Skip to main content

“Wegvallen coronasteun OV-sector betekent twintig jaar terug in bereikbaarheid”

De gevolgen voor de Nederlandse OV-sector zijn niet te overzien als de coronasteun in 2023 wegvalt. Naar schatting dreigt zo’n 30% van het Nederlandse openbaar vervoer te verdwijnen, met grote consequenties voor de reizigers, de medewerkers in het OV en de bereikbaarheid van ons land.

De OV-sector reed de hele pandemie door, juist toen reizigers werd gevraagd om weg te blijven en er dus minder vervoerbewijzen werden verkocht. Met de coronasteun vanuit de overheid is een deel van deze kosten opgevangen. Vandaag is bekend gemaakt dat deze steun met ingang van 2023 eindigt, terwijl de reiziger dan naar verwachting nog steeds niet volledig is teruggekeerd in het OV. Juist de forenzen die een belangrijk deel van de inkomsten voor vervoerders genereren, werken nog deels vanuit huis. De OV-sector verwacht daarom in de dienstregeling voor 2023, die dit jaar al wordt voorbereid, zo’n 20 tot 30% van het aanbod te moeten schrappen.

“Met 30% minder openbaar vervoer wordt Nederland in één keer tientallen jaren terug in de tijd gezet”, waarschuwt Rover-directeur Freek Bos. “De economische gevolgen zullen enorm zijn, maar zonder voldoende vervoer kunnen ook tienduizenden nieuwe woningen niet gerealiseerd worden. Én we zullen verder dan ooit komen te staan van het realiseren van onze klimaatdoelen. En dan heb ik het ook nog niet over de vele mensen die hun baan kwijtraken of niet meer met het OV naar hun werk kunnen”.

Volgens Rover heeft het Rijk geen andere keuze dan het besluit te herzien en ook voor 2023 de nodige steun toe te zeggen. “Daarbij mogen dan ook best wat eisen worden gesteld aan de OV-sector om zelf de nodige stappen te zetten om het aantrekkelijk te maken voor de reiziger om terug te keren”.  

Corona