Skip to main content

Rover ziet praktische bezwaren bij reserveringsapp

Vandaag bericht NRC over het idee om een reserveringsapp voor het OV te ontwikkelen. Reizigersvereniging Rover ziet veel praktische bezwaren bij een reserveringsapp. In theorie kan reserveren werken, de praktijk zal weerbarstiger zijn.

Kan zo’n systeem wel een overstap aan? Wat gebeurt er in het geval van vertraging of uitval van de bus of trein? Hoe zit het met de privacy van de reiziger? Hoe vindt de controle plaats? Is het mogelijk een retour te boeken en is deze flexibel als er vertraging optreedt? En hoe gaan we om met mensen die geen mogelijkheid hebben om een app te gebruiken? Er zijn nog veel praktische vragen zonder antwoord. Ook wordt er gesproken over cruciale beroepen die voorrang moeten krijgen bij reserveringen. De beslissing wie hieronder valt is wat ons betreft niet aan de vervoerders maar aan het kabinet. Ook moet er niet alleen naar cruciale beroepen worden gekeken, maar bijvoorbeeld ook naar afhankelijkheid van het ov. Hoe zit het bijvoorbeeld met de mantelzorgers? En mensen die geen auto hebben? Kortom, nog heel veel vragen en onzekerheden waar antwoord op moet komen.

Rover is actief in een werkgroep van het ministerie die maatregelen uitwerkt om reizen met het ov in de anderhalvemetersamenleving mogelijk te maken. Daarin pleiten we vooral voor regie door het kabinet. Maar we kijken ook naar andere oplossingen, zoals het vergroten van de beschikbare capaciteit. Investeren in extra, duurzame, bussen is nu een slimme keuze omdat deze ook na de crisis zorgen voor extra zitplaatsen in het ov. Voor de korte termijn pleiten we voor het gebruik van touringcars die momenteel stilstaan bij gebrek aan schoolreisjes en vakanties. Daarnaast is deze crisis een goed moment om meer te wandelen of gebruik te maken van de fiets, wat een goede combinatie is met het ov. We zien dus verschillende andere kansen dan een app en zullen ons daar de komende tijd sterk voor blijven maken.