Skip to main content

Telefoonnummer voor assistentie op stationsliften

Reizigers die op het station te maken krijgen met een defecte lift, kunnen voortaan eenvoudiger om hulp vragen. ProRail voorziet alle stationsliften van een sticker met telefoonnummer voor assistentie. Dit telefoonnummer is onderdeel van het loket dat ProRail in samenspraak met Rover heeft ingericht. 

Eerder dit jaar was Mark Rijken, rolstoelgebruiker en vrijwilliger toegankelijkheidszaken bij Reizigersvereniging Rover, onderweg naar een bijeenkomst van Rover in Geldermalsen. In Geldermalsen kon hij echter het station niet verlaten: de lift was defect en het was onduidelijk hoe deze storing gemeld kon worden. Rover heeft deze situatie aangekaart bij ProRail en gevraagd om een oplossing.

ProRail heeft het signaal ter harte genomen en omgezet in actie. Alle stationsliften worden voorzien van een sticker met het liftnummer en een telefoonnummer. Met een belletje kan de reiziger gericht melding maken welke lift defect is en kan indien nodig assistentie worden gevraagd om de reis te kunnen vervolgen. Vrijdag wordt de sticker op station Geldermalsen door ProRail-topman Pier Eringa en Rover-vrijwilliger Mark Rijken geplakt.

ProRail is verantwoordelijk voor het onderhoud en het verhelpen van storingen van de liften op stations. Zodra er een storing wordt gemeld, is het streven de lift binnen 4 uur te herstellen. Wanneer assistentie gevraagd wordt zal deze zo snel mogelijk worden ingezet.

Toegankelijkheid