Klachten over liftstoringen op stations

Rover ontvangt de laatste tijd opvallend veel klachten over liftstoringen op stations en over de lange tijd die het soms duurt voordat deze verholpen zijn. Rover heeft er bij ProRail op aangedrongen defecte liften binnen 24 te herstellen. Verder vraagt Rover middels preventief onderhoud defecten te voorkomen en voldoende onderdelen in voorraad te hebben.

Rover ontvangt vooral klachten van reizigers met een fysieke beperking, met veel of grote bagage (koffers of kinderwagen) en reizigers met een fiets. Voor deze mensen is een defecte lift een grote hindernis. Het gaat om verschillende liften: veelal op treinstations maar ook op metrostations, tram- en/of bushaltes. Onderhoud en reparatie van deze liften kan per regio op een andere manier zijn ingevuld. Liften van treinstations vallen onder de verantwoordelijkheid van ProRail. Ook daar constateert men een toegenomen aantal storingen.

Als oorzaken voor de storingen worden o.a. vandalisme en wateroverlast en gebrek aan onderdelen genoemd. Gebrek aan onderdelen heeft deze zomer zeker te maken gehad met de langdurige blokkade van de Rode Zee door een vastgelopen schip. Inmiddels zijn zowel het betrokken schip als andere schepen ‘in de file erachter’ in Rotterdam gelost. Dat moet dus inmiddels zijn opgelost. Wateroverlast is vaak een gevolg van overvloedige regenval, maar soms ook van een hoge grondwaterspiegel (b.v. Amersfoort Schothorst, lift in fietstunnel). ProRail lost dit voorlopig op door pompen in de liftschachten te plaatsen en zoekt naar oplossingen voor de lange termijn. Blijven vandalisme en misbruik: liften gaan ook kapot door wild gedrag van reizigers (massaal springen in een lift) of raken buiten gebruik door bevuiling.

Rover roept reizigers op een storing direct te melden via het storingsnummer dat bij elke lift te vinden is. De meldkamer kan helpen bij het vervolgen van de reis. ProRail geeft elke gemelde liftstoring direct door aan NS-Reisassistentie. Die kunnen het reisplan dan aanpassen voor reizigers die assistentie nodig hebben (ook als iemand al onderweg is). Voor de toekomst wordt gewerkt aan een systeem waarbij een defecte lift automatisch wordt gemeld. Ook wordt in de loop van 2022 realtime-liftinformatie toegevoegd aan reisinformatie-apps zoals die van NS.

Toegankelijkheid

banner word lid

Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

Contact

  • Utrechtseweg 59 3818 EA Amersfoort
  • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
  • Tijdelijk spoednummer:
    06-57497662

Volg ons