Skip to main content

Blog: dichtslibbende steden

ABN AMRO kwam deze week samen met Logistiek Nederland met een rapport over de dichtslibbende steden. Elke forens of zakelijke reiziger ziet dit gebeuren. Een directeur van Arriva vertelde op een symposium van Rover dat het steeds moeilijker wordt om met bussen de stad in te komen. Verrassend is het rapport daarom niet. Wel verrassend is dat ABN AMRO hiermee komt. Maar ABN AMRO heeft ook belang bij economische groei en de groei in Nederland wordt bedreigd door een vastlopend verkeerssysteem. De vraag is wie in Nederland het probleem oppakt.

In het buitenland bestaan identieke problemen, maar daar wordt wel doorgepakt. In het economisch hardgroeiende Singapore is besloten dat er geen auto’s meer bij mogen komen. Alleen als een oude auto wordt afgevoerd, mag een nieuwe auto worden gekocht. Singapore heeft een goed uitgebouwd, schoon en punctueel OV-systeem. In autoland Duitsland is een verbod op het aanschaffen van auto’s ondenkbaar, maar de stad München investeert de komende jaren 3,5 miljard euro extra in het OV. In het Duitse regeerakkoord wordt gesproken over gratis OV in sommige steden en er wordt ook door de Bondsregering meer in het OV geïnvesteerd. In Parijs zijn autowegen in de stad gesloten en wordt er zwaar geïnvesteerd in tram- en metrolijnen. Soortgelijke verhalen zijn te houden over Oslo, Stockholm, Kopenhagen, Zürich, Londen en Duitse steden.

In Nederland zijn we zover nog niet. Provinciebestuurders houden optimistische verhalen over zelfrijdende elektrische auto’s die het OV op termijn overbodig maken. Waar die zelfrijdende auto’s - die nog niet bestaan - zouden moeten parkeren in de Nederlandse binnensteden is een niet te beantwoorden vraag. In San Francisco rijden nu zoveel taxi’s van Über dat het verkeer geheel vastloopt. Dat zal in Nederland ook gebeuren bij ongewijzigd beleid.

Het goede nieuws in Nederland komt vanuit Zuid-Holland waar besloten is om de spoorlijn van Delft naar Schiedam te verdubbelen van twee naar vier sporen. Dat maakt het mogelijk om tussen Leiden en Dordrecht twee sporen te reserveren voor intercity’s en twee sporen voor een Randstadrail. Dat is een goed begin en hard nodig om de Randstad bereikbaar te houden.

Arriën Kruyt, 
Voorzitter Rover

Infrastructuur, Blog