Vertraging bij een internationale reis

Wat te doen bij een gemiste aansluiting bij een internationale reis? Waar heb je als reiziger recht op? Vooral op de laatste vraag weten weinig reizigers het antwoord en ook het spoorwegpersoneel blijkt lang niet altijd op de hoogte. Toch is er wel degelijk het een en ander vastgelegd in de CIV (Contrat de transport International ferroviaire des Voyageurs — de overeenkomst van internationaal spoorwegvervoer van reizigers) en in de reizigersrechtenverordening (1371/2007/EG) van de EU, die ook van toepassing is in Zwitserland en Noorwegen. Veel spoorwegen (waaronder NS) hanteren de daarbij passende standaardversie van de algemene voorwaarden (GCC-CIV/PRR).

Rechten bij vertraging

De regelingen komen er op neer dat de reiziger bij een vertraging van meer dan een uur een aantal rechten heeft:

  • Hij of zij mag de reis afbreken en het niet gereisde deel terugbetaald krijgen of
  • Hij of zij mag terug naar het vertrekpunt reizen en het hele ticket terugbetaald krijgen of
  • Hij of zij mag de reis voortzetten met een vervangende, gelijkwaardige verbinding bij de eerstvolgende gelegenheid, ofwel op een later tijdstip naar keuze van de reiziger. Het voortzetten van de reis met een vervangende verbinding mag niets extra’s kosten en kan ook via een andere route.

Tip: de spoorwegmaatschappij moet er (op verzoek) voor zorgen dat het missen van de aansluiting of het vervallen van de trein op het treinkaartje wordt aangetekend. Dat voorkomt discussies met de medewerkers van de vervangende trein. Wie bijvoorbeeld door vertraging in Keulen de Eurocity naar Basel mist, kan zonder extra kosten met een aantekening gebruikmaken van de eerstvolgende ICE. Dit geldt voor alle soorten treinkaartjes, ook voor de kaartjes die aan een bepaalde trein gebonden zijn.

Ook is geregeld dat reizigers die door vertraging hun bestemming niet meer op dezelfde dag kunnen bereiken, moeten worden geholpen. Dat kan bijvoorbeeld door het bieden van alternatief vervoer of door te zorgen voor een overnachting.

Compensatieregeling

Alle spoorwegen moeten ook een compensatieregeling hebben waarbij minimaal 25% wordt terugbetaald vanaf 1 uur vertraging en minimaal 50% vanaf 2 uur vertraging op de eindbestemming, waarbij de reiziger moet kunnen kiezen voor compensatie in geld, als hij geen tegoedbon wil. De teruggavedrempel voor de compensatieregeling mag niet hoger zijn dan 4 euro. Vertraging en compensatie moeten over de hele reis worden bepaald, niet per trein of per vervoerder.

EU-lidstaten hebben helaas wel de mogelijkheid om binnenlandse treindiensten tijdelijk en regionale treindiensten permanent uit te zonderen van de EU-verordening. In o.a. Nederland, België en Duitsland is dat echter niet of nauwelijks gebeurd. In andere landen, zoals veel landen in Oost-Europa maar ook Frankrijk en Groot-Brittannië zijn er echter wel dergelijke uitzonderingen. Een overzicht van deze uitzonderingen is hier te vinden.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

Contact

  • Utrechtseweg 59 3818 EA Amersfoort
  • 033-4220450
  • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Volg ons