep van de Roverafdelingen Drechtsteden en Utrecht zijn de nodige verbeteringen doorgevoerd aan het OV-knooppunt bij Meerkerk. De veiligheid moet hiermee zijn verbeterd, maar Rover blijft zorgen houden. Sinds december 2018 is ‘Meerkerk/A27' een OV-knooppunt. De lokale buslijnen sluiten hier aan op snelle buslijnen naar Utrecht. Maar op het overstappunt, met o.a. haltes langs op-...

Stations en haltes, Veiligheid, Drechtsteden, Utrecht

Lees meer

Blog: tips voor nog betere stations

De laatste jaren zijn veel stations verbouwd, met prachtige resultaten tot gevolg. NS kon afgelopen week met trots melden dat de waardering van reizigers voor stations is gestegen. NS presenteerde een top 25 van goed scorende stations. Niet alleen NS doet een duit in het zakje om stations te verbeteren, zo worden door ProRail de hardstalen banken op perrons vervangen door nieuwe, fijnere banken....

Blog, Stations en haltes

Lees meer

Station Zwolle Stadshagen eind dit jaar open

Rover West–Overijssel is blij dat de treinen tussen Kampen en Zwolle alsnog gaan stoppen in Stadshagen. De Rover-afdeling pleit voor een strakke planning van de nog benodigde werkzaamheden om onaangename verrassingen te voorkomen. Station Zwolle Stadshagen zou in december 2017 in gebruik worden genomen. Vanwege een slappe grond onder de Kamperlijn kon echter de beoogde snelheid van 140...

Infrastructuur, Stations en haltes, West-Overijssel, Afdelingsnieuws

Lees meer

Station Amersfoort te krap voor reizigersgroei

Op station Amersfoort zijn aanpassingen nodig vanwege de groei van het aantal reizigers. Dat is de belangrijkste conclusie van een schouw van dit station door vertegenwoordigers van consumentenorganisaties, waaronder Rover. Wachtrijen en opstoppingen, reizigers op station Amersfoort zal dit bekend voorkomen. Het grootste knelpunt op station Amersfoort is de drukte bij de trappen. Met name de...

Drukte in het OV, Stations en haltes, Amersfoort, Onderzoek

Lees meer

Station Harderwijk onvoldoende toegankelijk

Station Harderwijk voldoet niet aan de eisen van toegankelijkheid voor blinden en slechtzienden. Met name de geleidelijnen voldoen niet aan de normen. Dat zijn de belangrijkste conclusies van een schouw van dit station door vertegenwoordigers van consumentenorganisaties, waaronder Rover. Station Harderwijk is recent compleet vernieuwd. De spoorwegovergang is vervangen door een onderdoorgang...

Reisinformatie, Toegankelijkheid, Stations en haltes, Amersfoort, Onderzoek

Lees meer

Rover-afdeling luidt noodklok over fietsenstalling Lammenschans

Rover-afdeling Holland Rijnland maakt zich grote zorgen over de bereikbaarheid van station Leiden Lammenschans voor fietsers. Dat schrijft de Rover-afdeling in een brief aan de gemeenteraad van Leiden. Station Leiden Lammenschans is voor bijna de helft van de Leidenaren het dichtstbijzijnde Intercity-station en daarnaast ook voor bewoners van Zoeterwoude en Leiderdorp de beste verbinding naar...

Politiek en lobby, Fiets, Stations en haltes, Holland-Rijnland, Afdelingsnieuws

Lees meer

Stations Lelystad Centrum en Almere Centrum nader bekeken

ProRail en NS organiseren met enige regelmaat een schouw van stations waarbij reizigersorganisaties kunnen aangeven waar zij tevreden over zijn en wat er beter zou kunnen. Deze week waren de stations Lelystad Centrum en Almere Centrum aan de beurt. De stations in Flevoland kwamen niet best uit de bus in het onderzoek dat Rover in 2016 deed naar gastvrije stations. Sindsdien is al veel...

Flevoland, Stations en haltes, Onderzoek

Lees meer

Gemengde gevoelens bij besluit verbouwing Amsterdamse stations

Rover is blij met het besluit om station Amsterdam Zuid uit te breiden met een derde perron. Die uitbreiding is hard nodig vanwege de sterke groei van het aantal reizigers en treinen via de Zuidas. In de plannen voor Amsterdam Centraal zien wij goede en slechte elementen. Van een zo kostbare en langdurige verbouwingsoperatie hadden wij graag een meer toekomstvast resultaat gezien, zoals wij...

Infrastructuur, Politiek en lobby, Stations en haltes, Amsterdam, Advies

Lees meer

Blog: een nieuwe Berlage gevraagd

De Staatssecretaris heeft het besluit over de noodzakelijke verbouwing van Amsterdam Zuid en Amsterdam Centraal feitelijk uitgesteld. Er is consensus over de noodzaak om Amsterdam Zuid te vergroten van twee naar drie perrons. Consensus bij NS, ProRail, Schiphol, Amsterdam en Rover. De financiële dekking is nog niet rond. Als dit besluit in 2014 was genomen had de verbouwing 120 miljoen gekost....

Infrastructuur, Blog, Stations en haltes, Amsterdam, Ruimtelijke ordening

Lees meer

Besluit over sporen Amsterdam moet toekomstvast zijn

Breid station Amsterdam Zuid uit met een derde perron, maar verminder het aantal perronsporen op Amsterdam Centraal niet van 10 tot 9. Dat zijn enkele hoofdpunten van ons advies over komende verbouwingen van deze twee grote stations aan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het advies is onlangs uitgebracht door Rover en de collega-consumentenorganisaties in het overlegorgaan Locov. Om...

Infrastructuur, Stations en haltes, Amsterdam, Advies

Lees meer

Blog: de puzzel Amsterdam

Eric Wiebes sprak als wethouder in 2011 de woorden “zonder beter OV en fietsvoorzieningen wordt Amsterdam onbereikbaar”. In 2013 stonden Timo Huges van NS, Alexandra van Huffelen van de GVB en ik samen op het station Amsterdam Zuid en we stelden vast dat de voorziene verbouwing veel te krap was gepland. Amsterdam Zuid heeft minstens zes perronsporen en drie brede perrons nodig om de groei aan...

Infrastructuur, Blog, Stations en haltes, Amsterdam

Lees meer

Een kijkje op station Gilze-Rijen

Sloop dreigde voor station Gilze-Rijen. Maar het honderd jaar oude gebouw blijft staan, heeft weer een wachtruimte met toilet en wifi – en sinds kort zelfs een mini-bieb. Dat alles dankzij het werk van enkele vrijwilligers. De uren die ze hier in de ochtend werken, maken een wereld van verschil. Ze kunnen daarbij rekenen op de steun van ProRail, NS en vooral de gemeente Gilze-Rijen. Dit artikel...

Stations en haltes

Lees meer

Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

Contact

  • Utrechtseweg 59 3818 EA Amersfoort
  • 033-4220450
  • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Volg ons