Skip to main content

NS-reiziger met beperking mag voortaan zelfstandig naar perron

Reizigers met beperking reizen vanaf 1 september nog gelijkwaardiger bij NS. Reizigers die assistentieverlening hebben aangevraagd, kunnen straks desgewenst zelfstandig naar het perron om daar de assistentie te ontmoeten. Hiermee gaat een lang gekoesterde wens van Rover in vervulling. Momenteel moeten alle reizigers met een beperking die assistentie aangevraagd hebben, zich 15 minuten voor...

Toegankelijkheid

Lees meer

Anderhalve meter en toegankelijk vervoer blijkt een grote uitdaging

Sinds de uitbraak van Corona is er veel veranderd in het openbaar vervoer. Over de dienstverlening van vervoerders aan reizigers met een beperking bestond nog veel onduidelijkheid. Op woensdag 1 juli is het nieuwe ov-protocol gepubliceerd. Het uitgangspunt in dit protocol is dat voor alle aspecten van het toegankelijk aanbieden van openbaar vervoer weer de afspraken gelden zoals deze voor de uitbraak...

Toegankelijkheid

Lees meer

“Afschaffen 1e klas in Noordelijke treinen slecht idee”

Rover zet vraagtekens bij het besluit van provincies Groningen en Friesland om de 1e klas in de trein af te schaffen. Voor reizigers die redelijk gegarandeerd willen zijn van een zitplaats in de trein, is de 1e klasse vaak juist erg belangrijk. Vanaf 13 december is er geen eerste klasse meer in de treinen van Arriva in Groningen en Friesland. In plaats daarvan wordt de hele trein luxe en modern,...

Toegankelijkheid, Groningen, Friesland, Lokaal

Lees meer

Rover blij met NS-maatregelen toegankelijkheid

Rover is blij met de diverse verbeteringen die NS op het gebied van toegankelijkheid invoert. NS lanceerde deze maand Reisassistentie op het nachtnet, de NS Perronwijzer en een WhatsApp kanaal voor reizigers met een beperking. Hiermee komt NS tegemoet aan de wens van consumentenorganisaties. Goed nieuws voor reizigers met een beperking die carnaval gaan vieren: vanaf deze maand biedt NS ook Reisassistentie...

Toegankelijkheid

Lees meer

OV Ombudsman: ‘Buslijnen niet te snel weghalen uit wijken en dorpskernen’

De OV ombudsman maakt zich zorgen over de trend dat woonkernen en soms ook woonwijken van steden moeilijker bereikbaar worden met het openbaar vervoer. Dit komt doordat OV-bedrijven en hun opdrachtgevers (overheden) kiezen voor het versterken en verbeteren van grote doorgaande lijnen. De ombudsman voor het openbaar vervoer zegt de indruk te hebben dat bij deze ontwikkeling niet alle betrokken reizigers...

Toegankelijkheid, OV ombudsman

Lees meer

Blog: oude schoenen weggooien

Steeds vaker worden buslijnen versneld door ze niet meer door dorpen en wijken te laten slingeren. Door de bus snel over een rondweg om het dorp of wijk heen te laten rijden, wordt de reistijd korter. Daarmee wordt de bus in reistijd een alternatief voor de auto. Dit levert grote successen op. Een ambtenaar van de provincie Zuid-Holland vertelde mij afgelopen week nog dat de snelle RNet-bussen in...

Toegankelijkheid

Lees meer

Gelderse treinen blijven toiletloos

Reizigers in Gelderland kunnen tot 2037 nog treinen zonder toilet treffen: de provincie is niet van plan alsnog toiletten in te laten bouwen. Rover is teleurgesteld in het besluit. Rover sprak samen met bondgenoot Treinen-Met-Toiletten in tijdens de Statenvergaderingen van provincies Gelderland en Overijssel. Mede namens de Toiletalliantie pleitten de organisaties ervoor om de inbouw van toiletten...

Toegankelijkheid, Gelderland

Lees meer

Week van de toegankelijkheid

Deze week is het de Week van de Toegankelijkheid. Op initiatief van Ieder(in) laten veel organisaties deze week middels verschillende activiteiten zien hoe belangrijk het is dat mensen met een beperking net als iedereen mee kunnen doen. Een mooie gelegenheid voor Rover om even onder de aandacht te brengen wat wij zoal aan toegankelijkheid doen. Het is wettelijk vastgesteld dat iedereen aan maatschappelijke...

Toegankelijkheid

Lees meer

Uitbreiding assistentieverlening NS-stations

NS wil in 2025 assistentieverlening aanbieden op alle NS-stations. Rover reageert positief op dit voornemen en vraagt het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat om te zorgen dat reisassistentie op stations van zowel NS als andere vervoerders, tegen dezelfde voorwaarden wordt aangeboden. Met reisassistentie kunnen reizigers met een beperking geholpen bij het in- en uitstappen van de trein en...

Toegankelijkheid, Advies

Lees meer

Treintoiletten zijn mensenrecht

Aanbestedende overheden doen er goed aan voortaan treintoiletten voor te schrijven als eis voor de vervoerders in een aanbesteding. Deze aanbeveling doet het College voor de Rechten van de Mens. Rover zet zich al jaren in voor toiletten in alle treinen en voelt zich gesteund door de uitspraak. Enkele reizigers, die zelf door een chronische ziekte van de nabijheid van toiletten afhankelijk zijn,...

Toegankelijkheid

Lees meer

"OV moet ook voor digibeten toegankelijk blijven"

OV-bedrijven en hun opdrachtgevers (overheden) moeten rekening houden met reizigers die niet uit de voeten kunnen met computers en met smartphones. Dit schrijft het OV loket, de ombudsman voor beter openbaar vervoer, in zijn rapportage over het eerste kwartaal van dit jaar. Het gebruik van apps, e-tickets en digitaal betalen heeft voor grote groepen reizigers voordelen, maar niet voor een deel ouderen,...

Toegankelijkheid, Betaalwijzen, OV ombudsman

Lees meer

Veilig overpad station Putten

Voetgangers die het spoor bij station Putten gelijkvloers willen oversteken, hoeven voortaan niet meer over de drukke autoweg te lopen. Rover-afdeling Amersfoort heeft jarenlang gepleit voor het voetgangerspad en is blij met het resultaat. Voetgangers die het spoor bij station Putten op een veilige manier willen oversteken, waren de afgelopen jaren aangewezen op een loopbrug. Bij afwezigheid van...

Toegankelijkheid, Stations en haltes, Veiligheid, Amersfoort, Afdelingsnieuws

Lees meer

Rover wil betere informatie bij slechtere toegankelijkheid

Rover wil dat NS reizigers eerder informeert, als zij een toegankelijke trein op hun traject kwijtraken. Dat stelt de Rover in een reactie op klachten van treinreizigers in een rolstoel, die sinds de nieuwe dienstregeling niet meer zelfstandig kunnen reizen tussen Geldermalsen en Utrecht. Op steeds meer stations kunnen rolstoelers zelfstandig de trein in- en uitstappen, door het op gelijke hoogte...

Reisinformatie, Toegankelijkheid, Rivierenland

Lees meer

Rover sluit zich aan bij Toiletalliantie

Rover heeft zich aangesloten bij een brede samenwerking van organisaties die zich inzetten voor meer toiletten in de openbare ruimte. De Toiletalliantie werd opgericht op Wereld Toilet Dag (19 november), donderdag werd de samenwerking officieel ondertekend. Een gebrek aan openbare toiletten weerhoudt één op de vier buik- en blaaspatiënten er regelmatig van om de deur uit te gaan. Die angst blijkt...

Politiek en lobby, Toegankelijkheid

Lees meer

Station Bloemendaal is toegankelijker geworden

ProRail verbouwt station Bloemendaal. Nieuw zijn onder meer de liften naar de perrons en de heldere tunnel. Gelijktijdig levert NS voortaan Reisassistentie (voorheen AVG: assistentieverlening gehandicapten). Op 29 oktober was dat reden voor een feestelijke bijeenkomst, die goed werd bezocht. Mensen uit Bloemendaal zelf vooral, in actie gekomen nadat de provincie fors had gesneden in de bereikbaarheid...

Toegankelijkheid, Stations en haltes, Haarlem e.o.

Lees meer

Eerste SLT-sprinter met toilet op het spoor

Zeven jaar geleden voerde Rover samen met enkele andere consumentenorganisaties,  patiëntenverenigingen en met het VVMC actie om in de toen nieuwe sprinters alsnog toiletten in te bouwen. Nu zijn de eerste omgebouwde sprinters een feit. In 2009 deden de zogenaamde SLT-sprinters hun intrede op het spoor. Al voor die tijd had Rover samen met andere consumentenorganisaties fel geprotesteerd tegen...

Toegankelijkheid, Materieel

Lees meer

Telefoonnummer voor assistentie op stationsliften

Reizigers die op het station te maken krijgen met een defecte lift, kunnen voortaan eenvoudiger om hulp vragen. ProRail voorziet alle stationsliften van een sticker met telefoonnummer voor assistentie. Dit telefoonnummer is onderdeel van het loket dat ProRail in samenspraak met Rover heeft ingericht.  Eerder dit jaar was Mark Rijken, rolstoelgebruiker en vrijwilliger toegankelijkheidszaken...

Toegankelijkheid

Lees meer