De loketten op stations Haarlem en Zwolle blijven toch open. Dit heeft NS besloten na een advies van Rover en de andere consumentenorganisaties in het Locov. Daarmee wordt niet voorkomen dat veel reizigers hun stationsloket zullen zien verdwijnen. Rover maakt zich zorgen om de opvang van reizigers tijdens grote storingen.
NS wil van de 36 stations met loket uiteindelijk 19 loketten sluiten. Op...
Rover presenteert wensen voor station van de toekomst
Langs de pakketservice of kinderopvang en een paar meter verder in de trein stappen: wat Reizigersvereniging Rover betreft gaat het station veel meer functies aan reizigers bieden die tijd besparen. Rover presenteert de wensen voor het station van de toekomst in een nota aan het Ministerie van IenW, NS en ProRail.
Steeds meer partijen hebben belang bij ontwikkelingen op en rond het station. Rover...
‘Klapperbord’ na tien jaar terug op station Utrecht Centraal
Precies tien jaar nadat we het befaamde ‘klapperbord’ op station Utrecht Centraal weghaalden, hebben NS en ProRail een nieuw megascherm met reisinformatie opgehangen op het grootste station van Nederland. Het oude verhuisde in 2011 naar het Spoorwegmuseum. Het scherm op Utrecht Centraal is vandaag, maandag 1 februari ‘live’ gegaan.
Het nieuwe ‘XL-scherm’ klappert niet zo mooi als het oude bord,...
“Menselijk contact op stations moet mogelijk blijven”
Reizigers moeten altijd de mogelijkheid hebben om persoonlijke hulp te krijgen op het station, ook wanneer loketten worden gesloten. Dit schrijft Rover samen met de andere consumentenorganisaties in een advies aan NS. Rover vraagt NS om na te denken over alternatieve contactmogelijkheden zoals een servicepunt of videoverbinding.
Rover heeft er begrip voor dat NS veel loketten wil sluiten nu daar...
Rover: kom met alternatief voor gesloten stationsloket
Rover heeft er begrip voor dat NS veel loketten wil gaan sluiten op stations. Wel vraagt Rover NS om met alternatieve manieren van serviceverlening te komen.
NS wil op slechts 15 stations bemande loketten behouden. Dat betekent dat stations zoals onder meer Zwolle, Amersfoort, Hengelo en Haarlem het straks zonder loket moeten doen. Wel blijft op meerdere stations een service- en informatiepunt...
Protest tegen sluiting fietstunnel Den Haag HS
Rover sluit zich aan bij de protesten tegen het afsluiten van de fietstunnel op station Den Haag HS. Reizigers moeten een flink extra stuk lopen door de sluiting van de tunnel, wat spreiding in de trein niet ten goede komt.
Met het openen van de nieuwe ingangen van het verbouwde station Den Haag HS, worden de ingangen naar het station vanuit de fietstunnel gesloten. NS en ProRail zien geen mogelijkheid...
Rover blij met verplaatsen poortjes Den Haag
Rover Den Haag e.o. is blij dat de in- en uitcheckpoortjes op station Den Haag Centraal worden verplaatst. De Rover-afdeling heeft de afgelopen jaren al meermaals de zorgen geuit over de huidige plaatsing van de poortjes op het station.
Op 18 februari is ProRail begonnen met het verplaatsen van de in- en uitcheckpoortjes op Den Haag Centraal bij de perrons 7, 8, 9 en 10. Hiermee gaat een langdurige...
Feestelijke opening station Lansingerland-Zoetermeer
Sinds eind vorig jaar kan de reiziger al op de NS Sprinter richting Den Haag of Gouda stappen, maar 19 mei is station Lansingerland-Zoetermeer dan eindelijk echt open. Zaterdag 18 mei zijn reizigers welkom voor een open dag, waar ook Rover-Zoetermeer bij van de partij is.
Nog ruim een week, dan is het zover. Met de komst van een halte van RandstadRail-lijn 4 is station Lansingerland-Zoetermeer...
Infrastructuur, Stations en haltes, Zoetermeer, Afdelingsnieuws
Blog: meer nodig dan nieuwe stations
Onderstaand opiniestuk van Rover-directeur Freek Bos verscheen op 25 april in De Telegraaf
Prachtig die ambitie van ProRail om in Nederland 30 nieuwe stations te bouwen. De meeste reizigers reizen op relatief korte afstanden van 30 tot 40 kilometer, een groot aanbod van stations is daarom hard nodig. Daarbij moet het station natuurlijk dicht bij een woonlocatie zijn: niemand wil lange afstanden...
Rover blij met ProRail-plannen stations
Rover is blij met de ambitie van ProRail om in Nederland 30 nieuwe stations te bouwen voor 2030 en bestaande kleine stations op te knappen. Rover ziet ook graag investeringen in inhaalsporen, P&R-plaatsen en fietsenstallingen.
De meeste reizigers reizen op afstanden van 30 tot 40 kilometer. Om die reizigers een goed OV-product aan te bieden zijn meer stations hard nodig. In de lijst...
Blog: regionale stations
Eerder schreef ik dat het woord ‘station’ eigenlijk een synoniem moest worden voor OV-knooppunt. Fiets, bus en trein horen op één plek één geheel te vormen. Dat is exact zoals de reiziger het beleeft, want die gaat niet van het treindomein naar het busdomein: de reiziger stapt gewoon over om dezelfde reis te vervolgen. Bij OV-knooppunten lijkt het al snel te gaan over grote stedelijke stations,...
Busstation Hilversum wordt te klein
Rover maakt zich grote zorgen over de plannen voor het nieuwe busstation bij station Hilversum. Het plein dreigt te klein te worden om de toekomstige groei van het openbaar vervoer te kunnen verwerken. Het regionaal consumentenoverleg (Rocov Noord-Holland), waarin Rover participeert, heeft daarom ingesproken bij de gemeenteraad van Hilversum.
De gemeenteraad sprak over het nieuwe stedenbouwkundig...
Veiligheid knooppunt A27 bij Meerkerk verbeterd
Na een oproep van de Roverafdelingen Drechtsteden en Utrecht zijn de nodige verbeteringen doorgevoerd aan het OV-knooppunt bij Meerkerk. De veiligheid moet hiermee zijn verbeterd, maar Rover blijft zorgen houden.
Sinds december 2018 is ‘Meerkerk/A27' een OV-knooppunt. De lokale buslijnen sluiten hier aan op snelle buslijnen naar Utrecht. Maar op het overstappunt, met o.a. haltes langs op- en afritten...
Blog: tips voor nog betere stations
De laatste jaren zijn veel stations verbouwd, met prachtige resultaten tot gevolg. NS kon afgelopen week met trots melden dat de waardering van reizigers voor stations is gestegen. NS presenteerde een top 25 van goed scorende stations. Niet alleen NS doet een duit in het zakje om stations te verbeteren, zo worden door ProRail de hardstalen banken op perrons vervangen door nieuwe, fijnere banken....
Station Zwolle Stadshagen eind dit jaar open
Rover West–Overijssel is blij dat de treinen tussen Kampen en Zwolle alsnog gaan stoppen in Stadshagen. De Rover-afdeling pleit voor een strakke planning van de nog benodigde werkzaamheden om onaangename verrassingen te voorkomen.
Station Zwolle Stadshagen zou in december 2017 in gebruik worden genomen. Vanwege een slappe grond onder de Kamperlijn kon echter de beoogde snelheid van 140 kilometer...
Infrastructuur, Stations en haltes, West-Overijssel, Afdelingsnieuws
Station Amersfoort te krap voor reizigersgroei
Op station Amersfoort zijn aanpassingen nodig vanwege de groei van het aantal reizigers. Dat is de belangrijkste conclusie van een schouw van dit station door vertegenwoordigers van consumentenorganisaties, waaronder Rover.
Wachtrijen en opstoppingen, reizigers op station Amersfoort zal dit bekend voorkomen. Het grootste knelpunt op station Amersfoort is de drukte bij de trappen. Met name de trap...
Station Harderwijk onvoldoende toegankelijk
Station Harderwijk voldoet niet aan de eisen van toegankelijkheid voor blinden en slechtzienden. Met name de geleidelijnen voldoen niet aan de normen. Dat zijn de belangrijkste conclusies van een schouw van dit station door vertegenwoordigers van consumentenorganisaties, waaronder Rover.
Station Harderwijk is recent compleet vernieuwd. De spoorwegovergang is vervangen door een onderdoorgang voor...
Reisinformatie, Toegankelijkheid, Stations en haltes, Amersfoort, Onderzoek
- 1
- 2