Skip to main content

Veelgestelde vragen over corona en OV

De uitbraak van het coronavirus heeft de samenleving voor een groot deel tot stilstand gebracht. Dit geldt ook voor het openbaar vervoer. We dringen er daarom bij de OV-bedrijven op aan om reizigers de mogelijkheid te bieden hun OV-abonnement te pauzeren.

Hieronder de meestgestelde vragen die bij Rover binnenkomen. De antwoorden worden regelmatig van een update voorzien.

  • Rijden alle treinen en bussen?

    Sinds 1 juni rijdt al het OV weer. Hierbij kunnen nog enkele uitzonderingen gelden, bijvoorbeeld bij lijnen die naar (nog gesloten) onderwijsinstellingen rijden en bij buurtbussen. Ook wordt er op sommige plekken een vakantiedienstregeling gereden. Daarnaast moet er rekening mee worden gehouden dat bussen en treinen kunnen uitvallen wegens ziekmeldingen van medewerkers of wanneer zij volgens de nieuwe maatregelen als te vol worden gezien. 

  • Wie mag van het OV gebruik maken?

    Sinds 1 juli is het OV weer voor iedereen, ongeacht reisdoelen bestemming. Blijf wel thuis als u last heeft van neusverkoudheid, loopneus, niezen, keelpijn, hoesten, verhoging of koorts. Sinds 1 juni is het dragen van een mondkapje verplicht, het niet dragen van een mondkapje kan tot een boete leiden. 

  • Is het nog wel verstandig om met het OV te reizen?

    Op plekken waar veel mensen samen komen, is altijd gevaar op verspreiding van het virus. Door maatregelen wordt dit gevaar zoveel mogelijk beperkt. Iedereen zal zelf moeten afwegen of hij of zij het risico neemt. Er geldt geen officieel negatief reisadvies maar mensen met een kwetsbare gezondheid wordt aangeraden het OV te mijden. Wie ervoor kiest om te reizen, moet de volgende maatregelen in acht nemen:

    • Draag een mondkapje 
    • Was regelmatig de handen
    • Raak het gezicht niet aan
    • Hoest of nies in de binnenkant van de elleboog
    • Gebruik papieren zakdoekjes en gooi deze weg na gebruik
    • Schud geen handen
    • Houd waar mogelijk minimaal 1,5 meter afstand van elkaar
    • Blijf thuis met milde gezondheidsklachten of als iemand in het gezin koorts heeft
  • Welke coronamaatregelen gelden in het OV?

    Mondkapjes zijn voor reizigers vanaf 13 jaar verplicht. Voertuigen en stations worden aangepast om te zorgen dat reizigers afstand kunnen houden. Op stations gelden maatregelen zoals vaste looprichtingen, 5 tegels afstand op het perron en 4 treden afstand op de roltrap. Bussen en treinen worden slechts deels gevuld. De voorste deuren van de bus en tram blijven dicht. Op deze manier is er minder contact tussen reiziger en chauffeur. Conducteurs pakken geen kaartjes aan bij de controle in de trein, gevraagd wordt om zelf de OV-chipkaart op het scanapparaat te leggen. Reizigers wordt gevraagd om niet met contant geld te betalen. Op veel plekken in het OV worden reizigers gewezen op de extra gezondheidsmaatregelen zoals afstand houden en regelmatig de handen wassen. 

    NS onderzoekt een reserveringssysteem voor de treinen, Rover ziet hierbij veel praktische bezwaren. Ook heeft Rover het Ministerie van I&W gevraagd om regie te nemen zodat in het hele OV uniforme maatregelen worden genomen.

  • Hoe kom ik aan een mondkapje?

    Het dragen van een niet-medisch mondkapje is voor reizigers vanaf 13 jaar verplicht. Een sjaal wordt niet als alternatief geaccepteerd. Mondkapjes worden verkocht op stations en door Kruidvat, Etos, Trekpleister, de HEMA en bol.com. Op internet zijn talloze webwinkels te vinden die mondkapjes verkopen, vaak modieus of met een eigen foto. De prijzen lopen flink uiteen. Het is ook toegestaan zelf een mondkapje te maken van een stuk textiel. De Rijksoverheid heeft hiervoor officiële instructies gepubliceerd. 

  • Hoe gebruik ik een mondkapje op de juiste manier?

    Niet-medische mondkapjes zouden alleen met het juiste gebruik mogelijk effectief kunnen zijn. Het juiste gebruik betekent dat er voor iedere reis een nieuw mondkapje nodig is, dus twee per dag voor de OV-reiziger. Katoenen mondkapjes kunnen daarna gewassen worden en herbruikt.

    • Voor het opzetten van een mondkapje is het belangrijk eerst de handen te desinfecteren, zodat het masker niet besmet raakt. Gebruik de touwtjes of elastieken om het mondkapje op te zetten.
    • Het is essentieel dat een mondkapje goed aansluit op het gezicht. Het masker moet dus strak zitten en er mag geen haar tussenkomen. De neus en mond moeten worden afgedekt.
    • Een mondkapje mag tijdens het dragen niet even om de nek hangen en daarna weer worden opgezet: dan kunnen binnen- en buitenkant van het mondkapje besmet raken. Raak het mondkapje niet aan tijdens het dragen.
    • Aangeraden wordt een mondkapje meerdere malen per dag te vervangen.
    • Bij het afzetten van een mondkapje, meteen de handen goed wassen. Een herbruikbaar mondkapje kan op 60 graden gewassen worden, wegwerpmondkapjes kunnen bij het restafval.
  • Waarom draagt de buschauffeur geen mondkapje?
    De voordeur van het voertuig blijft voorlopig nog gesloten, daarom komen reizigers niet binnen de anderhalve meter van een chauffeur. Een mondkapje is voor de chauffeur dan niet nodig. Busvervoerders kijken naar mogelijkheden van plexiglas ter afscherming van de chauffeur waardoor voorin instappen weer mogelijk wordt.
  • Kan ik een boete krijgen als ik me niet aan de maatregelen houd?

    Ja, dat kan. Voor het niet dragen van een mondkapje geldt een boete van €95, die bij herhaling kan oplopen tot €350. Reizigers zijn verplicht een niet-medisch mondkapje te dragen, echter staat er geen boete op het dragen van een medisch mondkapje.

    In het algemeen geldt in Nederland een mogelijkeboete van €390 voor wie niet meewerkt aan de coronamaatregelen, door bijvoorbeeld met een te grote groep op stap te zijn of bewust geen afstand te houden.

  • Ik heb astma, moet ik ook een mondkapje dragen?

    Er gelden geen uitzonderingen op de mondkapjesplicht. Rover en Ieder(in) maken zich wel sterk voor een alternatief op de mondkapjesplicht bij medische redenen. Gesprekken hierover lopen nog. 

    Wanneer blijkt dat u het erg benauwd krijgt door een herbruikbaar, katoenen mondkapje, kan het de moeite zijn om de wegwerpexemplaren te proberen. Het Longfonds geeft de volgende tips:

    • Zorg voor een mondkapje van dichtgewoven maar dunne stof, of van ander niet te dik materiaal.
    • Oefen thuis met het dragen van het mondkapje: Begin met het opzetten van een mondkapje als u rustig zit. Adem rustig in en uit. Daarna begint u eens met een stukje lopen in huis, let erop dat u uw tempo heel laag houdt. Probeer daarna een half uurtje uw mondkapje op te houden terwijl u een boek leest.
    • Zorg dat u niet gehaast bent als u op reis gaat. Neem de tijd. Zorg dat u ruim van te voren op het perron of bij de bushalte bent, zodat u op adem kunt komen en niet meer benauwd bent wanneer u instapt. Op dat moment – vlak vóór het instappen - moet het mondkapje pas worden opgezet. U hoeft dan nog maar een klein stukje te lopen. Blijf steeds op 1,5 meter afstand van anderen.
  • Mag ik naast mijn gezin in de trein zitten?

    NS geeft met groene stickers de gewenste zitplaatsen aan. De bedoeling van NS is dat ook gezinnen zich beperken tot de groene stoelen en daarmee dus niet naast elkaar gaan zitten. Niet omdat gezinsleden niet naast elkaar mogen zitten, maar om afstand te houden van het gangpad waar andere reizigers en medewerkers doorheen lopen. Gezinsleden kunnen dus achter elkaar of tegenover elkaar plaatsnemen. Dit is een dringend advies van NS, maar uiteindelijk blijft het een eigen verantwoordelijkheid van reizigers. 

  • Mag ik in de 1e klas gaan zitten wanneer ik in de 2e klas niet genoeg ruimte zie om 1,5 meter afstand te bewaren tot mijn medereizigers?

    In principe is dit niet toegestaan, tenzij het treinpersoneel anders besluit.

  • Ik reis met een beperking, wat zijn voor mij de gevolgen?

    Het proces van NS Reisassistentie wordt (deels) aangepast: fysiek contact tussen de assistentieverlener en reiziger wordt zoveel mogelijk vermeden. Dit betekent concreet:

    Reizigers met een motorische beperking, gebruikmakend van een hulpmiddel:

    • De assistentieverlener begeleidt de reiziger vanaf het ontmoetingspunt naar de vertrekkende trein, tijdens het overstappen of na aankomst naar de ‘uitgang’
    • Bij het in- en uitstappen maakt de assistentieverlener het reisassistentiemiddel (brug of plank) klaar
    • De reiziger gaat zelfstandig in of uit de trein, zonder dat de assistentieverlener de reiziger of het hulpmiddel aanraakt (of dit zoveel als mogelijk vermijd).

    Reizigers met een visuele beperking:

    • De assistentieverlener begeleidt, alléén door middel van mondelinge aanwijzingen, de reiziger vanaf het ontmoetingspunt naar de vertrekkende trein of bij aankomst naar de uitgang

    Reizigers met overige beperkingen:

    • De assistentieverlener biedt hulp, zonder dat de assistentieverlener de reiziger of een eventueel hulpmiddel aanraakt of dit zoveel als mogelijk vermijd.  

    Deze maatregel treft vooral assistentiegebruikers die gebruik maken van een handbewogen rolstoel en niet zelf kunnen opstaan om de trein te betreden. Deze groep moet zelf zorgen voor begeleiding of van de reis afzien.

  • Mag de fiets mee in de trein?

    Sinds 1 juli mag de fiets weer mee in de trein, echter verplicht NS reizigers om de fiets vooraf aan te melden.

  • Mocht NS zomaar de samenreiskorting stopzetten?

    Veel reizigers werden verrast door het tijdelijk intrekken van samenreiskorting door NS en vragen zich af of dit juridisch wel mag en of zij geen recht hebben op compensatie. Tenslotte is er voor de dienst betaald vanuit het oog van de abonnementhouder. Juridisch zit dit echter anders in elkaar:

    Officieel is de samenreiskorting geen onderdeel van het abonnement, maar een "extra voordeel". Voor reizigers met een consumentenabonnement geldt dat NS de extra voordelen die bij het abonnement horen op elk moment mag aanpassen of intrekken. Samenreiskorting valt hier dus onder. Dit is opgenomen in de Algemene Voorwaarden.

    Voor Reizen op Saldo-abonnementen geldt artikel 12, lid 1 van de Productvoorwaarden Abonnementen Consumenten:

    12.1 NS heeft het recht om extra voordelen die verbonden zijn aan een Abonnement en niet genoemd zijn in deze Productvoorwaarden Abonnementen Consumenten, op elk moment aan te passen of in te trekken, tenzij NS uitdrukkelijk anders vermeld. Deze extra voordelen kunnen ook betrekking hebben op diensten van andere partijen (vervoerders of niet-vervoerders). Die diensten worden steeds verricht op basis van een separate overeenkomst tussen u en de betreffende dienstverlener.

    Voor Flex-abonnementen geldt artikel 18, lid 2 van Flex Voorwaarden:

    18.2 NS heeft het recht om extra (gratis) voordelen die zijn verbonden aan NS Flex en die niet genoemd zijn in deze productvoorwaarden, op welk moment aan te passen of in te trekken, tenzij uitdrukkelijk anders is vermeld. Deze voordelen kunnen ook betrekking hebben op ketendiensten van andere partijen (vervoerders of niet-vervoerders).

  • Kan ik nog op reis naar het buitenland?

    Reizen is naar de meeste Europese landen toegestaan, maar op eigen risico. Internationaal openbaar vervoer is weer op gang gekomen maar kent in sommige gevallen beperkingen. Het volgende overzicht van momenteel rijdende internationale treinen is gemaakt door Treinreiziger.nl:

    • 16 x per dag Brussel – Intercity Brussel rijdt weer volledig sinds 8 juni.
    • 8 x per dag Frankfurt – ICE rijdt weer volledig sinds 1 juni.
    • 7 x per dag Berlijn – Intercity Berlijn rijdt weer volledig sinds 2 juni.
    • 9 x per dag Parijs – Thalys rijdt sinds 9 juni twee keer per dag, vanaf 12 juli vier keer per dag.
    • 4 x per dag Londen – Eurostar rijdt vanaf 9 juli weer één keer per dag rechtstreeks vanuit Londen naar Amsterdam.

    Hiernaast is het ook mogelijk om weer busreizen te boeken via bijvoorbeeld FlixBus.

     

  • Kan ik mijn internationale treinkaartje annuleren?

    Rover heeft bij NS navraag gedaan naar de toepassing van de Europese verordening van passagiersrechten op het spoor. Reizigers die een treinreis geboekt hadden, hebben, wanneer de trein niet rijdt, recht op volledige restitutie van het aankoopbedrag. Vervoerders die naar de verordening handelen zijn o.a. Thalys, SNCF en NS. Eurostar en Deutsche Bahn bieden hun reizigers vouchers aan waarmee op een later moment een reis kan worden gemaakt. Deze voucher is echter niet voor iedere reiziger een passende oplossing.

    Dat reizigers recht hebben op restitutie komt erg slecht terug in de communicatie van vervoerders. Of zij überhaupt restitutie aangeboden krijgen vragen wij ons af. NS International biedt als verkoper van tickets van de Eurostar reizigers ook een voucher aan. Daarom hebben wij bij NS navraag naar hun handelswijze gedaan. Heeft u zelf ervaringen met restitutie van internationale treinreizen dan horen wij dit graag.

    Veel vervoerders bieden de mogelijkheid om internationale tickets kosteloos te annuleren of om te zitten in een voucher, ook als de trein nog wel rijdt.

    Meer informatie via de website van NS International

  • Hoe koop ik nu een kaartje bij de buschauffeur?

    Dit is niet mogelijk. Reizen zonder kaartje is ook nog steeds niet toegestaan. Reizigers worden gevraagd te reizen met OV-chipkaart of vooraf een ticket aan te schaffen via de website of app van de vervoerder. Een aantal busvervoerders heeft de betaalautomaat verplaatst naar de uitgang zodat reizigers hier zelf hun kaartje kunnen pinnen. 

  • Krijg ik het geld terug van een reeds gekocht treinkaartje?

    Voor aanbiedingen die zijn gekocht via de Spoordeelwinkel, geldt dat de inlevertermijn van deze deals zijn verlengd. Een via de Spoordeelwinkel verzilverd treinticket kan via de NS-klantenservice worden omgezet naar een andere reisdatum. Voor eerder gekochte etickets voor treinreizen raden wij aan contact op te nemen met de klantenservice van de vervoerder.

  • Ik reis voorlopig niet met het OV, kan ik mijn abonnement tijdelijk opschorten?

    Rover heeft er bij de vervoersbedrijven op aangedrongen reizigers de keuze te bieden hun OV-abonnement al dan niet te pauzeren. Rover ziet een rol voor de overheid om indien nodig financiële hulp te bieden aan vervoersbedrijven die hierdoor inkomsten mis lopen. Vervoersbedrijven bieden hier helaas maar beperkt service aan hun vaste klanten. 

    Bus, tram en metro
    Vervoersbedrijven hanteren het standpunt dat reizen mogelijk is, waardoor een abonnement te gebruiken is en dus niet gepauzeerd hoeft te worden. De vervoerders wijzen erop dat een abonnement altijd kan worden opgezegd. Rover heeft de vervoerders gevraagd met een klantvriendelijkere, eenduidige regeling te komen.

    Kruidvatkaartjes en Keuzedagen
    Kruidvatkaartjes waren geldig t/m 12 april, deze periode is nu verlengd t/m 31 december 2020. Heb je de code al verzilverd voor een dag waarop je niet gaat reizen? Neem contact op met de NS klantenservice voor een nieuwe couponcode. Ook Keuzedag-reizigers die een Keuzedag nu niet kunnen gebruiken, kunnen contact opnemen met de NS klantenservice om een couponcode te ontvangen. Houd rekening met drukte bij de klantenservice. 

    Treinabonnementen
    Doorlopende jaarabonnementen die langer dan een jaar actief zijn, kunnen iedere maand worden opgezegd. Daarnaast geldt voor een aantal abonnementen dat de overstap gemaakt kan worden naar NS Flex Basis, ook binnen het eerste jaar. NS Flex Basis kost €0 per maand, eventueel gemaakte reizen worden achteraf gefactureerd tegen vol tarief. Na 30 dagen kan weer worden gewisseld naar een ander NS Flex abonnement zoals Dal Vrij, Dal Voordeel, Weekend Vrij etc. Voortaan wordt er dan op rekening gereisd in plaats van op saldo.

    Let op: niet alle abonnementen bestaan in een NS Flex variant. Dat betekent dat het soms nodig kan zijn weer terug over te stappen van NS Flex naar Reizen op Saldo wanneer het reizen weer wordt hervat. NS Flex kan op ieder moment worden opgezegd. 
    Houd er rekening mee dat NS Flex niet kan worden gecombineerd met een bus, tram, metro-abonnement: e rkunnen ten onrechte kosten in rekening worden gebracht wanneer toch wordt gereisd met bus, tram of metro.

    Per specifiek abonnement

    Dal Voordeel, Dal Vrij, Weekend Vrij, Altijd Voordeel of Altijd Vrij (reizen op saldo)
    Je kunt mogelijk kosten besparen door over te stappen op NS Flex Basis. Let echter op:

    • Heb je ook een abonnement van een andere vervoerder op de OV-chipkaart staan? Dan is overstappen niet mogelijk.
    • Na de overstap betaal je al je reizen via een rekening achteraf

    Als abonnementhouder met een doorlopend abonnement kun je per direct overstappen naar NS Flex Basis zodat je geen vaste kosten meer hebt zolang je niet reist. Dit kan ook tijdens het eerste abonnementsjaar. Na 30 dagen kan het abonnement worden geupgrade naar de NS Flex variant van Dal Voordeel, Dal Vrij, Weekend Vrij, Altijd Voordeel of Altijd Vrij. Deze abonnementen zijn even duur als de varianten van reizen op saldo.

    Dal Voordeel 60+, Weekend Vrij 65+ of Dal vrij 65+
    Hiervoor bestaan op dit moment nog geen alternatieven, overstappen naar NS Flex is niet mogelijk. Wel kan worden gekozen voor NS Flex Basis zodat er geen reiskosten worden gefactureerd. NS Flex Basis is iedere maand opzegbaar. Wanneer het reizen weer wordt hervat, zou NS Flex opgezegd moeten worden en het Dal Voordeel 60+, Weekend Vrij 65+ of Dal vrij 65+ opnieuw afgesloten moeten worden.

    Traject Vrij
    Je kunt overstappen op NS Flex Basis. Maar let op: er is onder NS Flex nog geen Traject abonnement verkrijgbaar. Dit betekent dat als je jouw trajectabonnement weer wilt activeren, je NS Flex weer moet inruilen tegen het Traject Vrij abonnement. Pas later dit jaar komt NS Flex Traject Vrij beschikbaar.

    Voordeelurenkaart
    Je kunt overstappen op NS Flex Basis. Maar let op: daarna kunt je niet meer terug naar het Voordeelurenabonnement want dit wordt niet meer verkocht aan nieuwe klanten. Het Voordeelurenabonnement biedt o.a. korting in de middagspits. NS Flex abonnementen bieden alleen korting buiten de spitsuren. Wil je jouw Voordeelurenkaart behouden, dan adviseren wij om niets te wijzigen.

    NS Flex
    Je kunt overstappen naar NS Flex Basis voor €0 per maand.

    Bij-abonnementen
    NS kan een aanbod doen om het bij-abonnement stop te zetten. Later kan een nieuw (bij-)abonnement worden afgesloten. Let op! Bij het afsluiten van een nieuw jaarabonnement is deze (het eerste jaar) niet maandelijks opzegbaar. 

    IC Direct Toeslagabonnement
    NS compenseert houders van het abonnement automatisch. Je hoeft hier niets voor te doen. NS geeft restitutie over de gehele periode dat de IC-direct niet rijdt.

  • Ik kon mijn jaarabonnement fiets stallen niet gebruiken. Krijg ik compensatie?

    Het is mogelijk om restitutie aan te vragen via de NS Klantenservice. Restitutie wordt alleen verleend na het aflopen van je huidige jaarabonnement of na afloop van de oproep om alleen noodzakelijk met het openbaar vervoer te reizen. Op deze manier kan NS de restitutie in één keer uitvoeren. Wil je je jaarabonnement liever opzeggen? Dit is maandelijks mogelijk. Je ontvangt restitutie voor de volledige maanden (van de 1ste tot de laatste dag van de maand) waarin je niet hebt kunnen stallen + voor de resterende looptijd van het jaarabonnement.

  • Ik kon mijn fiets niet ophalen uit de stationsstalling ivm maatregelen van de overheid. Moet ik wel betalen?

    Je hoeft in dat geval niet te betalen voor het stallen. Bij het ophalen van je fiets hoef je niet uit te checken, waardoor je ook niet hoeft te betalen.

  • Wordt de geldigheid van Keuzedagen nu verlengd?

    Keuzedagen die vanaf nu worden uitgegeven, zijn automatisch geldig t/m 31 december 2020. Voor Keuzedagen die al klaar staan in de kaartautomaat geldt dat reizigers contact op moeten nemen met NS om de geldigheid te laten verlengen.

  • Blijven de Kruidvat-treinkaartjes langer geldig?

    Kruidvatkaartjes waren geldig t/m 12 april, deze periode is nu verlengd t/m 31 december 2020. Heb je de code al verzilverd voor een dag waarop je niet gaat reizen? Neem contact op met de NS klantenservice voor een nieuwe couponcode.

Laatste update:17 juli

Corona