Dit jaar geen papieren spoorboekje

Het papieren spoorboekje dat Rover en Treinreiziger.nl ieder jaar op de markt brengen, zal dit jaar vanwege de coronacrisis niet kunnen verschijnen. De partijen hopen volgend jaar het papieren boekje wel weer te kunnen uitbrengen. Sinds 2013 brengen Rover en Treinreiziger.nl het papieren spoorboekje naar de boekhandel, nadat NS hier in 2010 mee gestopt was. Door de coronacrisis is het aantal treinreizigers...

Corona

Lees meer

Rover: registratiesysteem NS moet vrijwillig blijven

Rover vindt het prima dat NS reizigers oproept zich vooraf voor hun reis aan te melden zolang dit op vrijwillige basis blijft. Rover ziet echter liever inzet van innovatieve technieken om een betrouwbaardere voorspelling van drukte in de trein te bieden. In een nieuwe campagne roept NS reizigers op hun reis vooraf te registreren via de NS-app, zodat er een signaal kan worden gegeven wanneer onverwachte...

Corona

Lees meer

Blog: het OV blijft van iedereen

Dit voorjaar was het kabinet het strengst voor de OV-reiziger in de pogingen het coronavirus te beteugelen. Het gebruik van het OV werd veel meer ontmoedigd dan het gebruik van de auto. Dat uitte zich onder meer in abriposters waarmee de reiziger heel effectief het OV werd uitgejaagd. Wie geen alternatief vervoer kon regelen, merkte vaak dat het OV zijn gastvrijheid tijdelijk was verloren. Gelukkig...

Blog, Corona

Lees meer

Rover en Fietsersbond willen fietsdagkaart terug

Rover en de Fietsersbond willen dat de Dagkaart Fiets zo snel mogelijk terugkeert in de kaartautomaten van NS. Beide organisaties krijgen veel klachten binnen van reizigers die er sinds de coronacrisis veel moeite mee hebben om hun fiets mee met de trein te nemen. Sinds de coronacrisis is de fietsdagkaart bij NS alleen nog online te koop, waarbij NS reizigers vraagt de fietsreis vooraf te reserveren....

Toegankelijkheid, Corona

Lees meer

Rover wil snel alternatief voor buurtbussen

Er moet alternatief vervoer komen voor zolang het veilig rijden met een buurtbus niet mogelijk is, stelt Rover. De reizigersvereniging heeft vervoersbedrijven en overheden gevraagd om snel met een oplossing te komen voor de plekken die nu al maanden zonder bus zitten. De buurtbus is een belangrijk vervoermiddel in dunbevolkte gebieden, waar zonder deze bus vaak geen OV is. De kleine busjes worden...

Toegankelijkheid, Corona

Lees meer

Reizigers vragen om betere naleving mondkapjesplicht

Steeds meer reizigers vragen om het handhaven van de mondkapjesplicht in het OV. Dat valt Rover op in het meldpunt corona en OV. Veel reizigers constateren dat hun medereizigers zich niet meer aan de mondkapjesplicht houden. Het meldpunt van Rover registreerde ruim 500 klachten. Bijna de helft (43,1%) betreft klachten van reizigers die zich tegen de mondkapjesplicht uitspreken. Reizigers melden...

Corona

Lees meer

Welkom terug!

Welkom terug in het openbaar vervoer! Vanaf vandaag is het ov (weer) voor iedereen en niet meer alleen voor noodzakelijke reizen. Daar zijn wij natuurlijk ontzettend blij mee.  We zijn nog steeds benieuwd naar ervaringen van reizen met het openbaar vervoer in deze tijd. Ons meldpunt staat hiervoor open. Nog geen lid van Rover? Dan is dit misschien een goed moment om daar verandering in...

Lees meer

Mondkapjes; hoe zit dat nou?

Verreweg de meerderheid van de meldingen die Rover in het Meldpunt OV en Corona ontvangt gaan over de mondkapjesplicht in het OV. Zeker met de warmte van de afgelopen dagen worden de mondkapjes door veel reizigers als een last gezien. Veel reizigers ervaren de mondkapjes als benauwend en zien de noodzaak er niet van in wanneer zij in een bijna leeg voertuig reizen.  Waarom doen we dit ook alweer? Om...

Lees meer

Rover roept op tot verwelkomen van reizigers

De versoepelingen die door het kabinet zijn aangekondigd volgen het exit-plan van Rover. Reizigers worden niet langer opgeroepen om het openbaar vervoer te mijden, maar om hier verstandig gebruik van te maken. Van mijden naar spreiden. Vervoerders zouden er alles aan moeten doen om reizigers weer welkom te laten voelen.  “Wij zijn verheugd dat mogelijk wordt gemaakt om weer meer reizigers...

Corona

Lees meer

Geen duurzame vakantie zonder OV

Op vakantie met het openbaar vervoer moet kunnen, bepleiten Rover en de Fietsersbond in deze opinie. Om de reiziger weer op een duurzame wijze op weg te helpen, zou ook de fiets weer welkom moeten zijn in de trein.De zomer staat voor de deur en de nodige vakantieplannen worden gemaakt. De één brengt deze vreemde zomer door in zijn of haar achtertuin. De ander gaat op reis naar het buitenland nu...

Blog, Corona

Lees meer

Rover vraagt compensatie voor OV-abonnementhouders

Bied compensatie aan OV-abonnementhouders die hun abonnement niet konden stopzetten maar ook niet hebben kunnen reizen. Deze aanbeveling doet Rover aan de OV-sector na een analyse van binnengekomen meldingen in het Meldpunt OV en corona. Ook vraagt Rover om betere communicatie rondom de coronamaatregelen en een medische uitzondering voor de mondkapjesplicht. MondkapjesMaar liefst 60% van de ruim...

Corona

Lees meer

Rover en Ieder(in): “alternatief voor mondkapje bij medische redenen”

Reizigersvereniging Rover en belangenorganisatie Ieder(in) pleiten voor een uitzondering op de mondkapjesplicht voor mensen die door hun beperking of door een medische aandoening geen mondkapje kunnen dragen. Zij moeten zelf een passend alternatief kunnen kiezen. Reizigers met onder meer longproblemen of een andere medische beperking moeten het openbaar vervoer nu noodgedwongen mijden omdat zij...

Toegankelijkheid, Corona

Lees meer

Exit-plan: OV stapsgewijs terug naar normaal

De reiziger kan in de daluren weer terugkeren in het openbaar vervoer. Dat stelt Rover in een exit-plan. Rover pleit voor stapsgewijze versoepelingen om het openbaar vervoer op een veilige manier terug naar normaal te brengen. Volgende week verkeert de OV-reiziger al exact drie maanden in een ‘lockdown’ want waar de samenleving inmiddels weer in beweging komt, wordt mensen zonder auto verzocht...

Corona

Lees meer

Niet mijden maar spreiden!

Reizigers blijven weg uit het openbaar vervoer. Slechts 25% van de capaciteit wordt benut. De Rijksoverheid heeft dus haar doel bereikt. Reizigers worden tenslotte al maanden opgeroepen het OV te mijden. In de Rotterdamse tramhaltes hangen posters waarop de reiziger wordt opgeroepen vooral niet in de tram te stappen. Bij iedere persconferentie wordt de OV-reiziger gevraagd niet-noodzakelijke reizen...

Corona

Lees meer

Rover aangeschoven bij koninklijk bezoek op Utrecht Centraal

Koning Willem-Alexander bracht vrijdagmiddag 29 mei een werkbezoek aan een vertegenwoordiging van de OV-sector op station Utrecht Centraal. Namens de reiziger schoof Rover-directeur Freek Bos aan tijdens het rondetafelgesprek. De koning bracht het werkbezoek vlak voor de heropstart van het openbaar vervoer. Hij hoorde onder meer de zorgen aan van een machinist, conducteur, buschauffeur, schoonmaker...

Corona

Lees meer

Blog: werkgever, neem uw verantwoordelijkheid

Deze blog verscheen eerder als opiniestuk in dagblad Telegraaf.  Vanaf deze week rijdt het openbaar vervoer weer voor het eerst sinds maanden volgens een complete dienstregeling. Natuurlijk gun ik het u van harte om uw collega’s weer eens driedimensionaal te zien. Om even als vanouds bij te kletsen bij de koffieautomaat. Maar de tijden zijn helaas nog niet als vanouds. Het openbaar vervoer...

Blog, Corona

Lees meer

Rover lanceert corona-meldpunt openbaar vervoer

Rover lanceert een meldpunt ‘corona en openbaar vervoer’. Met het meldpunt wil de reizigersvereniging monitoren hoe het de reiziger in het OV vergaat. Het meldpunt is te vinden via www.meldpunt-corona.nl. Dinsdag 2 juni is de eerste werkdag waarop het openbaar vervoer volgens een maximale dienstregeling rijdt. Toch is de capaciteit nog beperkt tot 40 procent en rijden er geen buurtbussen en wordt...

Corona

Lees meer

Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

Contact

  • Utrechtseweg 59 3818 EA Amersfoort
  • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
  • Tijdelijk spoednummer:
    06-57497662

Volg ons