De fiets mee in het OV binnen Europa

klein regiotrein Duitsland

Wie met fiets en OV op vakantie wil, moet wel een beetje van puzzelen houden. Maar onmogelijk is het zeker niet. Alhoewel enkele handige verbindingen inmiddels verdwenen zijn, zoals de nachttreinen en  AutoSlaapTreinen vanuit Nederland, zijn er nog steeds verbindingen en treinen die de fietser tot dienst zijn.en nieuwe mogelijkheden zijn gekomen.

Denk bijvoorbeeld aan de Intercity Berlijn met de mooie fietsruimtes of een flink aantal TGV’s die fietsen ongedemonteerd meenemen en de Eurostar. Of nieuwe treinen: de NightJet van ÖBB en als klap op de vuurpijl de nieuwe ICE4, die geleidelijk wordt ingezet van Hamburg naar München met voor Nederlanders een overstapmogelijkheid in Hannover. En vergeet ook de alternatieven niet, zoals de ferry’s naar Engeland en langeafstandsbussen.

Met name Duitsland is een fijne bestemming voor wie de fiets mee wil nemen in het OV, maar nu de CityNightLine is verdwenen wordt de actieradius wel kleiner. Overnachten kan trouwens ook in de opvolger van de CityNightLine, de NightJet van ÖBB. Vooralsnog is het meenemen van de fiets in deze nachttrein alleen mogelijk in de treinen die van en naar Duitsland gaan: bijvoorbeeld Düsseldorf-Linz-Wenen, Düsseldorf-Keulen-München-Innsbruck. Ook vanaf Hannover gaan slaaptreinen naar Bazel, Zürich, München, Innsbruck en Wenen.

Steeds meer ruimte voor de fiets

In veel Duitse treinen zijn ruime fietsplekken voorhanden. Alleen in de gloednieuwe ICE4 mogen fietsen mee. In de oudere ICE's die o.a. rijden tussen Amsterdam, Keulen en Frankfurt is geen ruimte voor rijwielen.  Voor de IC’s en EC’s is reserveren verplicht. Dat is wel zo prettig, dan weet je ook zeker dat er plek is voor je fiets. Op alle regionale treinen kan de fiets gemakkelijk mee, veel treinen beschikken over een speciale gelijkvloerse instap voor fietsen. In sommige regio's is het meenemen van fietsen zelfs gratis. Voor wie met kinderen reist is Duitsland ook een aanrader, omdat kinderen t/m 14 jaar gratis reizen.

In de Thalys mogen fietsen alleen mee als ze in een hoes zitten (135 cm bij 90 cm) en als het voorwiel gedemonteerd is. De verpakte fiets moet worden geplaatst in het grote bagagerek. Als dit rek vol is, kan de treinmanager de fiets weigere.  Voordeel is wel dat Thalys je fiets ziet als bagage en dus kan ‘ie gratis mee. Ook in de lokale Franse treinen mogen fietsen gratis mee. De Franse TGV’s worden steeds fietsvriendelijker.  Zo kan de fiets mee in de gloednieuwe TGV l'Océan die 21 keer per dag van Parijs naar het zuidwesten van Frankrijk zoeft. Wel is reserveren verplicht. De fiets meenemen kan bijvoorbeeld ook in veel TGV's van Rijsel naar Parijs, de TGV's van Parijs naar Dijon  en in een paar TGV's van Parijs naar Avignon en van Nancy naar Lyon en verder. Een andere mogelijkheid is de fiets mee te nemen in de nachttrein van Parijs naar het zuiden (Spaanse grens of Nice), de Intercités de nuit.  Verder gaan er ook Intercités overdag van Parijs naar bijvoorbeeld naar Normandië, Toulouse en Nevers aan de Loire in Bourgondië

Plan je reis goed: soms zijn er geplande werkzaamheden en fietsen kunnen niet mee met vervangend busvervoer!

Een kaartje kopen

Internationale fietstickets naar België zijn verkrijgbaar uit de NS-kaartjesautomaat op de stations Met zo’n ticket mag je in Nederland ook tijdens de spits reizen. De kosten zijn € 12 per enkele reis. Op diverse Nederlandse stations aan de Duitse grens staan DB-automaten voor kaartjes en fietskaartjes voor de regionale treinen die vanaf dat station naar Duitsland vertrekken. Deze kaartjes zijn alleen geldig in de regio van de vervoerder. De prijzen verschillen per regio.
Fietskaartjes voor andere bestemmingen zijn op Nederlandse stations alleen te koop bij de internationale servicebalies van NS op Amsterdam-Centraal, Rotterdam-Centraal, Utrecht-Centraal, Den Haag-Centraal, Schiphol, Arnhem-Centraal en Breda. Fietskaartjes kunnen ook telefonisch besteld worden bij N.S.-international:  030-2300023. Online boeken van fietskaartjes is niet mogelijk en keuze is echter beperkt. Een veel uitgebreidere keuze biedt de Treinreiswinkel: www.treinreiswinkel.nl
NS-internationale fietskaartjes kosten € 12. DB-internationale fietskaartjes kosten € 10. De Treinreiswinkel verkoopt ook DB-kaartjes.  

Behalve een fietskaartje heb je ook een gewoon treinkaartje nodig. Voor veel internationale tickets geldt: hoe eerder gekocht, des te meer kans op een voordeling ticket!

Fietsbus

Met de bus kan ook. De fiets mag mee met Flixbus (www.flixbus.nl) voor 9 euro. Vanuit Nederland kun je voor een paar tientjes per persoon naar meerdere bestemmingen in Duitsland, Frankrijk en Engeland. Het aantal fietsplaatsen is beperkt. De fiets gaat op een rek achterop de bus, maar kan als er ruimte is ook in het laadruim van de bus. Of dit kan is vaak afhankelijk van de chauffeur.
Fital (www.fital.nl) laat in de zomervakantie ook fietsbussen rijden naar Frankrijk, Duitsland en Oostenrijk, die ook plaats bieden aan individuele fietsers. Een enkeltje Frankrijk (Loire, Ardeche en Provence) kost zo’n 145-152 euro, naar Duitsland en Oostenrijk kunt u voor 95-100 euro (Passau en Bodensee). Voor een overzicht van alle fietsbussen: http://www.fietsvakantiewinkel.nl/fietsbus

Los vervoer

Een andere optie is het apart laten vervoeren van je fiets naar de eindbestemming van je reis. De firma Soetens (www.fiets-vervoer.nl) vervoert fietsen in busjes naar diverse campings en hotels in Frankrijk, Spanje en Italie. De kosten bedragen € 121 per fiets, voor € 60,50 kan de bagage ook mee. Je fiets als een pakketje versturen kan ook, zie www.boekuwzending.com. Naar Duitsland kost zo’n verzending 90 euro, naar Frankrijk 120 euro. Terugsturen is duurder: vanuit Duitsland 187 euro, vanuit Frankrijk 214 euro. 

De regels voor het meenemen van de fiets per treinsoort:

Thalys
Fietsen zijn alleen toegestaan als het voorwiel is gedemonteerd en de fiets is verpakt in een speciale fietshoes (135 cm bij 90 cm). De fiets moet geplaatst worden in het grote bagagerek Ook een vouwfiets moet verpakt zijn. De fiets mag dan gratis mee als bagage.

Beneluxtrein
In de Intercity naar Antwerpen en Brussel kan de fiets mee. De fiets moet worden geplaatst op de aangewezen plaats voor fietsen. Bij grensoverschrijdend vervoer mag de fiets mag ook mee in de spits. Uitstappen met de fiets is niet toegestaan op het station Brussel-Centraal. Dit is een ondergronds station met een beperkte omvang. Het grote station van Brussel is het station Brussel-Zuid.

Eurostar
Het is mogelijk fietsen met Eurostar te laten vervoeren. Deze dienen te worden gedemonteerd en verpakt in een fietshoes welke niet groter mag zijn dan een normale koffer.
Ook is het mogelijk de fiets te laten vervoeren als ingeschreven bagage voor een prijs van £30.

Intercity Berlijn
Het is toegestaan om een fiets mee te nemen in InterCity Berlijn. Daarvoor heeft u een internationaal fietsticket nodig à € 10,- per enkele reis voor een DB-kaartje, of € 12 voor een NS-kaartje. Daarnaast is in Duitsland een reservering voor uw fiets verplicht. Hiervoor betaal je € 4,50 per enkele reis. Dit is inclusief de reservering van een zitplaats in de buurt van jouw fiets.

Plaats van de fietsruimte in de trein

Stel je vooraf goed op de hoogte waar de fietsruimte zich bevindt in de trein. Op je ticket en de reservering staat het nummer van het rijtuig waar je je fiets kunt inladen. Op de borden  met samenstelling van de treinen op de perrons kun je zien op welk deel van het perron dat rijtuig komt. Helaas wordt op veel Franse stations het nummer van het vertrekspoor vaak pas 10 minuten voor vertrek bekend gemaakt. Sta gereed in de hal bij het grote vertrekbord met alle treinen, om onmiddellijk naar het juiste spoor te gaan. Het kan zijn dat het rijtuig met de fietsplaatsen helemaal op de kop van de trein zit en je dus nog een flink eind moet lopen. 

Vouwfietsen

Vouwfietsen gelden als normale bagage en mogen ook op internationale verbindingen worden meegenomen; in de ICE in Duitsland, Thalys en TGV moeten vouwfietsen echter wel verpakt zijn.  

Zie ook informatie op de website van NS International.

Leen- en huurfietsen

Vergeet niet dat veel steden tegenwoordig een publiek fietssysteem hebben ('witte fietsen'). Makkelijk als u in het stadscentrum blijft!

Wat kost het?

  • Vanuit Nederland enkele reis naar België, Luxemburg, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Hongarije, Denemarken, Polen en Tsjechië, DB-fietskaartjes vanaf € 10 per fiets, NS-fietskaartjes € 12 per fiets
  • Vanuit Nederland enkele reis naar Duitsland, € 10/€12 per fiets.
  • Vanuit Nederland enkele reis naar Italië € 20 per fiets
  • Nightjet Düsseldorf - Wenen/München/Innsbruck €10 /€ 12 per fiets
  • Binnen Frankrijk voorTGV en Intercité-treinen, € 10 per fiets per trein
  • Naar Groot Britannië met de Eurostar Brussel-London € 30 per fiets (als ingeschreven bagage)

Meer weten?

Wie meer wil weten kan het beste de website van de Treinreiswinkel raadplegen, zie http://www.treinreiswinkel.nl/reizen/treintickets. Daar is voor allerlei landen de nodige informatie te vinden over mogelijkheden, prijzen en wat wel en niet mag. Bij de Treinreiswinkel kunnen ook alle noodzakelijke reserveringen geregeld worden, zowel voor treinen naar het buitenland als in het land van bestemming (voor zover nodig).

De fiets mee in het OV naar diverse landen, aanvullende info:


Duitsland en verder

Duitsland is een zeer fietsvriendelijk land. Behalve in de meeste ICE's kan de fiets bijna in elke trein mee. De regels en prijzen voor het meenemen van fietsen in lokale en regionale treinen (RB, RE en IRE) zijn afhankelijk van de deelstaat of het Verkehrsverbund waarin u reist. In een aantal deelstaten gelden beperkingen in de spits. Normale prijs voor een landelijke kaartje is € 5,-. In bijv. Nordrhein-Westfalen wordt voor het FahrradTicket NRW € 4,50 gerekend, maar er zijn ook deelstaten waar u de fiets, soms met speciale voorwaarden, gratis kunt meenemen in regionale treinen. Het fietskaartje is te combineren met andere speciale kaartjes, zoals de Ländertickets en het Schönes Wochenende Ticket.
Als de reis in Enschede, Heerlen of Venlo begint, is een internationaal fietskaartje overbodig als u binnen het Verkehrsverbund blijft. U kunt het beste een fietskaartje halen uit de speciale buitenlandse automaten op de perrons, of bij de conducteur.

Ook in vele langeafstandstreinen (EC/IC,RailJet, NightRail) kan de fiets mee. Tijdig reserveren is verplicht. Het tarief voor een  binnenlands fietskaartje is € 9,- Een internationaal fietskaartje kost bij de oosterburen €10,-. In lange-afstandstreinen naar Duitsland toe is het ook verplicht om fietsplaatsen te reserveren (kosten: € 4,50). Bij een fietsplaatsreservering krijgt u dan ook een zitplaats in de buurt van uw fiets. In de (internationale) treinplanner van DB Bahn:   www.bahn.de/nl   is een knopje aan te vinken met 'Fiets mee' en kunt u zien welke mogelijkheden er verder zijn om in Duitsland de fiets mee te nemen.

Een andere mogelijkheid is gebruik maken van een langeafstandsbusdienst. Flixbus biedt vanuit onder meer Amsterdam, Utrecht en Groningen vervoer naar diverse steden in Duitsland. Een enkele reis voor de fiets kost ongeacht de afstand 9 euro. www.flixbus.nl  Wanneer het niet nodig is om over te stappen, kan de bus voor een fietsreiziger een uitkomst zijn. Tot slot kan de fiets ook per boot over de Rijn worden vervoerd. Klaar met fietsen? Het is ook mogelijk de fiets door Hermes (terug) te laten vervoeren, zie myhermes.de

Voor wie orde in de chaos van de verschillende regels en tarieven wil hebben kan onder meer terecht bij de Radfahrer-Hotline van de Deutsche Bahn: 0049-180 5996633. Ook is er de folder Bahn & Bike. https://www.bahn.de/p/view/service/fahrrad/bahn_und_fahrrad.shtml

Belangrijke fietsverbindingen

  • Intercity Amsterdam - Berlijn (met aansluitingen naar Noord/Midden Duitsland, Zuid-Duitsland, Oostenrijk, Denemarken, Tsjechië en Polen) 
  • Regionale trein Arnhem - Düsseldorf en Venlo - Hamm (met aansluitingen naar heel Duitsland) 
  • NightJet Düsseldorf - Wenen (nachttrein met aansluitingen naar Boedapest) 
  • NightJet Düsseldorf - München/Innsbruck (nachttrein met aansluitingen naar Salzburg, Villach en Noord-Italië) 
  • Eurocity Düsseldorf - Basel/Zürich (met aansluitingen naar Geneve en Milaan) 
  • NightJet Hannover -München, Innsbruck
  • NightJet Hannover, Passau (aan de Donau) Wenen
  • Nightjet Hannover - Bazel, Zürich
  • ICE4 ( met fietsplaatsen) Hannover-München

De grens over naar Duitsland, zonder reservering

  • Groningen - Nieuweschans - Weener (ieder uur) Vanaf daar naar Leer is 12 km fietsen.
  • Hengelo - Oldenzaal - Bad Bentheim - Bieleveld (ieder uur)
  • Enschede-Gronau-Münster (ieder uur)
  • Enschede-Gronau-Dortmund (ieder uur)
  • Arnhem - Düsseldorf (ieder uur)
  • Venlo-Mönchengladbach-Düsseldorf-Dortmund-Hamm (ieder uur)
  • Heerlen-Herzogenrath vv (ieder uur) In Herzogenrath is aansluiting naar Aken.

Tips fietsroutes:

  • Vanaf Venlo rijdt de Eurobahn met een lagevloertrein naar Hagen. Koop met de Duitse automaat in het station in Venlo zo nodig een reiskaartje en een fietskaartje voor het Duitse traject. Men kan onder andere uitstappen Wuppertal. In en bij Wuppertal zijn fietsroutes uitgezet (deels over voormalige railtrajecten) onder andere over de Nordbahn. Zie www.nordbahntrasse.de Er kan ook worden gefietst naar een museum met elektrische meterspoortrams. Zie www.bmb-wuppertal.de In Wuppertal zelf kan met een reis met de zweeftrein (Schwebebahn) maken.
  • De Eurobahn rijdt vanaf Hagen door naar Hamm. Vanaf Hamm kan een fietstocht worden gemaakt langs de trajecten van de Ruhr-Lippe Eisenbahn naar Soest via Werl of via Lippborg. Vanaf Östtonnen kan naar het zuiden worden gefietst langs het traject naar Arnsberg. In Niederense was er nog een aftakking naar de Möhnesee. Wie nog meer wil fietst van Soest hoofdstation en Soest Thomätor langs de trajecten van de Westfälische Landeseisenbahn naar Brilon Stad. In Belecke zijn er aftakkingen naar Warstein en Lippstadt en van daar eventueel door naar Neubeckum en Münster (Westfalen).
  • Reis naar Cuijk of Boxmeer. Fiets vanaf een van deze stations naar de halte Kruispunt Beugen. Vanaf dit kruispunt (nu een viaduct in de spoorlijn Nijmegen-Venlo) kunt u fietsen naar Oeffelt, Gennep, Goch, Uedem, Xanten en Wesel. Zie voor meer informatie www.duitslijntje.info. U kunt de fietstocht ook in Boxtel beginnen. Vooral het gedeelte tussen Kruispunt Beugen en Goch biedt veel natuurschoon en oorlogshistorie. De spoorbrug bij Wesel is nooit meer hersteld. Van de elektrische tramlijn Wesel-Rees- Emmerik/Empel kunt u vrijwel niets terug vinden, behoudens enkele muurrozetten van de bovenleiding. Neem vanuit Wesel de trein naar Emmerich. Fiets vanuit Emmerich naar een station van de spoorlijn Arnhem-Winterswijk, bij voorbeeld Zevenaar, Didam, Wehl of Doetinchem.
  • Reis naar Coevorden. Fiets van Coevorden naar Laarwald, Neuenhaus en Nordhorn min of meer langs het traject van de Bentheimer Eisenbahn. Deze spoorlijn is nog aanwezig voor goederenvervoer. Het gaat door dun bevolkt gebied met veel natuurschoon. Fiets van Nordhorn naar Denekamp. Volg vanuit Denekamp het traject van de tramlijn Denekamp – Rossum – Oldenzaal. Ten noorden van Oldenzaal is nog een viaduct van de tram aanwezig. Eventueel kan via Lonneker verder worden gefietst naar Enschede. Andere mogelijkheid te fietsen langs het traject naar Losser, Glane en Gronau. Vanaf Losser kan ook worden gefietst over het fietspad dat op de voormalige trambaan is aangelegd naar Glanerbrug en daarna naar Enschede. Van de elektrische tramlijn Glanerbrug – Enschede (opgeheven in 1933) is niet veel meer zichtbaar, behoudens muurrozetten van de bovenleiding langs het stadstraject in Enschede, onder andere in de Lipperkerkstraat, Langestraat, Marktstraat en Brammelerstraat.

Verder reizen vanuit Duitsland
De fiets kan mee met de veerboot van Stena Lines van Travemünde in Duitsland naar Liepaja in Letland. Vanuit Liepaja rijdt op vrijdagavond een trein met fietsvervoer naar Riga. In omgekeerde richting rijdt deze trein op zondagavond. De trein rijdt maar één keer per week. Een treinkaartje voor deze reis kost € 7,20.  Op andere dagen is men aangewezen op de langeafstandsbus. Vanuit Riga kan men per trein met fietsvervoer verder reizen bijvoorbeeld naar Tartu in Estland. De site van de spoorwegen in Letland heeft ook een versie in het Engels.

Binnen Denemarken kunnen op vrijwel alle binnenlandse treinen fietsen mee, voor lange-afstandstreinen (IC/LYN) is het verplicht om te reserveren, dit kost € 4 per fiets per enkele reis.

Belangrijke fietsverbindingen

  • Dagtrein Amsterdam - Osnabrück - Niebull - Esbjerg of in Osnabrück overstappen op trein naar Aarhus of Kopenhagen via Hamburg.

Groot-Brittannië en (Noord-)Ierland

In Engeland gelden per maatschappij verschillende voorwaarden, maar meestal zijn 3-5 fietsen per trein mogelijk, reserveren meestal verplicht. (bijvoorbeeld Londen – Penzance, 5 fietsplekken, kosten reservering: ongeveer € 1,25 per fiets)

Belangrijke fietsverbindingen

  • Via Hoek van Holland – Harwich, fiets mee voor € 10. Trein Harwich – Londen, fiets mag gratis mee

Op de direct aansluitende boottrein van Harwich naar London mogen op maandag t/m vrijdag geen fietsen mee, omdat deze in de ochtendspits in London aankomt. Advies: Stoptrein Harwich-Manningtree, overstappen op hetzelfde perron en aansluitend per directe IC (met fietsreservering) naar London.

  • Via Europoort (Rotterdam) – Hull
  • Via IJmuiden - Newcastle

Vanaf Newcastle is het ook mogelijk om door te reizen naar Noord-Ierland. Vanaf de haven is het 10 km. fietsen naar het station van Newcastle. Daar vandaan neemt u de trein naar Liverpool (fietsreservering verplicht). ’s Avonds om 22.00 uur gaat er een nachtboot vanuit de haven van Liverpool (Birkenhead) naar Belfast.

  • Met de Eurostar (vanuit Brussel)

De fiets moet uiterlijk 24 uur van tevoren worden aangemeld. Inleveren en ophalen bij een bagagekantoor in Brussel Zuid en/of Londen St. Pancras International. De fietsen reizen mee met dezelfde trein als de passagiers.

Vanaf Londen Euston (500 m vanaf Londen St. Pancras) kunt u de trein naar Liverpool nemen en van daaruit per boot naar Belfast reizen. Een andere mogelijkheid is de trein naar Holyhead en van daar de boot naar Dublin. In beide gevallen moet worden overgestapt in Chester en moet voor de fiets een plek gereserveerd worden in de treinen.

Onoverzichtelijk

In Groot-Brittannië is het fietsbeleid onoverzichtelijk. Er zijn inmiddels zo’n 27 verschillende spoorwegmaatschappijen, met elk hun eigen regels voor fietsvervoer. In de meeste gevallen kan de fiets mee, meestal buiten de spits en zelfs gratis, maar opgevouwen en/of verpakte fietsen maken meer kans. Op de lange afstanden is reserveren aan te raden, of zelfs verplicht. Op de veerboten naar de diverse eilanden kan de fiets in de regel mee. De kosten zijn gering (bv Londen – Penzance, ongeveer € 1,25 per fiets) en soms is het gratis. Er is een speciale folder van The National Rail Guide, Cycling by train. 

Op de veerboten naar Ierland kan de fiets mee. In de treinen tussen Dublin, Cork en Belfast is er een speciale ruimte, de Guards Van, waar de fiets mee kan. In overige Intercity’s is de ruimte beperkt. In de lokale (stop)treinen is vervoer van fietsen toegestaan buiten de spits.

Fietsvriendelijke verbindingen

  • Hoek van Holland-Harwich (boot)
  • Europoort-Hull (boot)
  • IJmuiden-Newcastle (boot)
  • Zeebrugge - Rosyth (Edinburgh) (boot)
  • Cherbourg-Rosslare (Ierland) (boot)
  • Fishguard-Rosslare (boot)
  • Holyhead-Dublin (boot)

Italië

In Italië kan de fiets in regionale-, diretto- en interregiotreinen mee. Op de trein staat aangegeven of en waar de fiets mee kan. Fietsmeename in de Eurostar Italia en de Cisalpino/Pendolino is niet toegestaan. De fiets kan wel mee in een aantal EC(Eurocity)-treinen en nachttreinen vanuit Duitsland en Oostenrijk en Zwitserland.
Een 24-uursticket kost € 3,50. Voor kortere afstanden geldt een lager tarief, voor Intercity, Eurocity en nachttreinen € 5,-.
Een gedemonteerde fiets verpakt in een hoes mag in meer treinen mee, zoals de TrenBiz en de TrenOK, en het vervoer is dan gratis.

Fietsvriendelijke verbindingen:

*München-Bolzano-Verona-Bologna(EC-dagtrein) Deze trein gaat in de zomermaanden door naar Rimimi.
*München-Bozano-Verona-Padua-Venetië (EC-dagtrein.
*Rosenheim-Bolzano-Trente-Verona (EC-dagtrein)
*Zürich-Milaan (EC-dagtrein)
*Zürich-Milaan-Venetië (EC-Dagtrein)

Naar België, Frankrijk en verder

België

Op vrijwel alle binnenlandse treinen in België kunt u fietsen meenemen. Gebruik voor het plannen van het binnenlandse traject de reisplanner van de Belgische Spoorwegen (www.belgianrail.be ). Het is in België verstandig om voor het in- en uitstappen met de fiets de treinbegeleider (conducteur) te waarschuwen, want de deur van het bagagecompartiment zit in de meeste treinen op slot. De treinbegeleider  zorgt er dan voor dat u uw fiets in het bagagerijtuig kunt plaatsen en er weer uit kunt halen. Geef aan de treinbegeleider aan waar u uitstapt, zodat de deur tijdig geopend kan worden.

Zeeuws Vlaanderen: De fiets kan mee met de boot van Vlissingen naar Breskens. De fiets kan ook mee met de bus van Terneuzen naar Tolplein Westerscheldetunnel met de buslijnen 20 en 50. Van te voren reserveren is zinvol via telefoonnummer 0113233333. De twaalfmeterbus kunnen drie tot vier fietsen meenemen. 

Luxemburg is te bereiken via Maastricht (stoptrein naar Luik en van daaruit de Interregio naar Luxemburg, die een keer per twee uur rijdt ) of de uurdienst vanuit Brussel (IC Luxemburg).

Let wel: Om in België voor meerdere fietsen in de trein een plaatsje te veroveren valt niet altijd mee! Een ruime overstap inplannen kan ook geen kwaad, want er is niet altijd een lift of fietsgoot aanwezig. Zelf niet op een aantal grotere stations.

De fiets kan mee op de internationale trein tussen Amsterdam en Brussel-Zuid,. Vanuit Antwerpen kan naar Rijsel gereisd worden, waar treinen naar de rest van Frankrijk vertrekken. In de IC-trein van Antwerpen naar Rijsel is in de regel een fietsenhok met twee plaatsen. De regel is het treinpersoneel soepel en kunnen nog twee fietsen op de gang staan. Je moet vooraf de treinbegeleider op het perron waarschuwen om de deur te openen. Bagage moet van de fiets af. Let op dat je in het juiste deel van deze trein stapt, want in Kortrijk wordt deze trein gesplitst. Het andere deel gaat naar Poperinge.

Maastricht-Luik is geschikt voor reizen naar Luxemburg en verder. De aansluitingen zijn op dit traject echter niet altijd ideaal, en de ruimte voor fietsen is beperkt.

In België en Luxemburg rijdt minstens een keer per uur een trein, behalve op enkele trajecten in de Ardennen. De fiets kan mee, maar de ruimte is zeer beperkt. Er zijn standaardkaartjes voor het meenemen van de fiets. Koop deze vooraf, bij geopend loket betaalt u in de trein € 3,- extra. Een fiets/tandemkaartje enkele reis kost € 5,-, maar er zijn ook dagkaarten voor € 8,-. U moet zelf voor de geldigheid zorgen, door datum en begin- en eindstation in te vullen. In België zijn tegenwoordig ook dubbeldeks-IC-treinen met ruimte voor veel fietsen. Gelijkvloerse instap, maar de treinbegeleider moet wel de deur openen. In nieuw  Belgisch stoptreinmaterieeel is een gelijkvloers instap met ruimte voor fietsen. Je kunt deze deuren zelf openen. 
Let op: in België rijden in de weekenden aanzienlijk minder treinen. De treinenloop kan op zaterdag en zondag ook anders zijn. Op stations staat gele borden met de dienstregeling door de week en tijdens het weekeind.

Luxemburg

Het meenemen van de fiets in Luxemburg is gratis. De meeste treinen hebben plaats voor vier tot zes fietsen en het is raadzaam buiten de spits te reizen. Vanaf diverse stations zijn fietsroutes uitgezet.

Frankrijk

Binnen Frankrijk kan de fiets mee op alle treinen al de fiets verpakt is  in een hoes of tas met de maximale afmetingen van 120 bij 90 centimeter (voor- en soms achterwiel eruit); vervoer van de fiets is dan gratis.

TGV
Daarnaast kun je de fiets onverpakt meenemen in een steeds groeiend aantal TGV's. Op de lijn Parijs, Lyon, Marseille, Nice  hebben slechts een paar TGV's ruimte voor de fiets.  Het aantal plaatsen is echter beperkt van 2 - 4 fietsen. In gekoppelde treinstellen heb je kans op 8 fietsplaatsen.  Voor de fiets in de TGV moet je altijd reserveren. Je fietsreservering kan alleen tegelijkertijd met de aanschaf van je gewone kaartjes, want het is een biljet.  Je krijgt een stoel vlakbij je fiets. Een fietskaartje kost € 10 per traject. Stap je over op een andere TGV, dan betaal je opnieuw € 10 voor de reservering.  Je kunt en fietsreservering alleen doen met een zitplaats in de 2e klas. Reserveren voor de fiets in de TGV  en andere Franse treinen kan in Nederland niet bij NS international, maar wel bij de Treinreiswinkel. Informeer verder bij de Treinreiswinkel www.treinreiswinkel.nl

Nachttreinen
Er zijn nog een paar nachttreinen van Parijs naar het zuiden: Intercités de nuit. In deze treinen is ruimte voor de fiets. Je moet wel reserveren. Ook dit kost € 10. Je kunt in combinatie met een fiets alleen een ligplek boeken in een coupé met 6 couchettes. Helaas is de combinatie fiets en een ligplek in een coupé met 4 couchettes of een écht bed niet mogelijk.

Intercités de jour
Dit zijn dagtreinen van bijvoorbeeld Parijs naar:
-Nevers in Bourgondië (voor de fietsroute langs de Loire) en verder naar Clermond-Ferrand;
-Normandië (voor de fietsroute Vélofrancette); 
-Limoges, Brive, Toulouse, Carcassonne en Narbonne .
Ook van Bordeaux naar Nantes rijden ook Intercités. 
Frankrijk kent twee soorten dag-Intercités:
-"Intercités de jour à réservation obligatoire". In deze intercités is reserveren verplicht: ook voor de fiets. Dit kost € 10.
-"Intercités de jour sans réservation obligatoire."  In deze intercités kun je niet reserveren. Het vervoer van de fiets is gratis.
Zie het kaartje van het lijnennet van de Intercités. Lichtgroen zijn de lijnen mét verplichte resevering en donkergroen zijn de lijnen zonder reservering.   https://www.oui.sncf/ext/editorial/pdf/intercites/carte-intercites-2018.pdf
Reserveringen en kaartjes kan bij de Treinreiswinkel en natuurlijk bij stations in Frankrijk met een servicebalie.

TER
Dit zijn  regionale treinen in Frankrijk. In veel TER's kunnen fietsen mee. Het fietsvervoer is gratis. Nieuwe treinstellen hebben een lage instap. De bagage moet van de fiets af en je moet je fiets ophangen aan een haak.  Er zijn ook TER's waar fietsen niet zijn toegestaan, zoals op sommige TER's op de lijn Bordeaux - Hendaye tijdens de zomervakantie. Op stations liggen flyers met de dienstregeling van de TER in de betrokken regio.

Overstappen in Parijs

Parijs kent 7 kopstations vanwaar de treinen in de divers richtingen vertrekken. Als je op het Gare du Nord aankomt en je moet verder, dan moet je naar een ander station. Het Gare d'Est is op slechts 400 meter van het Gare du Nord, maar de andere stations liggen verder weg. Zo is het Gare de Montparnasse is op 7 km. Je kunt dit fietsen. Parijs wordt steeds meer een fietspad en op diverse plaatsen zijn fietspaden,  fietsstroken, of mag je met de fiets op de busbaan.

Belangrijke fietsverbindingen:

  • Intercity Amsterdam C /Den Haag HS - Rotterdam - Breda- Antwerpen - Antwerpen-Centraal - Brussel-Zuid
  • Stoptrein Maastricht - Luik (aansluiting vanaf Luik richting Brussel)
  • Stoptrein Roosendaal - Antwerpen (deze trein stop wel erg vaak)
  • Intercity Brussel - Luxemburg, overstap aangeraden in Brussel-Zuid.
  • Intecity Luik – Luxemburg (een keer in de twee uur)
  • Intercitytrein Antwerpen – Rijsel met fietsvervoer. Rijsel heeft twee stations: Lille-Flandres en Lille-Europe. De stations liggen op slechts 450 meter van elkaar.
  • TGV Rijsel - Parijs 
  • TGV Parijs - Dijon
  • TGV Parijs - Valence - Avignon 
  • TGV Parijs - Rennes - Morlaix (beginpunt van de fietsroute Vélodysée)
  • TGV Parijs - Nantes ( aan fietsroutes Vélodysée en de Loire)
  • TGV Parijs - Bordeaux -Bayonne- Hendaye (voor de fietsroute Vélodysée en de fietsroute Entre deux Mers)
  • TGV Parijs - Toulouse (voor de fietsroute Entre deux Mers)
  • Intercités de Nuit Parijs - Toulouse- Latour de Carol of Port-Bou (nachttrein naar Spaanse grens met aansluitingen naar Barcelona) 

Kaartjes kopen en reserveringen in Frankrijk

Veel stations in Frankrijk hebben nog een servicebalie. Hier  kun je alle kaartjes kopen en reserveren voor de fiets.  Als je met je fiets onderweg bent en je weet wanneer je ongeveer op je eindpunt bent, kun je op een station onderweg alles vast regelen voor de terugreis.
Frankrijk kent géén internationale fietskaartjes. Zelfs in Rijsel zijn deze niet te koop. Leg het uit aan de Belgische conducteur van de Intercity naar Antwerpen. Deze conducteur kan je alleen Belgische fietskaartjes verkopen. Dus moet je nog een keer doen in de internationale Intercity van Antwerpen naar Nederland.

Vervangende busdiensten
De Franse spoorwegmaatschappij SNCF laat ook bussen rijden op stille trajecten. In deze bussen mogen geen fietsen mee. Dit geldt ook voor bussen die ingezet worden tijdens werkzaamheden aan het spoor. 

Sta op tijd klaar met je fiets
In Frankrijk worden de vertreksporen pas 10 minuten van de voren aangegeven op het grote vertrekbord in de hal.  Sta daar op tijd klaar en ga onmiddellijk naar je trein als het vertrekspoor wordt aangegeven. Ken het nummer van het rijtuig waarin je je fiets moet plaatsen uit je hoofd.  Kijk op het bord "composition du train" waar zich jouw rijtuig begint. Bij de meeste TGV's bevindt de ruimte voor fietsen zich op en van de koppen van de treinstellen. Dit betekent dat je kans hebt dat je een flink stuk langs de trein over het perron moet lopen.

Weekeinde in Frankrijk
In Frankrijk rijden er tijdens het weekeinde aanzienlijk minder treinen.

De fiets mee in de tram.
In enkele stedelijke gebieden in Frankrijk (onder andere Lille en Orleans) kan de fiets mee in de tram (één fiets per toegangsdeur).

Spanje

In Spanje kan de fiets niet mee in de HSL-treinen en de andere langeafstandstreinen: AVE, AIVIA, AVANT. Intercity en Euronet.
De Fiets kan wel meer in de MD (Media Distancia). Voor een aantal MD-treinen is reservering van de fiets noodzakelijk. Dit kost voor een afstand van meer dan 100 km € 3.

De fiets mag gratis mee in regionale treinen  en de Regional Exprés. De drukke tijden rondom de grote steden zijn vaak uitgesloten; dat verschilt van lijn tot lijn. Op diverse trajecten  door dun bevolkte gebieden rijden slechts weinig treinen. Soms slechts één trein per dag.

De grootstedelijk gebieden kennen agglomeratietreinen:  Cercanías, of in Barcelona Rodalies. Ook in deze trein kan de fiets gratis mee. Er kunnen spitsverboden gelden voor de fiets.

De Fiets kan eveneens gratis mee op de smalspoor van Euskotren en Feve langs de noordkust

Spoorweggrensovergangen van en naar Spanje (en Portugal).
Via Port Bou/Cerbere, kunt u via Barcelona, met regionale dagtreinen naar Zaragoza en Valencia.  Tussen Hendaye en Irún gaan nauwelijks nog treinen de grens over. Voor het station van Hendaye is nog wel  het metro-achtige smalspoortje naar San Sebastian.
Het is slechts een paar kilometer fietsen van het station van Hendaye naar het station van Irún. Vanaf Irún gaan MD-treinen met fietsplaatsen naar Vitoria met een aansluiting naar Madrid

 Wie naar het populaire Santiago de Compostella wil met trein en fiets heeft daar een flinke kluif aan. Het kost veel overstappen en twee dagen om er te komen. Alternatief is uw fiets op transport zetten. Het bedrijf Soetens Transport  www.fiets-vervoer.nl transporteert fietsen (geen reizigers). In een aantal plaatsen onderweg kan ook worden ingeladen of uitgeladen.

In Portugal kan de fiets gratis mee in de lokale en regionale treinen, maar u bent wel zelf verantwoordelijk voor het transport. De conducteur bepaalt ook of er nog plek is: als de trein vol is en het maximum aantal fietsen bereikt, vist u achter het net.

In lange-afstandstreinen kunt u uw fiets niet meenemen. Voor nachttreinen van en naar Spanje gelden dezelfde voorwaarden als in het buurland.

Fietsvriendelijke verbindingen

  • Port Bou/Cerbère - Barcelona
  • La Tour de Carol - Barcelona
  • Irún - San Sebastián - Vitoria-Gasteiz - Miranda de Ebro (met doorverbindingen naar het omliggend deel van noord-Spanje tot aan Madrid, echter niet Bilbao)
  • Irun-Vitoria (overstap)-Madrid
  • Hendaye - San Sebastián - Bilbao en Bilbao - Santander - Oviedo - Ferrol (het noordwestelijk smalspoornet van EuskoTren en FEVE; met enige beperkingen)

Noord-Europa

Treinen

In Denemarken kan in de meeste treinen de fiets mee. In het spoorboekje van de DSB en op de stations staat aangegeven of de fiets mee kan. De prijs van een fietskaartje (cykelklippekort) varieert van 12 tot 60 kronen afhankelijk van de afstand en het type trein.

Voor lange-afstandstreinen (IC/LYN) is het verplicht om te reserveren, dit kost € 4 per fiets per enkele reis. 

Naar Denemarken toe kan gebruik worden gemaakt van de dagtrein Amsterdam - Osnabrück - Hamburg - Flensburg - Kolding - Kopenhagen, 3 verbindingen per dag met overstappen, Dezelfde dag nog aansluiting naar bijvoorbeeld Göteborg in Zweden. Ook de trein Niebüll -Tonder- Esbjerg neemt fietsen mee langs de westkust van Jutland.

In Zweden mogen fietsen niet mee bij de nationale spoorwegmaatschappij Statens Järnvägar, behoudens vouwfietsen en verpakte demontabele fietsen die in het bagagecompartiment kunnen worden vervoerd. De treinen van Snälltåget (De Sneltrein met de eerdere naam Veolia Transport) tussen Malmö en Stockholm v.v. en tussen Stockholm en Åre v.v. nemen evenmin fietsen mee. Het meenemen van de fiets in de trein in Zweden blijft daardoor erg lastig, maar toch niet onmogelijk. Er zijn Deense treinen (Öresundståg) met fietsruimte die via de tunnel en brug bij Kopenhagen rijden naar Gotenburg, Kalmar en Karlskrona in Zweden.

De treinen van Västtrafik nemen in de ruime regio Gotenburg fietsen mee. Zie www.vasttrafik.se

Wie nog noordelijker in Zweden wil fietsen, kan met de Noorse trein naar Rognan. Vanaf deze plaats rijdt met een bus voor de lange afstand naar Jokkmokk aan de Inlandsban. Dan per Inlandsban naar Gällivare of Mora.

De voorstadstreinen van Stockholms Lokaltrafik nemen fietsen mee, maar niet tussen 06.00 uur en 09.00 uur en tussen 15.00 uur en 18.00 uur. Geen fietsvervoer naar en van de stations Stockholm C en Arlanda C.

De treinen van Krosatagen nemen fietsen mee onder andere tussen Alvesta en Tranås. Zie www.krosatagen.se

De treinen van Ostgötapendeln nemen fietsen (maar officieel geen elektrische fietsen!) mee onder andere tussen Tranås en Norrköping. Vanaf Norrköping kan de fiets mee naar Stockholm met de bussen van de Västervik Expess.

De fiets mag mee in een aantal regionale treinen van privé-maatschappijen, vooral in de zomer en vooral in Zuid- en West-Zweden. De ruimte is echter meestal beperkt. In Midden Zweden nemen de treinen van Tågkompaniet fietsen mee.. De capaciteit bedraagt ten minste twee fietsen per treinstel. Zie www.tagkompaniet.se. Een ander voorbeeld is in de zomer de Inlandsban tussen Mora, Östersund en Gälliväre.

Bussen

Wie in de provincie  Dalarna wil  beginnen of eindigen met fietsen kan reizen met de Duitse fietsbus naar Idre.  Deze bus heeft ook een stop in Stömne bij Arvika en in Laxsjön bij Bengtsfors. De opstappunten van deze bus bevinden zich in Münster, Bremen en Hamburg.   Zie www.bikeundbus.de . Vanuit Idre kan met tachtig kilometer fietsen Sveg worden bereikt, het dichtstbijzijnde station aan de Inlandsban.

De langeafstandsbussen van Swebus nemen fietsen mee mits: de trappers zijn verwijderd, het stuur een kwartslag is gedraaid en de wielen en de ketting zijn ingepakt. Zie www.swebus.se

De bussen van Västervik Express nemen fietsen mee tussen Gotenburg en Västervik en tussen Stockholm en Västervik en naar en van een aantal tussengelegen plaatsen. Deze bussen rijden niet elke dag. Raadpleeg de dienstregeling op www.vastervikexpress.se .

Vanaf Kalmar neemt de provinciale bus van Kalmar Länstrafik fietsen mee naar Oskarshamn en Västervik. Zie www.klt.se. Kalmar Länstrafik verzorgt ook een bootdienst tussen Kalmar en het eiland Öland. Zie www.klt.se . Verder rijdt een fietsbus (autobus met fietsaanhanger) tussen Kalmar en het eiland Öland over de brug naar dit eiland.

In Finland kan de fiets mee in IC-treinen in zowel dag- als nachttreinen met bagagevervoer. Ook kan de trein in sommige regionale treinen mee, let daarvoor op het koffersymbooltje. De ruimte in IC-treinen is beperkt, en dus is reserveren verplicht. Op de hogesnelheidstrein kan geen fiets mee.
Meenemen van de fiets kost € 9,- op IC-treinen, expresstreinen en regionale treinen. Een tandem betaalt het dubbele. In lokale treinen in de regio Helsinki kan de fiets mee voor € 4,20 maar daar mogen fietsen alleen mee buiten de spitsuren.
Zie voor meer informatie over fietsen mee in de trein in Finland
www.vr.fi (ook in het Engels).

In Noorwegen kunnen fietsen mee op alle treinen. De fiets moet u wel zelf in- en uitladen en bent zelf verantwoordelijk voor het wel en wee tijdens de reis. Reserveren van een fietsplek wordt aangeraden, vooral voor regionale, Express-, nacht- en langeafstandstreinen. Dit kunt u telefonisch doen: +47 815 00 888. In de zomer is er een speciale trein voor fietsers van Haugastøl-Finse-Myrdal-Flåm (Rallarvegen).

Fietsvervoer op treinen die Noorwegen in of uit gaan is alleen mogelijk op de (Noorse) trein van Oslo naar Göteborg. Vandaar kunt u met de Deense trein naar Kopenhagen of overvaren naar Fredrikshavn in Denemarken.

Een fietskaartje kost de helft van een gewoon treinkaartje met een maximum van 175 Nkr (ca. 20 euro).

Bootverbindingen

Per zeilschip van IJmuiden naar Bergen en Bodö in Noorwegen. Zie www.annemargaretha.nl

Veerboten van Hirthals en Fredrikshavn naar Noorwegen en Zweden. Ook een veerboot van Grenå naar Varberg. Vanuit Hirthals ook naar de Far Oer eilanden en IJsland. Zie www.smyrillines.dk

Er zijn fietsvriendelijke bootverbindingen tussen Rügen - Bornholm en Bornholm - Ystad. Vanuit Ystad kan wellicht worden gefietst naar een station dat wordt aangedaan door de Öresundstag, mogelijk via een traject dat is beschreven op de site www.cyklabanvall.nu (in het Zweeds, Google Translate kan helpen met vertaling).

Vanuit Travemünde vaart een veerboot van Finnlines naar een oostelijke buitenwijk van Helsinki. Fiets daar naar het dichtstbijzijnde station van de metro (Vuosaari / Nordsjö) en met deze metro naar het centraal station (Rautatieasema) van Helsinki. Op die manier vermijd je de slechte fietsroute tussen Vuosaari en het centrum van Helsinki. Ook in Finland kunnen fietsen beperkt mee onderin de bussen voor de lange afstand.

Fietsvriendelijke treinverbindingen:   

  • Osnabrück-Hamburg-Kopenhagen (dagtrein, overstappen in Hamburg)
  • Amsterdam-Utrecht-Arnhem-Padborg-Kolding-Odense-Kopenhagen (nachttrein)
  • Amsterdam-Utrecht-Arnhem-Padborg-Kolding-Frederikshavn/Hirthals
  • Amsterdam-Utrecht-Arnhem-Hamburg-Niebüll-Esbjerg

Fietsvriendelijke bootverbindingen:

  • Travemünde-Malmö
  • Kiel-Göteborg
  • Sassnitz-Trelleborg
  • Travemünde-Trelleborg
  • Kiel-Oslo
  • Frederikshavn-Oslo
  • Hirthals-Kristiansand
  • Hirthals-Bergen-Far Öer -IJsland
  • Rügen-Ystad via Bornholm
  • Travemünde-Helsinki
  • Travemünde –Ventspils-Nynäshamn
  • Grenå-Varberg
  • Strömstad-Sandefjord
  • Umeå-Vaasa
  • Hudiksvall-Vaasa
  • Sundsvall-Vaasa
  • Oskarshamn-Visby (Gotland)
  • Visby(Gotland)-Nynäshamn
  • Stockholm-Västerås (www.mälarentrafik.se)

Tip 1:
Op het Deense eiland Bornholm bestond een railnet van ruim 91 kilometer (spoorwijdte 1000 mm). Het ging om de trajecten Ronninge – Aakirkeby-Nexo, Allinge – Sandvig en Aakirkeby - Almindingen - Gudhjem. De laatste trein reed op 23 september 1968.Ook op de Zweedse eilanden Gotland en Öland bestonden railnetten Op de site 
www.cyklabanvall.nu/smalspårigajärnvägar zijn fietsroutes beschreven over en langs de railnetten op deze eilanden.

Tip 2:

Voor kampeerders, fietsers en voetgangers bestaat in bepaalde gedeelten van Scandinavië en Finland het risico van tekenencefalitis. Haal zo nodig ruim van te voren in Nederland drie injecties tegen deze aandoening.

Oost-Europa en Balkan

In Polen kan de fiets mee in alle treinen. Voorwaarde is wel dat de fiets in de speciale ruimte voor fietsen wordt geplaatst, en andere reizigers niet hindert. Is die er niet dan kan de fiets mee in de bagagerijtuig (aangegeven met een B) of voor of achterin de trein.
Voor de fiets is een speciaal kaartje nodig. Dit standaardkaartje kost ongeacht de afstand 4,50 zl. (ca. € 1,10). In InterCity, Express en EC-treinen betaalt u het dubbele.

Tot nu toe was de fiets in Estland, Letland en Litouwen een vreemd verschijnsel in de trein. De aandacht voor het stalen ros in combinatie met de trein wordt echter groter. Het in- en uitstappen kan problemen geven vanwege het niveauverschil met het perron.

In Estland kan de fiets mee in de treinen van de nationale en regionale vervoerders. Let daarbij op het fietssymbool. Bij reizen in Estland kost een fietskaartje een vijfde van het gewone tarief; in de regionale boemel rond Tallinn is vervoer gratis. Wie in Estland wil fietsen met de eigen fiets kan varen met de boot van Finnlines van Travemünde (Duitsland) naar Helsinki en vervolgens per boot van Helsinki naar Tallinn. Een andere mogelijkheid is om vanaf Travemünde met de Stena Line te varen naar Liepaja in Letland. Vanaf de havenplaats kan men dan fietsen of met de trein naar Riga en vervolgens fietsen of gedeeltelijk met een trein naar Estland, bij voorbeeld Tartu of Tallinn. Een andere mogelijkheid vormt in de zomermaanden de veerdienst van SSC Ferries van Ventspils naar het Estse eiland Saaremaa. Dit eiland heeft een vaste oeververbinding met het vaste land en maakt het mogelijk langs de noordwestkust naar Tallinn te fietsen.

In Letland kan de fiets gratis mee, zolang deze niet langer is dan twee meter. Let ook hier op het fietssymbool. Indien er geen aparte ruimte is, is overleg met de conducteur nodig. In beide gevallen geldt wel vol is vol.

In Litouwen kunnen verpakte en gedemonteerde fietsen het hele jaar worden meegenomen, zolang ze voldoen aan bepaalde eisen wat betreft maat en gewicht. Van april tot en met oktober mogen ook gewone fietsen mee. U betaalt per kilometer, maximaal betaalt u 16 litas (ca. € 4,50)

In Rusland is het meenemen van een fiets in een lokale boemel geen probleem. Af en toe moet alleen wel wat creatief omgegaan worden met de ruimte. In de langeafstandstreinen kunt u uw gedemonteerd fiets meenemen, in een hoes onder de bank. Reizen in de 3e klas (platskartny) geeft de beste kansen, er is daar een speciale ruimte voor flink wat van uw bagage, waar ook de fiets ondervalt. Eventueel is een bagagekaartje vereist.

Dit alles geldt ook voor de overige staten van de voormalige Sovjet-Unie.

In Tsjechië kan de fiets in heel veel treinen mee. Dit wordt aangegeven in de dienstregeling en op de trein. Soms is er een apart bagagerijtuig waar de fiets in kan. Dit wordt dan aangegeven door een koffertje of de letter K.
Een fietskaartje kost CZK 25 (ca. € 1,10), voor het bagagerijtuig 30 CZK. Een dagkaart kost in beide gevallen het dubbele. Er zijn ook meerdaagse tickets verkrijgbaar.

Reservering is verplicht in SC’s, EC's en IC's. Dit kost CZK200.

Slowakije is te bereiken vanuit Wenen of met enkele treinen vanuit Praag. In het land wordt in de dienstregeling en op de trein aangegeven of de fiets meekan. Meestal is het geen probleem, maar voor IC-treinen moet u wel apart reserveren. De (bagage)ruimte voor fietsen bevindt zich meestal voor of achteraan de trein. De fietser is zelf verantwoordelijk voor het in- en uitladen van de fiets.
Een fietskaartje kost € 1,32. Er is ook een dagkaart van €1,99, en een weekkaart van €5,97. Voor de reservering in de IC-trein betaalt u €0,66.

In Hongarije kan de fiets mee op de meeste treinen, en een enkele internationale trein. In de dienstregeling staat aangegeven of de fiets meekan. Vaak kan deze voorin of achterin de betreffende trein worden gestald. Het meenemen van de fiets vereist een speciaal fietskaartje. Deze kosten afhankelijk van de afstand, een kwart van een normaal kaartje en minder dan een euro. Voor een intercity bestaat er een speciale toeslag. Een fietskaartje is alleen te koop aan het loket.

In Roemenië kan de fiets mee in de bagagewagon, indien aanwezig. In alle andere gevallen kan hij voorin of achterin, maar soms moet u onderhandelen met de conducteur. De fiets kan worden beschouwd als bagage, en ook zo behandeld. De vervoerskosten van uw tweewieler kunnen dan wel oplopen. De prijs is afhankelijk van de afstand.

In Bulgarije kan de fiets mee in de meeste lokale en sneltreinen, behalve in de treinen van het type Desiros. In exprestreinen is het fietsvervoer beperkt tot de treinen vanuit Sofia naar Varna, Plovdiv, Burgas en Gorna Oryachovitsa.
Vervoer van een fiets kost 2 lev (= 1 euro). Het is ook mogelijk uw fiets als bagage te vervoeren, de prijzen liggen dan wat hoger.

In Griekenland is de trein, en ook het personeel niet echt ingesteld op het vervoer van fietsen. U kunt het nog proberen door u fiets als ingeschreven bagage te vervoeren. De bus is wellicht een alternatief.

In Servië kan de fiets alleen mee door deze zodanig te verpakken dat deze in de nationale en internationale treinen wordt geaccepteerd als handbagage.

In Slovenië kan de fiets mee in de trein, vooropgesteld dat er maar een fiets per persoon meegaat, en die persoon hem zelf in en uitlaadt en een oogje in het zeil houdt. In sommige treinen worden alleen 's zomers fietsen vervoerd. Groepen moeten vooraf reserveren. Een fietskaartje kost voor vervoer binnen het land € 3,20. Ook op internationale treinen bent u welkom, dan betaalt u € 5.

Fietsvriendelijke verbindingen:

  • Berlijn-Praag-Wenen-Budapest (dag-/nachttrein)
  • Berlijn-Krakow (dagtrein)
  • Villach-Ljubljana (dagtrein)
  • Wenen-Maribor-Ljubljana-Rijeka (dagtrein)
  • München-Ljubljana-Zagreb-Belgrado (dagtrein)
  • Budapest-Ljubljana (dagtrein)
  • Ljubljana-Pula (dagtrein; 's zomers)
  • Praag-Belgrado (nachttrein)

Oostenrijk

In veel treinen in Oostenrijk is fietsvervoer mogelijk. Tegenwoordig ook in de snelle RailJet die ook de grens  overgaat naar o.a. München, Boedapest en Zwitserland. Reserveren voor de fiets is verplicht. Dit kost € 3 online  en € 3,50 op de stations.  Daarnaast heb je een fietskaartje nodig. In Oostenrijk gaat dat per kilometer. Een fietskaartje naar het buitenland kost €12    
Ook in de IC/EC kunnen fietsen mee. Ook hier geldt reserveren en een fietskaartje.
Daarnaast gaan in Oostenrijk lokale en regionale treinen. Fietsen mogen mee zolang er ruimte is
Een dagfietskaartje voor de trein kost € 5,-. Er zijn ook week- maand- en groepskaarten.

Fietsvriendelijke verbindingen:

Düsseldorf-Wenen(nachttrein)
Düsseldorf- München-Innsbruck (nachttrein)
Hannover - München- Innsbruck (nachttrein)
Hannover-Passau-Wels-Linz-St. Pölten-Wenen (nachttrein)
München-Salzburg-Wenen (dagtrein)
München-Innsbruck (dagtrein)
Frankfurt-München-Klagenfurt (dagtrein)
Wenen-Boedapest (dagtrein)

Zwitserland

In Zwitserland zijn er heel veel spoorlijnen en heel veel treinen. Slechts in een uitzonderlijk geval kan de fiets niet mee in de trein. Dit geldt met name voor buitenlandse treinen, zoals sommige TGV's, de ICE, een aantal EC-treinen naar Italië. Ook enkele particuliere spoorlijnen (Privatbahnen) nemen geen fietsen mee,
Of de fiets mee kan staat ook nog eens uitdrukkelijk aangegeven op de vertrekstaten. Reserveren is in de zomermaanden aan te bevelen. Van eind maart tot en met oktober moet in elk geval verplicht voor CHF 5,- (€4,70) gereserveerd worden in de ICN-treinen.
Een dagkaart voor de fiets kost normaal CHF 20,-; met korting CHF 14,-. Er is ook een zesdaagse kaart (de dagen zelf te kiezen) voor CHF 72,-.
Met deze dagkaart kan de fiets ook mee met andere vervoerders. Ook op een aantal bootlijnen op de meren.
Met op lijnen van de gele Postbus die over de Alpenpassen gaan hebben is achterop de bus een fietsenrek.

Fietsvriendelijke verbindingen:

  • Düsseldorf-Bazel-Zürich (dagtrein)
    Düsseldorf-Bazel-Zürich-Bern-Interlaken (dagtrein)
    Frankfurt-Karlsruhe-Bazel (dagtrein)
  • Osnabrück (aansluiting op IC uit Amsterdam)-Keulen-Bazel (nachttrein, alléén zitplaatsen)
    Hannover-Bazel-Zürich (nachttrein)

(Bijgewerkt: maart 2018)