Blog: wie betaalt de rekening?

Stel je voor dat bij het aanleggen van een nieuwe autoweg, eerst het asfalt van een andere weg afgeschraapt zou worden. Het zou een vreemde situatie zijn. Toch krijgt de OV-reiziger regelmatig te maken met een vergelijkbare situatie. Wanneer er een nieuwe buslijn nodig is, wordt al snel een andere buslijn opgeofferd om de financiële ruimte te creëren. In Amsterdam en Rotterdam/Den Haag wordt...

Tarieven, Infrastructuur, Blog

Lees meer

Snelle uitbreiding station Amsterdam Zuid blijft nodig

Werkzaamheden aan het spoor en de A10 in het Zuidasdok-project liggen stil door een impasse tussen opdrachtgevers en aannemers. Daardoor dreigt de broodnodige uitbouw van het station Amsterdam Zuid ook vertraging op te lopen. In een brief aan de minister van Infrastructuur en Waterstaat Van Nieuwenhuizen doet Rover een voorstel om deze impasse te doorbreken. Door het bouwen van een tunnel voor...

Infrastructuur, Werkzaamheden, Internationaal, Politiek en lobby

Lees meer

Rocov-Gelderland wil betere doorstroming busvervoer

Vrije busbanen zijn nodig om de doorstroom van het busvervoer in Gelderland te verbeteren. Anders bestaat het risico dat reizigers de auto boven de bus verkiezen. Dit stelt Rocov Gelderland, waar Rover in vertegenwoordigd is, in een brandbrief aan de Gelderse gemeenten. De reistijd van de Gelderse bussen wordt steeds langer. De oorzaak ligt volgens het Rocov vooral in toenemend verkeer, werkzaamheden...

Infrastructuur, Politiek en lobby, Gelderland, Afdelingsnieuws

Lees meer

“Voer Europese spoorbeveiliging sneller in”

Voer het Europese spoorbeveiligingssysteem ERTMS versneld in op een aantal trajecten en zorg dat reizigers hiervan profiteren met kortere reistijden en hogere frequenties. Dat advies geeft Rover samen met de andere consumentenorganisaties in het Locov. Dankzij ERTMS kunnen treinen dichter op elkaar rijden waardoor er ruimte voor meer treinen ontstaat. Dat het Europese ERTMS (European Rail Traffic...

Infrastructuur, Advies

Lees meer

Meer sporen nodig voor extra treinen Schiphol – Arnhem

Het inpassen van extra treinen tussen Utrecht en Arnhem leidt tot problemen. Rover en de andere consumentenorganisaties willen daarom onderzoek naar spooruitbreiding, stellen zij in een advies aan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW). Tussen Schiphol en Arnhem moet in de nabije toekomst het aantal Intercity’s worden uitgebreid van 4 naar 6 per uur. Goed nieuws voor Intercity-reizigers,...

Infrastructuur, Dienstregeling, Advies

Lees meer

Spoor opnieuw niet winterklaar?

Ook dit jaar houdt de spoorsector de traditie in ere door bij de eerste sneeuw veel treinen uit te laten vallen. Rover heeft aan ProRail om opheldering gevraagd over de lange lijst wisselstoringen. In de nacht van zaterdag op zondag viel er tot enkele centimeters sneeuw in het land. De gevolgen op het spoor waren groot, wisselstoringen waren er onder meer tussen Lelystad en Zwolle, Schiphol...

Infrastructuur, Dienstuitvoering

Lees meer

FNV en Rover: meer treinen en bussen

  In FNV Spoormagazine editie 17 verscheen onderstaand tweegesprek tussen FNV Spoor-bestuurder Henri Janssen en Rover-voorzitter Walter Etty.    Waar kunnen de belangenvereniging van reizigers, Rover, en de belangenvereniging van spoorpersoneel, FNV Spoor, elkaar vinden? Juist: in een pleidooi voor uitbreiding van het openbaar vervoer. Een tweegesprek. Tekst...

Infrastructuur, Politiek en lobby, Staking

Lees meer

Het spoor raakt vol, wat nu?

Zowel NS als ProRail luidden deze week de alarmbel: het Nederlandse spoor loopt tegen de grenzen van zijn capaciteit aan. Volgens ProRail moet er vooral gekeken worden naar innovatieve oplossingen en heeft spooruitbreiding weinig zin. Rover is het daar niet helemaal mee eens: waarom zou er niet aan spooruitbreiding gedacht mogen worden? Wel is hiervoor een goede langetermijnvisie nodig. Spoor...

Infrastructuur, Politiek en lobby

Lees meer

Uithoflijn, weer een railproject in de problemen

De opening van de Uithoflijn in Utrecht loopt grote vertraging op: in plaats van juli dit jaar, worden de trams pas eind 2019 op het hele traject verwacht. Oorzaak is vooral dat nabij Utrecht CS ook flink gebouwd wordt en de trams daar voorlopig niet kunnen passeren (wat wel nodig is om de remise te bereiken). De gedeputeerde is afgetreden na een kritisch rapport over het gebrek aan regie over...

Infrastructuur, Utrecht, Afdelingsnieuws

Lees meer

Blog: dichtslibbende steden

ABN AMRO kwam deze week samen met Logistiek Nederland met een rapport over de dichtslibbende steden. Elke forens of zakelijke reiziger ziet dit gebeuren. Een directeur van Arriva vertelde op een symposium van Rover dat het steeds moeilijker wordt om met bussen de stad in te komen. Verrassend is het rapport daarom niet. Wel verrassend is dat ABN AMRO hiermee komt. Maar ABN AMRO heeft ook belang...

Infrastructuur, Blog

Lees meer

Blog: 50 jaar metro in Rotterdam

Rotterdam herdenkt met trots dat vijftig jaar geleden de eerste metro in gebruik kwam. Na die eerste metro tussen het Centraal Station en het Zuidplein kwamen er de nodige lijnen bij; naar Hoogvliet en Spijkenisse en van Schiedam naar Capelle aan de IJssel en Ommoord. Het volgende grote succes werd de Randstadrail, waarmee Den Haag via Pijnacker en Rodenrijs een rechtstreekse aansluiting kreeg...

Infrastructuur, Blog, Politiek en lobby

Lees meer

Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

Contact

  • Utrechtseweg 59 3818 EA Amersfoort
  • 033-4220450
  • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Volg ons