Skip to main content

Blog: 50 jaar metro in Rotterdam

Rotterdam herdenkt met trots dat vijftig jaar geleden de eerste metro in gebruik kwam. Na die eerste metro tussen het Centraal Station en het Zuidplein kwamen er de nodige lijnen bij; naar Hoogvliet en Spijkenisse en van Schiedam naar Capelle aan de IJssel en Ommoord. Het volgende grote succes werd de Randstadrail, waarmee Den Haag via Pijnacker en Rodenrijs een rechtstreekse aansluiting kreeg op het Rotterdamse metronet. De metro is met 88 miljoen passagiers per jaar de kern van het Rotterdamse OV-net. Het interessante is dat de metro eigenlijk altijd goed bezet is en weinig verschil kent tussen piek- en daluren. De tram met 44 miljoen reizigers en de bus met 31 miljoen passagiers doen het overigens in Rotterdam ook heel goed.

In de media valt te lezen dat de ombouw van de voormalige spoorlijn tot metro van Rotterdam naar Hoek van Holland duurder uitpakt en een jaar langer duurt dan voorzien. Dat is sneu voor alle betrokkenen, maar het is goed om te weten dat de aanleg van de eerste metro in Rotterdam ook 2,5 keer duurder werd dan aanvankelijk begroot. De datum van oplevering van de eerste metro verschoof van 1965 naar 1968. Er is in dit opzicht weinig nieuws onder de zon omdat bouwen binnen bestaand stedelijk gebied altijd onverwachte problemen oplevert. Maar al die eenmalige financiële tegenvallers zinken op termijn in het niet tegenover de grote economische voordelen die een metronet biedt voor de bereikbaarheid van een stedelijke agglomeratie. Regeren is vooruitzien en dat deden de Rotterdamse gemeentebestuurders meer dan vijftig jaar geleden al. Doen onze huidige bestuurders dat ook?

Arriën Kruyt,
Voorzitter Rover

Infrastructuur, Blog, Politiek en lobby