Skip to main content

Rover en Fietsersbond willen fietsdagkaart terug

Rover en de Fietsersbond willen dat de Dagkaart Fiets zo snel mogelijk terugkeert in de kaartautomaten van NS. Beide organisaties krijgen veel klachten binnen van reizigers die er sinds de coronacrisis veel moeite mee hebben om hun fiets mee met de trein te nemen.

Sinds de coronacrisis is de fietsdagkaart bij NS alleen nog online te koop, waarbij NS reizigers vraagt de fietsreis vooraf te reserveren. Voor reizigers leidt dit tot veel onduidelijkheid. Veel reizigers vinden het lastig om online een plaats te reserveren, een overstap maakt het bovendien extra moeilijk omdat voor iedere rit apart moet worden aangemeld. Ook is het niet mogelijk om meerdere fietsen tegelijk aan te melden wat voor gezinnen een flinke klus betekent.

Veel reizigers melden dat zij flexibel op reis willen zonder vooraf na te denken welke treinrit ze gaan kiezen. “Je weet natuurlijk vaak niet precies hoe lang je over een fietsrit doet”, stelt Saskia Kluit, directeur van de Fietsersbond. “Juist nu vakantie in eigen land populairder is dan ooit, maakt NS het te lastig om een fiets mee te nemen”.

Rover snapt niet dat NS ervoor kiest nieuwe drempels op te werpen, juist nu het aantal reizigers zo achterblijft. “NS moet meer zijn best doen reizigers terug te winnen”, vindt Rover-directeur Freek Bos, “er is vaak genoeg ruimte in de trein, waarom het dan fietsers zo moeilijk maken?” Rover en de Fietsersbond hebben NS al herhaaldelijk gevraagd om de Dagkaart Fiets net als andere treinvervoerders weer gewoon bij de kaartautomaat aan te bieden, tot nu toe zonder succes.

Toegankelijkheid, Corona