Rover wil betere informatie bij slechtere toegankelijkheid

Rover wil dat NS reizigers eerder informeert, als zij een toegankelijke trein op hun traject kwijtraken. Dat stelt de Rover in een reactie op klachten van treinreizigers in een rolstoel, die sinds de nieuwe dienstregeling niet meer zelfstandig kunnen reizen tussen Geldermalsen en Utrecht.

Op steeds meer stations kunnen rolstoelers zelfstandig de trein in- en uitstappen, door het op gelijke hoogte brengen van perrons en de vloer van de treinen. Het duurt echter nog jaren totdat alle treinen met een hogere instap vervangen zullen zijn. Hierdoor kan het altijd gebeuren dat reizigers hun toegankelijke trein kwijtraken en te maken krijgen met een oudere trein met hoge instap. Zoals sinds de nieuwe dienstregeling op het traject tussen Geldermalsen en Utrecht het geval is.

“Een paar jaar geleden zagen we hetzelfde tussen Rotterdam en Breda: ineens waren de sprinters met gelijkvloerse instap weer vervangen door ongelijkvloers materieel”, stelt Aldo Markus, toegankelijkheidsspecialist bij Rover. “Je loopt als reiziger altijd de kans dat er bij een nieuwe dienstregeling weer ander materieel wordt ingezet.”

Het verdwijnen van de toegankelijke treinen tussen Geldermalsen en Utrecht kwam op een moment dat de benodigde rolstoelbruggen nog niet geplaatst waren op de tussengelegen assistentie-stations Houten en Culemborg. NS heeft dit probleem aangepakt door rolstoelers vanaf Utrecht Centraal of Geldermalsen met taxi's te vervoeren. Tussengelegen stations Vaartsche Rijn, Lunetten, Castellum, Passewaaij en Tiel kennen helemaal geen reisassistentie waardoor rolstoelers op deze stations niet meer de trein in kunnen.

Het duurt naar verwachting tot 2025 voordat alle Sprinters toegankelijk zijn, bij Intercity’s duurt dit tot 2035. Rover begrijpt dat treinen niet zomaar te vervangen zijn en dat dit de nodige tijd gaat duren. Wel wil Rover betere informatievoorziening bij het verdwijnen van een toegankelijke trein. Als materieelinzet vanuit toegankelijkheidsperspectief verslechtert, zou bovendien gezorgd moeten worden dat de rolstoelbruggen tijdig in orde zijn en er reisassistentie komt op alle betrokken stations.

Reisinformatie, Toegankelijkheid, Rivierenland

banner word lid

Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

Contact

  • Utrechtseweg 59 3818 EA Amersfoort
  • 033-4220450
  • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Volg ons