Rover wil compensatie voor reizigers die hinder ondervinden van de vertragingen op treintraject Tiel – Geldermalsen. Vanwege plotselinge herstelwerkzaamheden aan het spoor zijn veel reizigers langer onderweg. Rover wil dat er snel duidelijkheid komt over hoe lang de overlast gaat duren.
Omdat één van de twee sporen tussen Geldermalsen en Tiel in slechte staat blijkt te zijn, is dit spoor sinds...
Investeren in OV nodig voor klimaat en woningbouw
Het demissionaire kabinet heeft op Prinsjesdag bekend gemaakt extra stappen te zetten op het gebied van klimaat en woningbouw. Reizigersvereniging Rover is blij met de aandacht voor deze grote maatschappelijke opgaven maar mist extra geld voor investeringen in het openbaar vervoer. Juist deze investeringen leveren een belangrijke bijdrage aan het oplossen van de klimaatcrisis en de woningmarktcrisis....
Langer perron oplossing voor knelpunten dienstregeling
Door een aantal perrons op stations Rotterdam Centraal en Almere Buiten te verlengen, kunnen verschuivingen in de dienstregeling worden voorkomen. Dit schrijft Rover samen met de andere consumentenorganisaties in het Locov in een advies aan NS.
NS wil per september een aantal treinen verlengen op de trajecten Lelystad Centrum – Dordrecht en Vlissingen – Amsterdam Centraal. Doordat er op de routes...
Rover pleit voor 10e spoor station Amsterdam Centraal
Er moet een 10e spoor komen op Amsterdam Centraal, zodat er meer ruimte komt voor doorgaande treinen en minder reizigers in het drukke Amsterdam moeten overstappen. Hiervoor pleit Rover in een zienswijze die is ingediend bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
Het ontwerptracébesluit voor station Amsterdam Centraal moet worden aangepast nu de verbouwing van station Amsterdam Zuid...
NS blijft op hoofdrailnet na 2025
NS zal ook vanaf 2025 de dienstverlening op het Nederlandse hoofdrailnet aanbieden, heeft het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat besloten. Wel wordt bekeken of er meer lijnen gedecentraliseerd kunnen worden. Dat is in lijn met de visie van Rover.
NS krijgt de concessie voor het hoofdrailnet 2025 – 2035 onderhands gegund. De voorzieningen op stations en treinen op de hogesnelheidslijn maken...
Blog: wie betaalt de rekening?
Stel je voor dat bij het aanleggen van een nieuwe autoweg, eerst het asfalt van een andere weg afgeschraapt zou worden. Het zou een vreemde situatie zijn. Toch krijgt de OV-reiziger regelmatig te maken met een vergelijkbare situatie. Wanneer er een nieuwe buslijn nodig is, wordt al snel een andere buslijn opgeofferd om de financiële ruimte te creëren.
In Amsterdam en Rotterdam/Den Haag wordt regelmatig...
Snelle uitbreiding station Amsterdam Zuid blijft nodig
Werkzaamheden aan het spoor en de A10 in het Zuidasdok-project liggen stil door een impasse tussen opdrachtgevers en aannemers. Daardoor dreigt de broodnodige uitbouw van het station Amsterdam Zuid ook vertraging op te lopen. In een brief aan de minister van Infrastructuur en Waterstaat Van Nieuwenhuizen doet Rover een voorstel om deze impasse te doorbreken.
Door het bouwen van een tunnel voor...
Infrastructuur, Werkzaamheden, Internationaal, Politiek en lobby
Rocov-Gelderland wil betere doorstroming busvervoer
Vrije busbanen zijn nodig om de doorstroom van het busvervoer in Gelderland te verbeteren. Anders bestaat het risico dat reizigers de auto boven de bus verkiezen. Dit stelt Rocov Gelderland, waar Rover in vertegenwoordigd is, in een brandbrief aan de Gelderse gemeenten.
De reistijd van de Gelderse bussen wordt steeds langer. De oorzaak ligt volgens het Rocov vooral in toenemend verkeer, werkzaamheden...
Infrastructuur, Politiek en lobby, Gelderland, Afdelingsnieuws
“Voer Europese spoorbeveiliging sneller in”
Voer het Europese spoorbeveiligingssysteem ERTMS versneld in op een aantal trajecten en zorg dat reizigers hiervan profiteren met kortere reistijden en hogere frequenties. Dat advies geeft Rover samen met de andere consumentenorganisaties in het Locov. Dankzij ERTMS kunnen treinen dichter op elkaar rijden waardoor er ruimte voor meer treinen ontstaat.
Dat het Europese ERTMS (European Rail Traffic...
Meer sporen nodig voor extra treinen Schiphol – Arnhem
Het inpassen van extra treinen tussen Utrecht en Arnhem leidt tot problemen. Rover en de andere consumentenorganisaties willen daarom onderzoek naar spooruitbreiding, stellen zij in een advies aan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW).
Tussen Schiphol en Arnhem moet in de nabije toekomst het aantal Intercity’s worden uitgebreid van 4 naar 6 per uur. Goed nieuws voor Intercity-reizigers,...
Spoor opnieuw niet winterklaar?
Ook dit jaar houdt de spoorsector de traditie in ere door bij de eerste sneeuw veel treinen uit te laten vallen. Rover heeft aan ProRail om opheldering gevraagd over de lange lijst wisselstoringen.
In de nacht van zaterdag op zondag viel er tot enkele centimeters sneeuw in het land. De gevolgen op het spoor waren groot, wisselstoringen waren er onder meer tussen Lelystad en Zwolle, Schiphol en...
FNV en Rover: meer treinen en bussen
In FNV Spoormagazine editie 17 verscheen onderstaand tweegesprek tussen FNV Spoor-bestuurder Henri Janssen en Rover-voorzitter Walter Etty.
Waar kunnen de belangenvereniging van reizigers, Rover, en de belangenvereniging van spoorpersoneel, FNV Spoor, elkaar vinden? Juist: in een pleidooi voor uitbreiding van het openbaar vervoer. Een tweegesprek.
Tekst Ronald...
Het spoor raakt vol, wat nu?
Zowel NS als ProRail luidden deze week de alarmbel: het Nederlandse spoor loopt tegen de grenzen van zijn capaciteit aan. Volgens ProRail moet er vooral gekeken worden naar innovatieve oplossingen en heeft spooruitbreiding weinig zin. Rover is het daar niet helemaal mee eens: waarom zou er niet aan spooruitbreiding gedacht mogen worden? Wel is hiervoor een goede langetermijnvisie nodig.
Spoor in...
Uithoflijn, weer een railproject in de problemen
De opening van de Uithoflijn in Utrecht loopt grote vertraging op: in plaats van juli dit jaar, worden de trams pas eind 2019 op het hele traject verwacht. Oorzaak is vooral dat nabij Utrecht CS ook flink gebouwd wordt en de trams daar voorlopig niet kunnen passeren (wat wel nodig is om de remise te bereiken). De gedeputeerde is afgetreden na een kritisch rapport over het gebrek aan regie over de...
Blog: dichtslibbende steden
ABN AMRO kwam deze week samen met Logistiek Nederland met een rapport over de dichtslibbende steden. Elke forens of zakelijke reiziger ziet dit gebeuren. Een directeur van Arriva vertelde op een symposium van Rover dat het steeds moeilijker wordt om met bussen de stad in te komen. Verrassend is het rapport daarom niet. Wel verrassend is dat ABN AMRO hiermee komt. Maar ABN AMRO heeft ook belang bij...
Blog: 50 jaar metro in Rotterdam
Rotterdam herdenkt met trots dat vijftig jaar geleden de eerste metro in gebruik kwam. Na die eerste metro tussen het Centraal Station en het Zuidplein kwamen er de nodige lijnen bij; naar Hoogvliet en Spijkenisse en van Schiedam naar Capelle aan de IJssel en Ommoord. Het volgende grote succes werd de Randstadrail, waarmee Den Haag via Pijnacker en Rodenrijs een rechtstreekse aansluiting kreeg op...