2019: ons jaar in vogelvlucht

Traditioneel blikken wij aan het eind van het jaar even terug. Wat hebben wij in 2019 voor de OV-reiziger kunnen bereiken en met welke ontwikkelingen waren wij minder blij?  Tarieven 2020Eerst een vooruitblik. De treinkaartjes worden bij NS in de 2e klasse komend jaar gemiddeld 1,5% duurder. Dit geldt ook voor abonnementen Traject Vrij, Altijd Vrij en OV Vrij en is in lijn met de inflatie....

Vereniging

Lees meer

‘Klapperbord’ teruggekeerd op Rotterdam Centraal

Vanaf vandaag kunnen treinreizigers op Rotterdam Centraal voor hun reisinformatie weer terecht bij een groot “klapperbord” op het station. Rover heeft meerdere keren om de komst van het grote bord verzocht en is dan ook blij met de terugkeer. “Dit is precies wat de reiziger nodig heeft, in één oogopslag zien welke treinen er gaan vertrekken en waar hij heen moet”, stelde Rover-directeur Freek...

Reisinformatie, Stations en haltes, Rotterdam

Lees meer

Blog: treinbonus

Madrid staat door de klimaattop volop in de aandacht. Voorlopig hoogtepunt in de media is Zondag met Lubach, waarbij de presentator liet zien hoe moeilijk en duur het is om per trein naar Madrid te reizen. Net als bij de discussies die in Madrid gevoerd worden, is vooral geld hetgeen waar het om draait. Om de broodnodige investeringen aan het spoor op de rails te krijgen, pleitte Lubach ervoor...

Internationaal

Lees meer

Zorgen over vertragingen rond Woerden

Rover heeft bij NS aan de bel getrokken over de toename in vertragingen rondom Woerden. Boosdoener is een aanpassing in de dienstregeling waardoor NS het materieel efficiënter kan inzetten. Samen met de andere consumentenorganisaties heeft Rover hier positief over geadviseerd, maar wel onder de voorwaarde dat vertragingen niet zouden toenemen. Tot september stond de Sprinter uit Tiel enkele...

Dienstregeling, Dienstuitvoering

Lees meer

Gelderse treinen blijven toiletloos

Reizigers in Gelderland kunnen tot 2037 nog treinen zonder toilet treffen: de provincie is niet van plan alsnog toiletten in te laten bouwen. Rover is teleurgesteld in het besluit. Rover sprak samen met bondgenoot Treinen-Met-Toiletten in tijdens de Statenvergaderingen van provincies Gelderland en Overijssel. Mede namens de Toiletalliantie pleitten de organisaties ervoor om de inbouw van toiletten...

Toegankelijkheid, Gelderland

Lees meer

Rover biedt klachten Voordeelurenabonnement aan

Rover biedt NS een bloemlezing aan met klachten over de verschraling van het Voordeelurenabonnement. Nadat NS aankondigde de middagspitskorting voor dit abonnement te schrappen, dienden honderden reizigers een klacht bij Rover in. Het Voordeelurenabonnement, dat recht geeft op 40% korting na 9 uur ’s morgens en in het weekend de hele dag, werd door NS in 2011 afgeschaft. Na actie van Rover...

Tarieven, Drukte in het OV

Lees meer

Blog: goed nieuws

Goed nieuws! Dat leek de boodschap van de minister van Infrastructuur afgelopen maandag in debat met de Tweede Kamer. Ze had nog eens goed naar de spoorprojecten op de stikstoflijst gekeken. Projecten op die lijst lopen vertraging op door de uitspraak van de Raad van State over beperking van de maximale hoeveelheid stikstofuitstoot. De minister had geconstateerd dat deze dertien spoorse projecten...

Infrastructuur, Duurzaamheid, Politiek en lobby

Lees meer

Lieve Sint, niet meer asfalt maar meer OV

Dit opiniestuk verscheen op 24 november in Dagblad Trouw.  Vandaag houdt de Tweede Kamer weer het grote Sinterklaasdebat, minder goed bekend als het nota-overleg over het Meerjarenprogramma Infrastructuur Ruimte en Transport (MIRT). Daarin geeft het kabinet aan hoeveel belastinggeld er gaat naar asfalt, spoor en waterwegen. Elk jaar wordt zeven miljard verdeeld, voornamelijk aan asfalt....

Duurzaamheid, Politiek en lobby

Lees meer

Grijp kans duurzaam OV en zet onderhoud door

Reizigersvereniging Rover maakt zich zorgen over het grote aantal spoorprojecten dat mogelijk vertraagd is door de stikstofcrisis en de problematiek rond PFAS. De minister van Infrastructuur en Waterstaat liet deze week aan de Tweede Kamer weten dat vertraging voor spoorprojecten op de loer ligt. Rover heeft daarom een brief gestuurd naar de minister. “Wij vragen de minister om júist de spoorprojecten...

Infrastructuur, Duurzaamheid, Politiek en lobby

Lees meer

“Verkoop NS-abonnementen ook online aan buitenlandse reizigers”

Rover wil dat reizigers ook vanuit het buitenland via de NS-website een treinabonnement kunnen aanschaffen en heeft NS gevraagd dit mogelijk te maken. Wie in het buitenland woont en een NS-abonnement wil aanschaffen, kan niet terecht op de NS-website. Deze website vereist een Nederlands adres en bankrekeningnummer waarmee de eerste betaling via iDeal moet worden gedaan. De enige mogelijkheid...

Internationaal

Lees meer

Blog: stikstof

Het wordt binnenkort wat minder “vroem vroem” op de Nederlandse snelwegen. Maar nu automobilisten straks nog maar 100 kilometer per uur mogen rijden, krijgen ze daar wel spiksplinternieuw asfalt voor terug. Zo zagen we in een tweet op het officiële kanaal van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Hierin werd met trots een zevental projecten genoemd die weer door kunnen gaan nu het...

Duurzaamheid, Politiek en lobby

Lees meer

Oproep: vul de enquête in via Omchecken.nl

Veel treinreizigers krijgen ermee te maken: verplicht tussentijds in- en uitchecken bij een overstap op een andere vervoerder. Rover wil graag de mening en ervaringen van overstappende reizigers peilen en roept daarom op de enquête in te vullen via www.omchecken.nl. Het “omchecken”, in- en uitchecken bij een overstap naar een andere vervoerder, is vijftien jaar na introductie van de OV-chipkaart...

Betaalwijzen

Lees meer

Rover betreurt afschaffen VDU-korting

Rover betreurt het besluit van NS om per 1 januari 2021 de middagspitskorting af te schaffen binnen het voordeelurenabonnement (VDU). Rover en de andere consumentenorganisaties in het Locov hebben negatief op het afschaffen geadviseerd. Toen NS in 2011 besloot de voordeelurenkaart af te schaffen, is het Rover gelukt om dit abonnement toch te behouden voor de reizigers die er al gebruik van...

Tarieven, Betaalwijzen

Lees meer

Rover ziet niets in zomerdienstregeling NS

NS overweegt in de zomer van 2020 een zomerdienstregeling te introduceren, waarbij een aantal spitstreinen wordt geschrapt. Rover ziet niets in het voorstel. In 2013 besloot NS te stoppen met de zomerdienstregeling, omdat het ook in de zomermaanden druk is in de trein. Wat NS betreft doet in 2020 echter opnieuw een zomerdienstregeling zijn intrede. Over een periode van 5 weken wil NS dan een...

Dienstregeling

Lees meer

Papieren spoorboekje weer te reserveren

Vanaf begin december is het papieren spoorboekje van Treinreiziger.nl en Rover weer te koop. Het spoorboekje bevat dienstregeling 2020 van NS, Arriva, Qbuzz, Breng, Blauwnet, Keolis en Connexxion. Handig, want er verandert veel op het spoor. Op zondag 15 december gaat dienstregeling 2020 in op het spoor. Door de komst van snellere Sprinters en het nauwkeuriger plannen van de dienstregeling...

Dienstregeling, Vereniging

Lees meer

Blog: buiten de Randstad

Het openbaar vervoer groeit harder dan voorspeld en dit gaat de komende jaren doorzetten. Gelukkig, want deze groei is ook hard nodig vanwege de klimaatproblematiek en de woningbouwopgave. In Amsterdam wordt nu serieus gepraat over het doortrekken van Noord/Zuidlijn, in Rotterdam en Den Haag denken wordt nagedacht over het uitbreiden van het RandstadRail-netwerk. Goede ontwikkelingen, maar daardoor...

Infrastructuur, Politiek en lobby

Lees meer

Rover drukt stempel op invoering NS Flex abonnementen

Vanaf 2021 zet NS verschillende treinabonnementen om naar NS Flex, waarbij de treinreiziger achteraf voor de reis betaalt. Rover is positief over deze plannen, nadat NS een flink aantal eisen van Rover inwilligde. Rover is positief over NS Flex. Door achteraf voor een reis te betalen, hoeven treinreizigers geen hoge bedragen op hun OV-chipkaart te zetten om een instapborg te betalen. De oorspronkelijke...

Tarieven, Advies

Lees meer

banner word lid

Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

Contact

  • Utrechtseweg 59 3818 EA Amersfoort
  • 033-4220450
  • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Volg ons