Blog: iedereen naar NS Flex

De OV-Chipkaart heeft de reiziger een aantal grote voordelen gebracht. Dagelijks eerst langs de kaartautomaat is niet meer nodig. Toch maar een halte eerder de trein uit of op het laatste moment kiezen voor de bus in plaats van de trein? Geen probleem, het pasje is in al het openbaar vervoer geldig.

De manier waarop de OV-chipkaart is uitgevoerd, heeft ook de nodige nadelen gebracht. Het grootste nadeel is wel de vereiste instapborg van 20 euro om met de trein te mogen reizen. Aan het eind van de treinreis blijft er altijd ongebruikt saldo op de kaart staan. Wat meestal net niet genoeg is voor de volgende treinreis, waardoor toch weer een gang naar de kaartautomaat nodig is. Daarom is het goed dat er wordt gewerkt aan verbeteren van de OV-chipkaart. De kwestie van saldo laden en instapborg moet nu als eerste worden opgelost. NS loopt daarin voorop met de overstap naar NS Flex, waarbij een groot deel van de NS-abonnementhouders voortaan achteraf betaalt voor de reis.

De afgelopen tijd zijn we met NS in gesprek geweest over NS Flex. Tot onze verbazing stelde NS dat met één kaart door het hele OV reizen tot het verleden zou gaan behoren voor reizigers die naast een NS-abonnement ook nog met een abonnement van een ander vervoersbedrijf reizen. Deze reizigers zouden voortaan met twee verschillende OV-chipkaarten moeten reizen. Het doel van één kaart voor al het OV verdwijnt daarmee van de radar. Gelukkig is NS van dit idee afgestapt na bestudering van onze adviezen. Reizigers met een busabonnement blijven voorlopig voor dit abonnement op saldo reizen, terwijl zij de treinreizen wel op rekening betalen – en dat op één OV-chipkaart. Ook wisten we NS af te brengen van het plan om alle abonnementhouders langs de kaartautomaat te sturen om daar zelf op NS Flex over te stappen. Innovatie moet tenslotte zorgen voor meer gemak en niet voor extra handelingen en problemen. Juist daar heeft de OV-chipkaart in hert verleden de nodige steken laten vallen. Met NS Flex krijgt NS nu een mooie kans om het deze keer beter te doen.

Freek Bos,
Directeur Rover

Reizen op Saldo (zonder abonnement)

Het reizen op saldo zonder abonnement blijft gewoon mogelijk en hier verandert niets. U kunt dus automatisch saldo blijven laden, of u kunt dit zelf blijven doen bij de automaat. Ook zal u geen aanbod van NS ontvangen om over te stappen naar NS Flex. U kunt dit wel via de website van NS aanvragen, als u het prettig lijkt om uw reiskosten achteraf middels een factuur te betalen.

Dal Voordeel

U zult een aanbod krijgen van NS om over te stappen naar NS Flex met de abonnementsvorm Dal Voordeel.

Maakt u ook gebruik van een kortingsabonnement bij een andere vervoerder? Mogelijk zal NS dan de optie voor achteraf betalen niet aanbieden voor uw bus, tram en metro reizen. U zult dan voor die reizen saldo moeten blijven laden. Heeft u geen kortingsabonnement bij een andere vervoerder en kiest u voor NS Flex? Dan zullen al uw reizen achteraf via NS gefactureerd worden.

Heeft u geen kortingsabonnement bij een andere vervoerder en kiest u voor NS Flex? Dan zullen al uw reizen achteraf via NS gefactureerd worden.

U heeft de keuze om uw huidige Dal Voordeel abonnement ook volledig onder het reizen op saldo te houden. Dan blijft u al uw OV-reizen op saldo reizen. U kunt dan ook gebruik blijven maken van de Keuzedagen. Er veranderen een aantal dingen aan de Dal Voordeel:

  • De mogelijkheid om met het onbeperkt reisrecht van de Keuzedag in de middagspits te reizen komt te vervallen.
  • De abonnementsgelden stijgen in 2020 naar €56,- en in 2021 naar €60,-.

Voordeelurenabonnement

U kunt uw huidig Voordeelurenabonnement behouden, maar er gaat aan deze abonnementsvorm wel veel veranderen:

  • De mogelijkheid om met korting tijdens de middagspits komt te vervallen.
  • De mogelijkheid om met het onbeperkt reisrecht van de Keuzedag in de middagspits te reizen komt te vervallen.
  • De abonnementsgelden worden verlaagd van €67,- naar €60,-.
  • De zeven Keuzedagen zijn voortaan het gehele jaar geldig.
  • Keuzedagen blijven alleen beschikbaar voor klanten die voor 1 januari 2021 al keuzedagen hadden.

Door het vervallen van de middagspitskorting zal het Voordeelurenabonnement bijna identiek aan het Dal Voordeel abonnement worden. Bij het Voordeelurenabonnement blijft het echter mogelijk Keuzedagen als papieren kaartje aan te schaffen als u deze al had voor 1 januari 2021. De Keuzedagen zijn echter niet meer geldig in de middagspits. Als u (papieren) keuzedagen waardeert, kunt u het beste uw Voordeelurenabonnement aanhouden.

De vergelijkbare abonnementsvorm, Dal Voordeel, is beschikbaar onder NS Flex, maar blijft ook beschikbaar als abonnement met saldo reizen. Bij het saldo abonnement blijven digitale keuzedagen beschikbaar voor klanten die deze keuzedagen al hadden voor 1 januari 2021.

De vergelijkbare abonnementsvorm, de Dal Voordeel, is beschikbaar onder NS Flex of het traditionele saldo reizen.

Wilt u naar NS Flex maar maakt u ook gebruik van een kortingsabonnement bij een andere vervoerder? Mogelijk zal NS dan de optie voor achteraf betalen niet aanbieden voor uw bus, tram en metro reizen. U zult dan voor die reizen saldo moeten blijven laden.

Altijd Voordeel

Klanten met Altijd Voordeel krijgen de keuze om over te stappen op NS Flex Dal Voordeel of NS Flex Altijd Voordeel. Deze kunnen gecombineerd worden met de nieuwe Flexdagen.

U heeft ook de keuze om uw huidige Altijd Voordeel abonnement om te zetten naar een Dal Voordeel en het reizen op saldo te behouden. Dan blijft u al uw OV-reizen op saldo reizen. U kunt dan ook gebruik blijven maken van de Keuzedagen. De Keuzedagen zijn alleen niet meer geldig in de middagspits.

Maakt u ook gebruik van een kortingsabonnement bij een andere vervoerder? Mogelijk zal NS dan de optie voor achteraf betalen bij NS Flex niet aanbieden voor uw bus, tram en metro reizen. U zult dan voor die reizen saldo moeten blijven laden.

Heeft u geen kortingsabonnement bij een andere vervoerder en kiest u voor NS Flex? Dan zullen al uw reizen achteraf via NS gefactureerd worden.

U zult hoe dan ook een keuze moeten maken en hoe dan ook moeten reageren op een aanbieding van NS.

Weekend Vrij

Reizigers met Weekend Vrij krijgen de keuze om over te stappen op Dal Voordeel met Keuzedagen (RoS), of NS Flex Weekend Vrij. De laatste optie eventueel met Flexdagen.

Maakt u ook gebruik van een kortingsabonnement bij een andere vervoerder? Mogelijk zal NS dan de optie voor achteraf betalen bij NS Flex met Weekend Vrij niet aanbieden voor uw bus, tram en metro reizen. U zult dan voor die reizen saldo moeten blijven laden.

Heeft u geen kortingsabonnement bij een andere vervoerder en kiest u voor NS Flex? Dan zullen al uw reizen achteraf via NS gefactureerd worden.

U heeft de keuze om uw huidige Weekend Vrij abonnement om te zetten naar een Dal Voordeel en het reizen op saldo te behouden. Dan blijft u al uw OV-reizen op saldo reizen. U kunt dan ook gebruik blijven maken van de Keuzedagen.

U zult hoe dan ook een keuze moeten maken en hoe dan ook moeten reageren op een aanbieding van NS.

Dal Vrij

Reizigers met Dal Vrij krijgen de keuze om over te stappen op Dal Voordeel met Keuzedagen of NS Flex Dal Vrij. De laatste optie eventueel met Flexdagen.

Maakt u ook gebruik van een kortingsabonnement bij een andere vervoerder? Mogelijk zal NS dan de optie voor achteraf betalen bij NS Flex met Dal Vrij niet aanbieden voor uw bus, tram en metro reizen. U zult dan voor die reizen saldo moeten blijven laden.

Heeft u geen kortingsabonnement bij een andere vervoerder en kiest u voor NS Flex? Dan zullen al uw reizen achteraf via NS gefactureerd worden.

U heeft de keuze om uw huidige Dal Vrij abonnement om te zetten naar een Dal Voordeel en het reizen op saldo te behouden. Dan blijft u al uw OV-reizen op saldo reizen. U kunt dan ook gebruik blijven maken van de Keuzedagen.

U zult hoe dan ook een keuze moeten maken en hoe dan ook moeten reageren op een aanbieding van NS.

Altijd Vrij

Reizigers klanten met Altijd Vrij migreren naar verwachting eind 2020 automatisch naar NS Flex. Er zijn voor u voornamelijk verbeteringen, u hoeft daarom ook geen toestemming te verlenen en NS mag u overzetten naar NS Flex met Altijd Vrij.

  • U zult achteraf gaan betalen, i.p.v. vooraf.
  • U zult de mogelijkheid krijgen om uw abonnement maandelijks te wijzigen, voor wanneer u bijvoorbeeld minder vaak zal reizen.

Traject Vrij

Reizigers met Traject Vrij migreren naar verwachting eind 2020 automatisch naar NS Flex. Er zijn voor u voornamelijk verbeteringen, u hoeft daarom ook geen toestemming te verlenen en NS mag u overzetten naar NS Flex met Traject Vrij.

  • U zult achteraf gaan betalen, i.p.v. vooraf.
  • U zult de mogelijkheid krijgen om uw abonnement maandelijks te wijzigen, voor wanneer u bijvoorbeeld minder vaak zal reizen.

Tarieven, Betaalwijzen

Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

Contact

  • Utrechtseweg 59 3818 EA Amersfoort
  • 033-4220450
  • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Volg ons