Skip to main content

“Maak nieuwe NS-aanbiedingen nog scherper”

NS kan nog meer doen om reizigers terug de trein in te verleiden. Dat stelt Rover samen met de andere consumentenorganisaties in een advies aan NS over de nieuwe kaartsoorten die het vervoersbedrijf wil introduceren. De consumentenorganisaties pleiten voor scherpere kortingen en de terugkeer van actietreinkaartjes.

Rover heeft NS geadviseerd aantrekkelijke nieuwe treinkaartjes te introduceren om de treinreiziger terug te winnen. Dit heeft ertoe geleid dat NS drie nieuwe ticketsoorten wil introduceren: een vroegboek-dalticket, een zesrittenkaart en een voordelig groepsticket. Rover en de andere consumentenorganisaties zijn positief over de richting die NS hiermee op wil maar vragen de aanbiedingen nog wat scherper vorm te geven.

Het vroegboek-dalticket heeft de potentie een succesvol product te zijn, denken de consumentenorganisaties. Maar het feit dat het ticket alleen online kan worden gekocht en de reis 4 dagen vooraf moet worden vastgelegd, werpt de nodige drempels op. De consumentenorganisaties adviseren daarom de 10% dalkorting ook op de dag zelf aan te bieden in de NS-kaartautomaat. Ook de zesrittenkaart is een leuk idee volgens de consumentenorganisaties, maar de geldigheid op één traject maakt deze kaartsoort wel beperkt. Aantrekkelijker zou zijn om de eerder door NS voorgestelde flexdagen te introduceren. Hiermee kunnen reizigers voor 39 euro 3 dagen onbeperkt reizen. Tot slot zou ook het nieuwe groepsticket voordeliger mogen worden voor groepen die bestaan uit 2, 3 of meer dan 7 reizigers, staat in het advies aan NS te lezen.

Tot slot vragen de consumentenorganisaties om een welkom-terug-aanbod voor forenzen, bijvoorbeeld door tijdelijke kortingen op bestaande abonnementen. Voor de sociaal-recreatieve reiziger zou NS het weekendretour opnieuw kunnen introduceren. Ook zien de consumentenorganisaties graag de actietreinkaartjes terugkeren via retailers als het Kruidvat en de Albert Heijn.

Tarieven, Corona