Oproep: vul de enquête in via Omchecken.nl

Veel treinreizigers krijgen ermee te maken: verplicht tussentijds in- en uitchecken bij een overstap op een andere vervoerder. Rover wil graag de mening en ervaringen van overstappende reizigers peilen en roept daarom op de enquête in te vullen via www.omchecken.nl. Het “omchecken”, in- en uitchecken bij een overstap naar een andere vervoerder, is vijftien jaar na introductie van de OV-chipkaart...

Betaalwijzen

Lees meer

Rover betreurt afschaffen VDU-korting

Rover betreurt het besluit van NS om per 1 januari 2021 de middagspitskorting af te schaffen binnen het voordeelurenabonnement (VDU). Rover en de andere consumentenorganisaties in het Locov hebben negatief op het afschaffen geadviseerd. Toen NS in 2011 besloot de voordeelurenkaart af te schaffen, is het Rover gelukt om dit abonnement toch te behouden voor de reizigers die er al gebruik van...

Tarieven, Betaalwijzen

Lees meer

Rover ziet niets in zomerdienstregeling NS

NS overweegt in de zomer van 2020 een zomerdienstregeling te introduceren, waarbij een aantal spitstreinen wordt geschrapt. Rover ziet niets in het voorstel. In 2013 besloot NS te stoppen met de zomerdienstregeling, omdat het ook in de zomermaanden druk is in de trein. Wat NS betreft doet in 2020 echter opnieuw een zomerdienstregeling zijn intrede. Over een periode van 5 weken wil NS dan een...

Dienstregeling

Lees meer

Papieren spoorboekje weer te reserveren

Vanaf begin december is het papieren spoorboekje van Treinreiziger.nl en Rover weer te koop. Het spoorboekje bevat dienstregeling 2020 van NS, Arriva, Qbuzz, Breng, Blauwnet, Keolis en Connexxion. Handig, want er verandert veel op het spoor. Op zondag 15 december gaat dienstregeling 2020 in op het spoor. Door de komst van snellere Sprinters en het nauwkeuriger plannen van de dienstregeling...

Dienstregeling, Vereniging

Lees meer

Blog: buiten de Randstad

Het openbaar vervoer groeit harder dan voorspeld en dit gaat de komende jaren doorzetten. Gelukkig, want deze groei is ook hard nodig vanwege de klimaatproblematiek en de woningbouwopgave. In Amsterdam wordt nu serieus gepraat over het doortrekken van Noord/Zuidlijn, in Rotterdam en Den Haag denken wordt nagedacht over het uitbreiden van het RandstadRail-netwerk. Goede ontwikkelingen, maar daardoor...

Infrastructuur, Politiek en lobby

Lees meer

Rover drukt stempel op invoering NS Flex abonnementen

Vanaf 2021 zet NS verschillende treinabonnementen om naar NS Flex, waarbij de treinreiziger achteraf voor de reis betaalt. Rover is positief over deze plannen, nadat NS een flink aantal eisen van Rover inwilligde. Rover is positief over NS Flex. Door achteraf voor een reis te betalen, hoeven treinreizigers geen hoge bedragen op hun OV-chipkaart te zetten om een instapborg te betalen. De oorspronkelijke...

Tarieven, Advies

Lees meer

Tienduizenden studenten gedupeerd door technische fout OV-studentenkaart

Als gevolg van een fout in de jaarkalender die vervoerders gebruiken, hebben bijna 73.000 studenten (die recht hadden op ‘gratis’ reizen) op 16 augustus ten onrechte betaald voor hun reis met bus, tram of metro. Dit blijkt uit een analyse van de OV ombudsman, de onafhankelijke bemiddelaar voor klachten over het openbaar vervoer. RSR (Regisseur Studentent Reisrecht) heeft bekend gemaakt dat studenten...

OV ombudsman

Lees meer

Ook tijdens herfstvakantie volle treinen

Ook in oktober kregen veel treinreizigers te maken met herfstdrukte. Tijdens de herfstvakantie klaagden veel mensen over kortere treinen terwijl de drukte niet was afgenomen.  “Normaal gesproken rijdt deze trein met 5 treinstellen. Waarschijnlijk is de materieelinzet beperkt vanwege de herfstvakantie in regio midden, wat voor minder reizigers zorgt in omgekeerde richting. Helaas gaat dat...

Drukte in het OV

Lees meer

Blog: iedereen naar NS Flex

De OV-Chipkaart heeft de reiziger een aantal grote voordelen gebracht. Dagelijks eerst langs de kaartautomaat is niet meer nodig. Toch maar een halte eerder de trein uit of op het laatste moment kiezen voor de bus in plaats van de trein? Geen probleem, het pasje is in al het openbaar vervoer geldig. De manier waarop de OV-chipkaart is uitgevoerd, heeft ook de nodige nadelen gebracht. Het grootste...

Tarieven, Betaalwijzen

Lees meer

Rover hoopt op minder overlast door winterdienstregeling

Rover wil dat NS en ProRail minder snel op grote schaal treinen gaan schrappen bij de dreiging van sneeuw en vrieskou. Daarop hebben NS en ProRail toegezegd de overlast te beperken door meer maatwerk te gaan leveren. Bij kans op sneeuw of strenge vorst kunnen NS en ProRail besluiten preventief treinen te schrappen, deze uitgedunde dienstregeling geldt dan de hele daarop volgende dag. Het gevolg...

Dienstregeling, Winterweer

Lees meer

Algemene Ledenvergadering op 16 november

Op 16 november vindt de tweede Algemene Ledenvergadering van Rover plaats. Roverleden zijn welkom aan de vergadering deel te nemen. Op de agenda staan onder meer het beleidsplan en de statuten. Datum: zaterdag 16 november 2019Tijdstip: 11:00 - 12:00 uur (inloop 10:30 uur)Lokatie: Rehoboth, Driehoek 11 in Ede. Op 5 minuten lopen van station Ede-Centrum of bereikbaar per bus vanaf station...

Vereniging

Lees meer

Organisaties zien kansen in autoluw Amsterdam

Een autoluwe stad zorgt voor goede bereikbaarheid en leefbaarheid. Zo schrijft Rover-Amsterdam samen met een aantal organisaties, waaronder de Fietsersbond en MENSenSTRAAT. De organisaties bieden wethouder Dijksma een manifest met handvaten voor de autoluwe stad. In de Agenda Autoluw kondigt wethouder Dijksma maatregelen aan om doorgaand autoverkeer te weren. Rover-Amsterdam is enthousiast...

Amsterdam, Lokaal

Lees meer

Blog: Ambassadeurs van het spoor

Eva Hoeke en Marcel van Roosmalen zijn ergens in de afgelopen jaren vanuit Amsterdam naar Wormer verhuisd. Hoeke is columnist en interviewster voor De Volkskrant, Van Roosmalen kennen we van de NRC en zijn verhalen over Vitesse. Beiden schrijven en praten met regelmaat over hun belevenissen in de trein. Dat zouden de OV-bedrijven moeten toejuichen. Tevreden treinreizende columnisten zijn in...

Drukte in het OV, Blog, Dienstuitvoering

Lees meer

Beperkte prijsstijging treinkaartjes

In 2020 worden treinkaartjes bij NS gemiddeld 1,5% duurder. Op advies van Rover en de andere consumentenorganisaties in het Locov heeft NS besloten om het minimumtarief voor korte afstanden niet te verhogen en RAILPLUS te behouden. Per 1 januari worden 2e klas treinkaartjes gemiddeld 1,5% duurder. Dit geldt ook voor abonnementen Traject Vrij, Altijd Vrij en OV Vrij en is in lijn met de inflatie....

Tarieven

Lees meer

Rover pleit voor doorstroming OV in Goudse gemeenteraad

Verleen lijnbussen voorrang op ander verkeer, integreer OV met WMO- en doelgroepenvervoer en lobby voor een nieuwe Intercity Rotterdam-Amsterdam via Gouda. Het zijn een paar suggesties die Rover-Gouda aan de gemeenteraad heeft meegegeven. Op maandag 14 oktober sprak de Rover-afdeling in bij een Raadsvergadering. Gemeente Gouda werkt aan een zogeheten Verkeerscirculatieplan waarbij de binnenstad...

Gouda en Midden-Holland, Lokaal

Lees meer

Blog: de treinvervangende bus

Er waren afgelopen weekend spoorwerkzaamheden tussen Den Bosch en Eindhoven. En toevallig moest ik dit weekend toch echt in Eindhoven zijn. De ervaren treinreiziger weet dat er dan een paar opties zijn: helemaal niet reizen, een behoorlijk stuk omreizen of gebruikmaken van de treinvervangende bus. Natuurlijk koos ik voor de laatste optie. In het gezelschap dat ik in Eindhoven trof, bleek ik...

Werkzaamheden, Blog

Lees meer

Onaangekondigde werkzaamheden verrassen treinreiziger tussen Haarlem en Den Haag

Rover heeft NS en ProRail om opheldering gevraagd over onaangekondigde werkzaamheden tussen Haarlem, Leiden en Den Haag.   Vrijdagochtend bleek onverwachts dat de Intercity tussen Haarlem en Den Haag Centraal de hele dag niet rijdt. De sprinter van Haarlem naar Den Haag rijdt niet verder dan Leiden. Veel reizigers melden aan Rover dat zij onverwacht worden geconfronteerd met uitgevallen...

Werkzaamheden

Lees meer

Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

Contact

  • Utrechtseweg 59 3818 EA Amersfoort
  • 033-4220450
  • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Volg ons