Internationale langeafstandsbusdiensten


Eurotunnel klein

Een reis per bus is vaak flink goedkoper dan de trein en kan daardoor heel aantrekkelijk zijn. Al voor een paar tientjes reis je van Amsterdam naar Londen of Parijs en weer terug. Bij deze stunttarieven circuleert nogal eens het beeld van een zeer trage en oncomfortabele busreis, maar dat is niet (altijd) terecht. Wie bijvoorbeeld met de Eurolines-bus van Eindhoven naar Brussel reist, is bijna de helft van de reistijd kwijt dan iemand die dit per trein doet. Maar ook de lange busreizen zijn vaak goed uit te zitten. Bijvoorbeeld een busreis naar Londen die halverwege wordt onderbroken door een prettig verblijf op de boot. Bovendien zijn er de laatste jaren meerdere busbedrijven op komen zetten voor diverse doelgroepen, waardoor de reiziger op het gebied van comfort en voorzieningen ook nog iets te kiezen heeft.

Eurolines
De bekendste lange-afstandsbusdienst is Eurolines. Eurolines groepeert 29 onafhankelijke busbedrijven uit 25 landen. De Nederlandse, Belgische en Franse tak vallen onder het Franse Veolia Transport. Eurolines rijdt naar meer dan 600 bestemmingen in heel Europa. Veel steden zijn dagelijks te bereiken; Brussel, Parijs en Londen zelfs meerdere keren per dag. Eurolines heeft vaak scherpe aanbiedingen, vooral voor vroegboekers. Maar ook de last-minute boekers, die te laat zijn voor de voordelige treinkaartjes, reizen met Eurolines voor een paar tientjes naar diverse Europese steden. Eurolines vertrekt vanuit meerdere Nederlandse plaatsen en biedt een Nederlandstalige klantenservice (de chauffeurs spreken wel vaak een andere taal). Er zijn diverse combinatiekortingen te boeken zoals de Mini Pass (doorreizen tussen Amsterdam, Londen, Brussel of Parijs in diverse combinaties) vanaf €64 of de Eurolines Pass voor meerdere bestemmingen vanaf €195. Ook is er een kortingskaart beschikbaar vanaf €29. De meeste bussen van Eurolines bieden tegenwoordig gratis wifi.
Meer informatie:www.eurolines.nl.

FlixBus
FlixBus kwam in 2015 naar Nederland met het idee de concurrentie met NS aan te gaan en reizen naar Duitsland te bieden. Het bedrijf heeft flink aan de weg getimmerd en biedt tegenwoordig een groot netwerk naar meer dan 1400 bestemmingen. Het bedrijf biedt naar eigen zeggen meer dan 100.000 dagelijkse ritten aan, geluksvogels zouden een bodemprijs van €5 kunnen treffen. De bussen zijn uitgerust met airconditioning, toilet, leeslampjes en comfortabele stoelen. Er zijn ook hapjes en drankjes te koop, gratis WiFi en veel bussen hebben stopcontacten en een mediacenter met films en muziek op aanvraag.
Meer informatie: www.flixbus.nl

OUIBUS is (onder de voormalige naam iDBUS) opgericht door de Franse Spoormaatschappij SNCF en richt zich voornamelijk op busreizen tussen grote Europese steden en Frankrijk. Daardoor kent de busmaatschappij veel Franse bestemmingen, maar het is ook mogelijk om naar Luxemburg en naar Londen te reizen. In Nederland vertrekken de bussen vanuit Amsterdam, Schiphol, Rotterdam, Den Haag en Utrecht. Kaartjes zijn te koop vanaf €9. De bussen bieden gratis wifi, stopcontacten en realtime GPS-informatie.
Meer informatie: nl.ouibus.com 

IC Bus is het product van de Deutsche Bahn, dat zich hiermee ook op de in Duitsland vrijgegeven busmarkt begeeft. In Nederland kan gebruik worden gemaakt van de busdiensten vanuit Eindhoven, Roermond of Maastricht naar Düsseldorf, Antwerpen en Luik. De tarieven zijn marktconform; een rit is te boeken vanaf €9 mits ver vooraf gereserveerd. Tickets worden verkocht via www.bahn.de en de website van NS International. Houders van de Duitse BahnCard 25 krijgen ook op deze busreis 25 procent korting.

CityBusExpress adverteert vooral met reizen tussen Amsterdam en Berlijn, maar kent daarnaast meerdere bestemmingen zoals Keulen, Frankfurt, Hannover en Osnabruck. De busmaatschappij richt zich op dit moment dus vooral op reizen naar Duitsland en doet dit met gratis bier, cola, koffie en flesjes water. In de bus naar Berlijn is tevens een stewardess aanwezig. Wie op tijd boekt, reist voor €25 van Amsterdam naar Berlijn. https://citybusexpress.com/

Student Agency is in tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden, niet specifiek gericht op studenten. De Tsjechische reisorganisatie biedt vanuit diverse Nederlandse plaatsen, waaronder Amsterdam, Breda, Utrecht en Eindhoven, busdiensten richting Praag en met een flinke omweg via Praag naar Wenen. De website www.studentagency.cz laat zich gelukkig ook in het Engels of Duits tonen maar is niet heel gebruiksvriendelijk.

Grensoverschrijdende lijnbussen
Voor het afleggen van kortere grensoverschrijdende afstanden zoals Nijmegen – Emmerich, Maastricht – Luik, Middelburg – Gent, Venlo – Duisburg, Maastricht – Hasselt en Tilburg – Turnhout kan de reguliere lijnbus een uitkomst zijn. Vaak is dit goedkoper dan de trein en in meerdere gevallen rijdt de bus een traject dat per trein helemaal niet bestaat. Wel komt er nogal vaak wat uitzoekwerk bij kijken hoe het met de ticketverkoop zit. Daarbij kunnen sommige regels het extra gecompliceerd maken: bij de Connexxion-bus Hulst – Antwerpen – Breda mag bijvoorbeeld alleen met de OV-chipkaart worden gereisd als niet in Antwerpen wordt uitgestapt. Een handig overzicht is online te vinden in de OV-wiki: http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Grensoverschrijdend_openbaar_vervoer.  

Een andere tip is de website www.grenstreinbus.be. Hier is een overzicht te vinden van OV-verbindingen tussen Nederland en België met bijbehorende “gebruiksaanwijzing”.

Binnen het buitenland
Op doorreis kan het soms ook flink schelen om in het buitenland te kiezen voor de langeafstandsbus in plaats van de trein. Vooral in landen als het Verenigd Koninkrijk, waar de trein erg duur kan zijn, kan een rit met een busdienst als National Express of de PLUSBUS een alternatief zijn. Ook in Frankrijk heeft de TGV concurrentie van bedrijven als Starshipper en Isilines. In Duitsland is Flixbus een goed alternatief voor de prijzige Deutsche Bahn. In Zweden kan de reiziger terecht bij Swebus. En natuurlijk kan Eurolines ook gebruikt worden om de grote binnenlandse afstanden mee te overbruggen.

Bijgewerkt: 17-01-2018