Skip to main content

“Kom met meer voordelige treindagkaarten en -abonnementen”

NS kan meer doen om reizigers te verleiden terug te keren in de trein, stelt Rover. Samen met de andere consumentenorganisaties in het Locov pleit Rover in een advies aan NS voor de terugkeer van voordelige dagkaarten, aantrekkelijke abonnementen voor semi-thuiswerkers en meer jongerenproducten.

Sinds de coronacrisis is het aantal treinreizigers drastisch gedaald, aantrekkelijke producten om de treinreiziger tot een terugkeer te verleiden blijven nog uit. Wel wil NS in september een voordelige Jongeren Dagkaart introduceren. Rover is positief over dit plan en hoopt dat deze dagkaart snel door alle vervoerders wordt geaccepteerd. Rover wijst NS erop dat er begin dit jaar nog meer aantrekkelijke jongerenproducten waren beloofd, zoals een Jongeren Weekend abonnement.

Daarnaast pleit Rover voor speciale abonnementen, gericht op reizigers die enkele dagen per week naar kantoor gaan. Veel NS-abonnementen zijn alleen interessant voor forensen die de hele week naar hun werk reizen, een situatie die wellicht voorlopig niet terugkeert. “Voorlopig reizen we niet 5 dagen per week naar kantoor, de kansen voor NS liggen juist bij de sociaal-recreatieve reiziger”, stelt Rover-directeur Freek Bos. Daarom ziet Rover graag de terugkeer van voordelige dagkaartjes via de Spoordeelwinkel en aanbieders als het Kruidvat en Albert Heijn.

Rover adviseert NS bovendien om de abonnementen voor sociaal-recreatieve reizigers, zoals Dal Vrij, Dal Voordeel, Weekend Vrij en Weekend Voordeel, tijdelijk tegen een actietarief aan te bieden. Rover ziet met onbegrip dat NS juist extra drempels oplegt voor recreatieve reizigers, zo zijn gebruikers van de Zomerdagretour verplicht hun treinreis vooraf te registreren. Ook wil Rover dat de Dagkaart Fiets weer terugkeert in de NS-kaartautomaat, deze dagkaart is momenteel alleen online te koop en in de kaartautomaten van andere vervoerders.

Tarieven