• Home
  • Over Rover-Haarlem e.o.

Haarlem en omstreken

OV in de schaduw van Amsterdam

4.0/5 rating 1 vote

thumb HaarlemOver Rover-Haarlem

Rover afdeling Haarlem en omstreken komt op voor openbaar vervoer reizigers in Aerdenhout, Bennebroek, Bentveld, Beverwijk, Bloemendaal, Driehuis, Haarlem, Haarlemmerliede, Heemskerk, Heemstede, Overveen, Santpoort, Spaarndam, Spaarnwoude, Uitgeest, Velsen, IJmuiden, Zandvoort en Wijk aan Zee. Doordat wij ons lokaal concentreren, zijn we snel op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen in de regio. We zitten ons in op een beter openbaar vervoer en de belangen van OV-reiziger staan bij ons voorop. Gevraagd of ongevraagd leveren wij advies aan de vervoerders en verschillende overheidsinstanties. Wij zijn allemaal vrijwilligers, actieve leden runnen samen met het bestuur de afdeling.

Rover Haarlem bestaat uit een voorzitter en de werkgroepen lijnennet, spoor en infra. Regelmatig komen de leden van een werkgroep bij elkaar om het openbaar vervoer in de regio te bespreken, waarbij het ook gaat over de actuele ontwikkelingen en welke klachten er binnenkomen. Een aantal leden van een werkgroep zitten ook in het Rocov (Regionaal Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer). Het Rocov is het adviesorgaan van Noord-Holland voor het openbaar vervoer. In het Rocov zitten naast een aantal leden van Rover ook mensen van andere organisaties.

Speerpunten

Er wordt in onze regio nauwelijks in OV geinvesteerd, al het (rijks)geld gaat vooral naar de oostkant van Amsterdam (OV-SAAL). Het verbaast dan ook niet dat bereikbaarheid en luchtkwaliteit in onze regio onder grote druk zullen blijven staan.

Rover Haarlem roept alle politieke partijen in de regio op om deze rem op economische groei aan te pakken.

Vijf speerpunten:

  • Vrije busbaan tot aan de A9 voor de zeer succesvolle buslijnen naar Amsterdam en Amstelveen.
  • Sprintertreinen die vanuit Heemstede, Uitgeest en Haarlem rechtstreeks rijden naar Bijlmer en Schiphol.
  • Zet het vertrammen van de Zuidtangent op de nationale investeringsagenda. Een tram biedt kwaliteit, is geruisloos en schoon en trekt 15% meer reizigers. Utrecht krijgt een "studententram" met rijksgeld, waarom kan dit hier niet?
  • Open kleine stations zoals Westergracht, Vogelenzang. En upgrade Bloemendaal en Spaarnwoude. Andere regio's openen wel regelmatig kleine stations.
  • Maak van alle belangrijke buslijnen echte HOV lijnen. Bv door direct groen bij stoplichten, goede fietsrekken, fijne haltes.

Daarnaast moeten basale zaken op orde zijn zoals prettige knooppunten (bv Houtplein), één busnetwerk met één busvervoerder, Wifi in alle bussen, aardgas als schone brandstof.

Tenslotte vind Rover dat er veel meer aan promotie en reclame gedaan moet worden, want onbekend maakt onbemind. Andere sectoren zoals de telecom, doen dit al jaren wel, waarom het OV niet

Adres

  • Street: P.C. Hooftlaan 81
  • Postcode: 1985 BH
  • City: Driehuis

Contact

  • Telephone: 0255-531515
  • E-Mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.