Week van de toegankelijkheid

Deze week is het de Week van de Toegankelijkheid. Op initiatief van Ieder(in) laten veel organisaties deze week middels verschillende activiteiten zien hoe belangrijk het is dat mensen met een beperking net als iedereen mee kunnen doen. Een mooie gelegenheid voor Rover om even onder de aandacht te brengen wat wij zoal aan toegankelijkheid doen. Het is wettelijk vastgesteld dat iedereen aan...

Toegankelijkheid

Lees meer

Uitbreiding assistentieverlening NS-stations

NS wil in 2025 assistentieverlening aanbieden op alle NS-stations. Rover reageert positief op dit voornemen en vraagt het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat om te zorgen dat reisassistentie op stations van zowel NS als andere vervoerders, tegen dezelfde voorwaarden wordt aangeboden. Met reisassistentie kunnen reizigers met een beperking geholpen bij het in- en uitstappen van de trein...

Toegankelijkheid, Advies

Lees meer

Treintoiletten zijn mensenrecht

Aanbestedende overheden doen er goed aan voortaan treintoiletten voor te schrijven als eis voor de vervoerders in een aanbesteding. Deze aanbeveling doet het College voor de Rechten van de Mens. Rover zet zich al jaren in voor toiletten in alle treinen en voelt zich gesteund door de uitspraak. Enkele reizigers, die zelf door een chronische ziekte van de nabijheid van toiletten afhankelijk zijn,...

Toegankelijkheid

Lees meer

"OV moet ook voor digibeten toegankelijk blijven"

OV-bedrijven en hun opdrachtgevers (overheden) moeten rekening houden met reizigers die niet uit de voeten kunnen met computers en met smartphones. Dit schrijft het OV loket, de ombudsman voor beter openbaar vervoer, in zijn rapportage over het eerste kwartaal van dit jaar. Het gebruik van apps, e-tickets en digitaal betalen heeft voor grote groepen reizigers voordelen, maar niet voor een deel...

Toegankelijkheid, Betaalwijzen, OV ombudsman

Lees meer

Veilig overpad station Putten

Voetgangers die het spoor bij station Putten gelijkvloers willen oversteken, hoeven voortaan niet meer over de drukke autoweg te lopen. Rover-afdeling Amersfoort heeft jarenlang gepleit voor het voetgangerspad en is blij met het resultaat. Voetgangers die het spoor bij station Putten op een veilige manier willen oversteken, waren de afgelopen jaren aangewezen op een loopbrug. Bij afwezigheid...

Toegankelijkheid, Stations en haltes, Veiligheid, Amersfoort, Afdelingsnieuws

Lees meer

Rover wil betere informatie bij slechtere toegankelijkheid

Rover wil dat NS reizigers eerder informeert, als zij een toegankelijke trein op hun traject kwijtraken. Dat stelt de Rover in een reactie op klachten van treinreizigers in een rolstoel, die sinds de nieuwe dienstregeling niet meer zelfstandig kunnen reizen tussen Geldermalsen en Utrecht. Op steeds meer stations kunnen rolstoelers zelfstandig de trein in- en uitstappen, door het op gelijke...

Reisinformatie, Toegankelijkheid, Rivierenland

Lees meer

Rover sluit zich aan bij Toiletalliantie

Rover heeft zich aangesloten bij een brede samenwerking van organisaties die zich inzetten voor meer toiletten in de openbare ruimte. De Toiletalliantie werd opgericht op Wereld Toilet Dag (19 november), donderdag werd de samenwerking officieel ondertekend. Een gebrek aan openbare toiletten weerhoudt één op de vier buik- en blaaspatiënten er regelmatig van om de deur uit te gaan. Die angst...

Politiek en lobby, Toegankelijkheid

Lees meer

Station Bloemendaal is toegankelijker geworden

ProRail verbouwt station Bloemendaal. Nieuw zijn onder meer de liften naar de perrons en de heldere tunnel. Gelijktijdig levert NS voortaan Reisassistentie (voorheen AVG: assistentieverlening gehandicapten). Op 29 oktober was dat reden voor een feestelijke bijeenkomst, die goed werd bezocht. Mensen uit Bloemendaal zelf vooral, in actie gekomen nadat de provincie fors had gesneden in de bereikbaarheid...

Toegankelijkheid, Stations en haltes, Haarlem e.o.

Lees meer

Eerste SLT-sprinter met toilet op het spoor

Zeven jaar geleden voerde Rover samen met enkele andere consumentenorganisaties,  patiëntenverenigingen en met het VVMC actie om in de toen nieuwe sprinters alsnog toiletten in te bouwen. Nu zijn de eerste omgebouwde sprinters een feit. In 2009 deden de zogenaamde SLT-sprinters hun intrede op het spoor. Al voor die tijd had Rover samen met andere consumentenorganisaties fel geprotesteerd...

Toegankelijkheid, Materieel

Lees meer

Telefoonnummer voor assistentie op stationsliften

Reizigers die op het station te maken krijgen met een defecte lift, kunnen voortaan eenvoudiger om hulp vragen. ProRail voorziet alle stationsliften van een sticker met telefoonnummer voor assistentie. Dit telefoonnummer is onderdeel van het loket dat ProRail in samenspraak met Rover heeft ingericht.  Eerder dit jaar was Mark Rijken, rolstoelgebruiker en vrijwilliger toegankelijkheidszaken...

Toegankelijkheid

Lees meer

Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

Contact

  • Utrechtseweg 59 3818 EA Amersfoort
  • 033-4220450
  • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Volg ons