Toiletalliantie in een nieuw jasje want ‘Iedere WC Telt’

De Toiletalliantie gaat verder onder een nieuwe naam, mét een nieuwe website en een nieuwe huisstijl. De nieuwe website is vanaf nu te vinden via www.iederewctelt.nl. Iedere wc extra telt. Vandaar de nieuwe naam: Toiletalliantie, Iedere WC Telt. De alliantie zet zich met ambassadeur Catherine Keyl in voor meer openbare, opengestelde en toegankelijke toiletten....

Toegankelijkheid

Lees meer

NS zet reserveringsplicht fiets door ondanks protesten

De consumentenorganisaties Reizigersvereniging Rover, Fietsersbond, KBO-PCOB, LSVb en Ieder(in) waarschuwen fietsers voor veel onduidelijkheid nu NS heeft besloten de verplichte reservering voor het meenemen van een fiets in de trein door te zetten. De organisaties roepen reizigers op hun ervaringen te melden. Vanaf 10 juli is voor het meenemen van de fiets in de trein een reservering verplicht...

Toegankelijkheid

Lees meer

Nog forse uitdagingen voor toegankelijk OV

Er is al veel bereikt op het gebied van toegankelijkheid in het openbaar vervoer, maar er zijn ook nog forse uitdagingen. Dit blijkt uit een voortgangsbrief van Staatssecretaris Van Veldhoven. Rover hoopt dat er meer aandacht komt voor reizigers met “onzichtbare” beperkingen. ProRail, NS en DOVA hebben eind juni een voortgangsrapportage uitgebracht aan het ministerie en de Tweede Kamer over...

Toegankelijkheid

Lees meer

Ruim 10.000 handtekeningen voor meer fietsplekken in trein

De petitie voor meer fietsplekken in de trein is al ruim 10.000 keer ondertekend. Rover, de Fietsersbond, het Landelijk Fietsplatform en NTFU startten de actie eerder deze maand als reactie op het plan van NS om een fietsreservering verplicht te stellen. Met de petitie hopen de initiatiefnemers NS te overtuigen af te zien van de verplichte fietsreservering. Juist nu door de coronacrisis minder...

Toegankelijkheid, Overig

Lees meer

Consumentenorganisaties: reserveringsplicht fiets in trein niet haalbaar

Een verplichte fietsreservering in de trein is niet te handhaven en leidt tot talloze praktische problemen voor reizigers. Hiervoor waarschuwen de consumentenorganisaties in het Locov. De consumentenorganisaties adviseren NS dringend naar andere oplossingen te kijken, zoals het uitbreiden van het aantal fietsplekken in de trein en introductie van een ‘OV fiets-plus’. NS wil deze hele zomer...

Toegankelijkheid

Lees meer

Dubbeldekkerstreinen na renovatie iets toegankelijker

Rover is blij dat een groot deel van haar inbreng door NS wordt overgenomen bij de renovatie van een generatie dubbeldekkerstreinen. Deze treinen worden hierdoor straks iets toegankelijker. De dubbeldekkerstreinen van de 4e generatie VIRM zijn na 15 jaar aan een grote renovatie toe waarna zij zeker nog eens 15 jaar mee moeten kunnen. De iets oudere dubbeldekkers (VIRM-generatie 1 t/m 3) zijn...

Toegankelijkheid

Lees meer

Toiletalliantie wil binnen drie jaar toiletten in alle treinen

Patiëntenverenigingen, ouderenorganisaties, reizigersvereniging Rover, Treinen Met Toiletten en andere maatschappelijke organisaties verenigd in de Toiletalliantie, vragen de staatssecretaris in een brief om een landelijke verplichting voor een toilet in elke trein. Zij vinden het noodzakelijk dat binnen drie jaar ook de regionale toiletloze treinen, zoals die nog in onder meer Gelderland rijden,...

Toegankelijkheid

Lees meer

Alternatieve buurtbus voor Utrechtse dorpen

Veel Utrechtse dorpen kunnen binnenkort weer gebruik maken van de buurtbus. Op aandringen van Rover zet Syntus-Utrecht vanaf 30 augustus grote bussen in op de lijnen waar dit mogelijk is. In maart zijn de buurtbusdiensten landelijk stil komen te liggen wegens corona: in de kleine bussen is het niet mogelijk voldoende afstand te houden van de vrijwillige chauffeur, die bovendien vaak in de risicoleeftijd...

Toegankelijkheid, Utrecht, Lokaal

Lees meer

NS-reiziger met beperking mag voortaan zelfstandig naar perron

Reizigers met beperking reizen vanaf 1 september nog gelijkwaardiger bij NS. Reizigers die assistentieverlening hebben aangevraagd, kunnen straks desgewenst zelfstandig naar het perron om daar de assistentie te ontmoeten. Hiermee gaat een lang gekoesterde wens van Rover in vervulling. Momenteel moeten alle reizigers met een beperking die assistentie aangevraagd hebben, zich 15 minuten...

Toegankelijkheid

Lees meer

Anderhalve meter en toegankelijk vervoer blijkt een grote uitdaging

Sinds de uitbraak van Corona is er veel veranderd in het openbaar vervoer. Over de dienstverlening van vervoerders aan reizigers met een beperking bestond nog veel onduidelijkheid. Op woensdag 1 juli is het nieuwe ov-protocol gepubliceerd. Het uitgangspunt in dit protocol is dat voor alle aspecten van het toegankelijk aanbieden van openbaar vervoer weer de afspraken gelden zoals deze voor de...

Toegankelijkheid

Lees meer

“Afschaffen 1e klas in Noordelijke treinen slecht idee”

Rover zet vraagtekens bij het besluit van provincies Groningen en Friesland om de 1e klas in de trein af te schaffen. Voor reizigers die redelijk gegarandeerd willen zijn van een zitplaats in de trein, is de 1e klasse vaak juist erg belangrijk. Vanaf 13 december is er geen eerste klasse meer in de treinen van Arriva in Groningen en Friesland. In plaats daarvan wordt de hele trein luxe en modern,...

Toegankelijkheid, Groningen, Friesland, Lokaal

Lees meer

Rover blij met NS-maatregelen toegankelijkheid

Rover is blij met de diverse verbeteringen die NS op het gebied van toegankelijkheid invoert. NS lanceerde deze maand Reisassistentie op het nachtnet, de NS Perronwijzer en een WhatsApp kanaal voor reizigers met een beperking. Hiermee komt NS tegemoet aan de wens van consumentenorganisaties. Goed nieuws voor reizigers met een beperking die carnaval gaan vieren: vanaf deze maand biedt NS ook...

Toegankelijkheid

Lees meer

OV Ombudsman: ‘Buslijnen niet te snel weghalen uit wijken en dorpskernen’

De OV ombudsman maakt zich zorgen over de trend dat woonkernen en soms ook woonwijken van steden moeilijker bereikbaar worden met het openbaar vervoer. Dit komt doordat OV-bedrijven en hun opdrachtgevers (overheden) kiezen voor het versterken en verbeteren van grote doorgaande lijnen. De ombudsman voor het openbaar vervoer zegt de indruk te hebben dat bij deze ontwikkeling niet alle betrokken...

Toegankelijkheid, OV ombudsman

Lees meer

Blog: oude schoenen weggooien

Steeds vaker worden buslijnen versneld door ze niet meer door dorpen en wijken te laten slingeren. Door de bus snel over een rondweg om het dorp of wijk heen te laten rijden, wordt de reistijd korter. Daarmee wordt de bus in reistijd een alternatief voor de auto. Dit levert grote successen op. Een ambtenaar van de provincie Zuid-Holland vertelde mij afgelopen week nog dat de snelle RNet-bussen...

Toegankelijkheid

Lees meer

Gelderse treinen blijven toiletloos

Reizigers in Gelderland kunnen tot 2037 nog treinen zonder toilet treffen: de provincie is niet van plan alsnog toiletten in te laten bouwen. Rover is teleurgesteld in het besluit. Rover sprak samen met bondgenoot Treinen-Met-Toiletten in tijdens de Statenvergaderingen van provincies Gelderland en Overijssel. Mede namens de Toiletalliantie pleitten de organisaties ervoor om de inbouw van toiletten...

Toegankelijkheid, Gelderland

Lees meer

Week van de toegankelijkheid

Deze week is het de Week van de Toegankelijkheid. Op initiatief van Ieder(in) laten veel organisaties deze week middels verschillende activiteiten zien hoe belangrijk het is dat mensen met een beperking net als iedereen mee kunnen doen. Een mooie gelegenheid voor Rover om even onder de aandacht te brengen wat wij zoal aan toegankelijkheid doen. Het is wettelijk vastgesteld dat iedereen aan...

Toegankelijkheid

Lees meer

Uitbreiding assistentieverlening NS-stations

NS wil in 2025 assistentieverlening aanbieden op alle NS-stations. Rover reageert positief op dit voornemen en vraagt het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat om te zorgen dat reisassistentie op stations van zowel NS als andere vervoerders, tegen dezelfde voorwaarden wordt aangeboden. Met reisassistentie kunnen reizigers met een beperking geholpen bij het in- en uitstappen van de trein...

Toegankelijkheid, Advies

Lees meer

  • 1
  • 2

banner word lid

Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

Contact

  • Utrechtseweg 59 3818 EA Amersfoort
  • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
  • Tijdelijk spoednummer:
    06-57497662

Volg ons