Skip to main content

Rover wil toiletten aan boord Merwedelingelijn

Een gebrek aan toiletten vormt een grote belemmering voor verschillende groepen reizigers om voor de trein te kiezen. Bij NS zullen daarom alle treinen vanaf dit voorjaar van een toilet zijn voorzien. Op sommige regionale lijnen echter, waaronder de MerwedeLingelijn, rijden er nog treinen rond zonder toilet. Reden genoeg voor ‘pleeboy’ Aldo Markus van Rover om bij de Provinciale Staten van Zuid-Holland nog eens te pleiten voor de komst van toiletten in alle treinen.

Onlangs heeft de commissie Bereikbaarheid en Energie van de provincie Zuid-Holland vergaderd over de nodige verbeteringen van de MerwedeLingelijn. Aldo Markus van Rover was hierbij aanwezig en heeft zijn spreektijd benut om het belang van toiletten in de treinen op deze lijn te benadrukken. De afwezigheid van toiletten heeft namelijk nadelige gevolgen voor een groot aantal reizigers dat hierdoor soms zelfs helemaal niet meer met de trein durft te gaan.

“Denk daarbij aan mensen met blaas- en darmproblemen. Denk daarbij ook aan zwangere vrouwen. Denk aan mensen die met kleine kinderen onderweg zijn. Eigenlijk iedereen die onderweg is, kan een toilet nodig hebben. En als je alleen al de zekerheid hebt dat die er onderweg is, hoef je geen gebruik te maken van alternatieven. Dan hoef je niet met de auto naar het volgende tankstation te rijden, dan hoef je er zelfs niet voor te kiezen om dan maar thuis te blijven.”, aldus Markus.

Het aantal treinen in Nederland zonder toilet neemt gelukkig voor deze groepen reizigers al jaren af. Zo heeft NS aangekondigd dat in het komend voorjaar alle treinen van een toilet zullen zijn voorzien en ook op de regionale lijnen in Overijssel komen nieuwe treinen mét toilet. In Gelderland en Zuid-Holland blijft de reiziger met hoge nood nog zonder toilet. Aldo Markus roept Zuid-Holland dan ook op om nu actie te ondernemen.

Aan het eind van zijn pleidooi bracht Markus nog een aantal creatieve oplossingen in buiten het aanschaffen van nieuwe, langere treinen om. Zo ziet Markus kansen voor Zuid Holland om oude tweedehandstreinen- of treintoiletten over te nemen van Nederlandse of buitenlandse spoorwegmaatschappijen. Daarnaast zou voor de financiering gekeken kunnen worden naar Twente, waar nieuwe toiletten gekomen zijn in de treinen door 10 jaar lang de kilometerheffing heel licht te verhogen. Rover heeft hier destijds geen enkele klacht van reizigers over binnen gekregen.

Toegankelijkheid