Skip to main content

Rover-afdeling luidt noodklok over fietsenstalling Lammenschans

Rover-afdeling Holland Rijnland maakt zich grote zorgen over de bereikbaarheid van station Leiden Lammenschans voor fietsers. Dat schrijft de Rover-afdeling in een brief aan de gemeenteraad van Leiden. Station Leiden Lammenschans is voor bijna de helft van de Leidenaren het dichtstbijzijnde Intercity-station en daarnaast ook voor bewoners van Zoeterwoude en Leiderdorp de beste verbinding naar een...

Politiek en lobby, Fiets, Stations en haltes, Holland-Rijnland, Afdelingsnieuws

Lees meer

Stations Lelystad Centrum en Almere Centrum nader bekeken

ProRail en NS organiseren met enige regelmaat een schouw van stations waarbij reizigersorganisaties kunnen aangeven waar zij tevreden over zijn en wat er beter zou kunnen. Deze week waren de stations Lelystad Centrum en Almere Centrum aan de beurt. De stations in Flevoland kwamen niet best uit de bus in het onderzoek dat Rover in 2016 deed naar gastvrije stations. Sindsdien is al veel gebeurd...

Flevoland, Stations en haltes, Onderzoek

Lees meer

Gemengde gevoelens bij besluit verbouwing Amsterdamse stations

Rover is blij met het besluit om station Amsterdam Zuid uit te breiden met een derde perron. Die uitbreiding is hard nodig vanwege de sterke groei van het aantal reizigers en treinen via de Zuidas. In de plannen voor Amsterdam Centraal zien wij goede en slechte elementen. Van een zo kostbare en langdurige verbouwingsoperatie hadden wij graag een meer toekomstvast resultaat gezien, zoals wij eerder...

Infrastructuur, Politiek en lobby, Stations en haltes, Amsterdam, Advies

Lees meer

Blog: een nieuwe Berlage gevraagd

De Staatssecretaris heeft het besluit over de noodzakelijke verbouwing van Amsterdam Zuid en Amsterdam Centraal feitelijk uitgesteld. Er is consensus over de noodzaak om Amsterdam Zuid te vergroten van twee naar drie perrons. Consensus bij NS, ProRail, Schiphol, Amsterdam en Rover. De financiële dekking is nog niet rond. Als dit besluit in 2014 was genomen had de verbouwing 120 miljoen gekost. Uitstel...

Infrastructuur, Blog, Stations en haltes, Amsterdam, Ruimtelijke ordening

Lees meer

Besluit over sporen Amsterdam moet toekomstvast zijn

Breid station Amsterdam Zuid uit met een derde perron, maar verminder het aantal perronsporen op Amsterdam Centraal niet van 10 tot 9. Dat zijn enkele hoofdpunten van ons advies over komende verbouwingen van deze twee grote stations aan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het advies is onlangs uitgebracht door Rover en de collega-consumentenorganisaties in het overlegorgaan Locov. Om...

Infrastructuur, Stations en haltes, Amsterdam, Advies

Lees meer

Blog: de puzzel Amsterdam

Eric Wiebes sprak als wethouder in 2011 de woorden “zonder beter OV en fietsvoorzieningen wordt Amsterdam onbereikbaar”. In 2013 stonden Timo Huges van NS, Alexandra van Huffelen van de GVB en ik samen op het station Amsterdam Zuid en we stelden vast dat de voorziene verbouwing veel te krap was gepland. Amsterdam Zuid heeft minstens zes perronsporen en drie brede perrons nodig om de groei aan te...

Infrastructuur, Blog, Stations en haltes, Amsterdam

Lees meer

Een kijkje op station Gilze-Rijen

Sloop dreigde voor station Gilze-Rijen. Maar het honderd jaar oude gebouw blijft staan, heeft weer een wachtruimte met toilet en wifi – en sinds kort zelfs een mini-bieb. Dat alles dankzij het werk van enkele vrijwilligers. De uren die ze hier in de ochtend werken, maken een wereld van verschil. Ze kunnen daarbij rekenen op de steun van ProRail, NS en vooral de gemeente Gilze-Rijen. Dit artikel...

Stations en haltes

Lees meer