Skip to main content

Blog: wij weten het ook niet

De laatste weken krijgen we veel vragen en opmerkingen van reizigers binnen. Dat is heel fijn. Op die manier kunnen we goed het overleg met vervoerders aangaan. Zoals we gewend zijn, komen veel reizigers met vragen bij Rover wanneer ze bij de vervoerder het antwoord niet kunnen vinden. Wat we niet gewend zijn, is dat wij ook het antwoord niet hebben.

Neem bijvoorbeeld de simpele vraag of de fiets nog welkom is in de trein. De dagkaart Fiets is niet meer te koop en NS weert fietsen. Maar Arriva-Limburg meldt juist dat regionale fietskaartjes nog wel te koop zijn. Keolis meldt überhaupt niets over fietskaartjes. Kan de reiziger nu met de fiets de trein in? Wij weten het niet. Moet de reiziger vooraf een buskaartje kopen als hij of zij geen OV-chipkaart heeft? Ja, tenzij hij één van de 200 bussen treft waar bij de achterdeur een pinautomaat is aangebracht. Maar wanneer dat zo is, weten we niet. Mag de reiziger straks overal gaan zitten in de trein? Geen idee.

En dan de reiziger die naar het ziekenhuis in Velp moet. Hier rijdt lijn 27, een buslijn die om en om door Breng en Arriva wordt gereden. De reiziger moet zich goed laten informeren voor deze vitale reis: Arriva rijdt de bus namelijk momenteel volgens een zaterdagdienstregeling terwijl Breng dezelfde bus volgens een vakantiedienstregeling rijdt. Gelukkig staan er verschillende pdfjes op de speciale webpagina’s van de vervoerders. Deze leren ons dat wie de bus van 15.57 mist grote pech heeft, de volgende bus komt pas 2 uur later. Mis je die, dan heb je juist geluk. De volgende bus rijdt slechts 5 minuten later. De 9292-reisplanner geeft echter alleen een halfuursdienst aan. Wie gelijk heeft? Wij weten het niet.

Dat het OV er de komende tijd anders uit ziet, begrijpen we allemaal. Net als dat we begrijpen dat er maatregelen nodig zijn. Dat dit niet altijd even soepel verloopt, kunnen we ook accepteren. Maar daarom is het juist van belang om goed te organiseren. En goed te communiceren. Zodat de weinige reizigers die er nu nog zijn, geen onnodige overlast ervaren. Zodat wij weer gewoon antwoord kunnen geven of nog beter, de reiziger niet meer zoveel vragen heeft.

Freek Bos,
Directeur Rover

Corona