Skip to main content

Liftgebonden reiziger aangewezen op alternatief voor station Maarssen

Reizigers met een mobiliteitsbeperking kunnen station Maarssen momenteel beter vermijden. Zowel de lift als roltrap aan de westzijde zijn defect. Reizigers kunnen desnoods gebruikmaken van een taxi, hebben NS en ProRail laten weten na vragen van Rover. Rover kreeg klachten van reizigers omdat station Maarssen deels ontoegankelijk is. De klantenservice van NS verwees naar de nog werkende lift aan...

Toegankelijkheid

Lees meer

Rovers 'Pleeboy' aan het woord over treintoiletten

Van een reiziger met zwakke blaas tot een gezin dat met jonge kinderen op stap is: openbare toiletten zijn belangrijk voor veel verschillende mensen. Samen met een aantal andere belangenorganisaties maakt Rover daarom deel uit van de Toiletalliantie: een samenwerking van organisaties die zich inzetten voor meer openbare toiletten in Nederland. Vanuit Rover houdt Aldo Markus hier zich mee bezig....

Toegankelijkheid, Vereniging

Lees meer

Roltrappen op stations blijven belangrijk voor reizigers

Het is belangrijk dat de roltrappen op het station voor iedereen in gebruik blijven. Dat schrijft Rover aan ProRail. Rover vraagt ProRail om de plannen om stroom te besparen via de roltrap, te verhelderen. ProRail heeft Rover laten weten te willen kijken of roltrappen minder energie kunnen gebruiken, bijvoorbeeld door met sensoren te werken die de roltrap alleen activeren wanneer mensen er gebruik...

Lees meer

Toiletalliantie zoekt ervaringsverhalen

Wel eens de trein moeten verlaten bij hoge nood omdat er geen toilet beschikbaar was? Met volle blaas op een station terechtgekomen waar het toilet defect was? Of een stadswandeling moeten afbreken wegens gebrek aan openbare toiletten? De Toiletalliantie zoekt voorbeelden uit de praktijk. Ook is de organisatie op zoek naar iPhone-gebruikers die de nieuwste HogeNood-app willen testen. De Toiletalliantie...

Lees meer

Liften stations De Vink en Lombardijen langer buiten gebruik

De vernieuwing van de liften op stations De Vink (2 liften) en Rotterdam Lombardijen (4 liften) loopt vertraging op vanwege langere productie- en levertijden en een tekort aan gespecialiseerde medewerkers. Dat heeft ProRail laten weten. Voor reizigers die hierdoor moeten omreizen, worden taxikosten vergoed. De liften op de stations worden vervangen omdat de levensduur bijna ten einde is. Lift 1...

Toegankelijkheid

Lees meer

Wereld Gehandicapten Dag: doe mee aan de enquête

Op 3 december is het Wereld Gehandicapten Dag. Een goed moment voor Rover om een onderzoek te starten naar hoe reizigers de toegankelijkheid van NS ervaren. Hiermee wil Rover reizigers met een beperking een stem geven. De resultaten van de enquête zal Rover gebruiken bij de besprekingen over de nieuwe hoofdrailnetconcessie. Reizigersvereniging Rover zet zich in voor toegankelijk en inclusief...

Toegankelijkheid

Lees meer

Rover wil toiletten aan boord Merwedelingelijn

Een gebrek aan toiletten vormt een grote belemmering voor verschillende groepen reizigers om voor de trein te kiezen. Bij NS zullen daarom alle treinen vanaf dit voorjaar van een toilet zijn voorzien. Op sommige regionale lijnen echter, waaronder de MerwedeLingelijn, rijden er nog treinen rond zonder toilet. Reden genoeg voor ‘pleeboy’ Aldo Markus van Rover om bij de Provinciale Staten van Zuid-Holland...

Toegankelijkheid

Lees meer

Klachten over liftstoringen op stations

Rover ontvangt de laatste tijd opvallend veel klachten over liftstoringen op stations en over de lange tijd die het soms duurt voordat deze verholpen zijn. Rover heeft er bij ProRail op aangedrongen defecte liften binnen 24 te herstellen. Verder vraagt Rover middels preventief onderhoud defecten te voorkomen en voldoende onderdelen in voorraad te hebben. Rover ontvangt vooral klachten van...

Toegankelijkheid

Lees meer

"Maak Nederland toegankelijker met meer openbare toiletten"

In deze Week van de Toegankelijkheid, die vandaag start, roept de Toiletalliantie de formerende partijen in een brief op om te zorgen voor meer openbare toiletten in Nederland. Te veel mensen hebben namelijk last van het gebrek aan openbare toiletten: een derde van de Nederlanders stelt dat hun levenskwaliteit hieronder lijdt, een vijfde blijft soms tot regelmatig thuis uit angst op pad geen toilet...

Toegankelijkheid

Lees meer

Extra opletten voor treinreizigers met een beperking deze herfst

Rover waarschuwt treinreizigers met een beperking om deze herfst op een aantal trajecten extra alert te zijn op minder toegankelijke treinen dan dat zij gewend zijn. NS zet hier soms oudere treintypes in tegen gladde sporen. Tussen 6 september en 11 december zullen net als voorgaande jaren een aantal sprinterdiensten enkele keren per week met oudere Sprinters worden gereden. Deze oude Sprinters...

Toegankelijkheid

Lees meer

Toiletalliantie in een nieuw jasje want ‘Iedere WC Telt’

De Toiletalliantie gaat verder onder een nieuwe naam, mét een nieuwe website en een nieuwe huisstijl. De nieuwe website is vanaf nu te vinden via www.iederewctelt.nl. Iedere wc extra telt. Vandaar de nieuwe naam: Toiletalliantie, Iedere WC Telt. De alliantie zet zich met ambassadeur Catherine Keyl in voor meer openbare, opengestelde en toegankelijke toiletten....

Toegankelijkheid

Lees meer

Nog forse uitdagingen voor toegankelijk OV

Er is al veel bereikt op het gebied van toegankelijkheid in het openbaar vervoer, maar er zijn ook nog forse uitdagingen. Dit blijkt uit een voortgangsbrief van Staatssecretaris Van Veldhoven. Rover hoopt dat er meer aandacht komt voor reizigers met “onzichtbare” beperkingen. ProRail, NS en DOVA hebben eind juni een voortgangsrapportage uitgebracht aan het ministerie en de Tweede Kamer over de...

Toegankelijkheid

Lees meer

Consumentenorganisaties: reserveringsplicht fiets in trein niet haalbaar

Een verplichte fietsreservering in de trein is niet te handhaven en leidt tot talloze praktische problemen voor reizigers. Hiervoor waarschuwen de consumentenorganisaties in het Locov. De consumentenorganisaties adviseren NS dringend naar andere oplossingen te kijken, zoals het uitbreiden van het aantal fietsplekken in de trein en introductie van een ‘OV fiets-plus’. NS wil deze hele zomer een...

Toegankelijkheid

Lees meer

Dubbeldekkerstreinen na renovatie iets toegankelijker

Rover is blij dat een groot deel van haar inbreng door NS wordt overgenomen bij de renovatie van een generatie dubbeldekkerstreinen. Deze treinen worden hierdoor straks iets toegankelijker. De dubbeldekkerstreinen van de 4e generatie VIRM zijn na 15 jaar aan een grote renovatie toe waarna zij zeker nog eens 15 jaar mee moeten kunnen. De iets oudere dubbeldekkers (VIRM-generatie 1 t/m 3) zijn al...

Toegankelijkheid

Lees meer

Toiletalliantie wil binnen drie jaar toiletten in alle treinen

Patiëntenverenigingen, ouderenorganisaties, reizigersvereniging Rover, Treinen Met Toiletten en andere maatschappelijke organisaties verenigd in de Toiletalliantie, vragen de staatssecretaris in een brief om een landelijke verplichting voor een toilet in elke trein. Zij vinden het noodzakelijk dat binnen drie jaar ook de regionale toiletloze treinen, zoals die nog in onder meer Gelderland rijden,...

Toegankelijkheid

Lees meer

Alternatieve buurtbus voor Utrechtse dorpen

Veel Utrechtse dorpen kunnen binnenkort weer gebruik maken van de buurtbus. Op aandringen van Rover zet Syntus-Utrecht vanaf 30 augustus grote bussen in op de lijnen waar dit mogelijk is. In maart zijn de buurtbusdiensten landelijk stil komen te liggen wegens corona: in de kleine bussen is het niet mogelijk voldoende afstand te houden van de vrijwillige chauffeur, die bovendien vaak in de risicoleeftijd...

Toegankelijkheid, Utrecht, Lokaal

Lees meer

NS-reiziger met beperking mag voortaan zelfstandig naar perron

Reizigers met beperking reizen vanaf 1 september nog gelijkwaardiger bij NS. Reizigers die assistentieverlening hebben aangevraagd, kunnen straks desgewenst zelfstandig naar het perron om daar de assistentie te ontmoeten. Hiermee gaat een lang gekoesterde wens van Rover in vervulling. Momenteel moeten alle reizigers met een beperking die assistentie aangevraagd hebben, zich 15 minuten voor...

Toegankelijkheid

Lees meer