Skip to main content

Geld terug bij vertraging binnen Nederland

Als reiziger mag je verwachten om op tijd op bestemming aan te komen. Gebeurt dit niet, dan is kun je in sommige gevallen (een deel van) je geld terug krijgen.

Vertraging met de trein

Bij een vertraging met de trein van meer dan 30 minuten kan je meestal geld terug krijgen. Er wordt dan gekeken naar het moment dat je oorspronkelijk volgens de reisplanner had kunnen aankomen en het moment je werkelijk op bestemming bent aangekomen. Bij de IC Direct en bij de Arriva-treinen in Limburg is dit vanaf 15 minuten. Bij internationale treinen moet in de meeste gevallen sprake zijn van minimaal een uur vertraging. Exacte voorwaarden kunnen verschillen per vervoerder, maar lijken wel op elkaar.

Let wel:

  • Het terug te geven bedrag is minimaal € 2,30, daaronder wordt niet uitgekeerd. Bij internationale treinen is dit in meeste gevallen € 4,-.
  • Als de vertraging tenminste 24 uur van te voren is aangekondigd (zoals bij werkzaamheden) hoeft niet te worden uitgekeerd.
  • De aanvraag voor geld-terug-bij-vertraging moet binnen een bepaalde termijn zijn ingediend. Meestal is dit 3 maanden, maar bij sommige vervoerders is dit 2 weken.

Vertraging met meerdere vervoerders

Heb je met meerdere vervoerders gereisd en vertraging opgelopen door een gemiste aansluiting? Dan val je als reiziger vaak buiten de boot. Stel dat je het eerste deel van de reis met NS reist. De trein krijgt 10 minuten vertraging, waardoor je een aansluiting mist op een trein van Arriva. Je moet wachten op de volgende trein van Arriva, die óók nog eens een kwartier vertraging heeft. Dan heb je als reiziger een flinke vertraging opgelopen, maar beide treinen hebben los van elkaar onvoldoende vertraging gehad. Hierdoor krijg je geen geld terug.

Gevolgschade na vertraging

Helaas zijn vervoersbedrijven bij wet niet verantwoordelijk voor kosten die na vertraging ontstaan. Dus kosten voor een ticket voor een gemist concert, vliegtuig, of kosten van een vervangende taxi zijn in principe voor rekening van de reiziger. Alleen het bedrag van het treinkaartje wordt in deze gevallen terugbetaald. Wel zijn vervoerders in sommige gevallen coulant, Rover adviseert daarom altijd een klacht in te dienen bij de vervoerder bij extra kosten door vertraging.

Compensatie aanvragen

OV-chipkaartreizigers kunnen bij NS eenvoudig geld terug bij vertraging aanvragen via Mijn NS. De vertraging moet dan wel zichtbaar zijn in de gemaakte chipkaart-reis. Wie besluit om naar een ander station uit te wijken (bijvoorbeeld om met een bus verder te reizen) kan niet aantonen dat dit voor vertraging zorgde, aangezien de reis naar dit alternatieve station wel goed verliep. In dit soort gevallen kan het nodig zijn een klacht bij de klantenservice in te dienen. Overige reizigers kunnen bij NS gebruik maken van dit formulier.

Meer informatie over het aanvragen van geld terug bij vertraging kunt u vinden voor:

Vertraging met bussen en trams

Ook bij vertraging van bussen of trams is een vorm van compensatie mogelijk. De voorwaarden lopen nogal uiteen. Dit verschilt per vervoerder, maar soms ook per regio. Keolis hanteert voor busvertraging vergelijkbare voorwaarden als bij treinvertraging maar geeft pas geld terug vanaf 60 minuten vertraging. De regeling is niet van toepassing in het gebied Midden-Overijssel en Twente. Bij Arriva kan geld terug worden aangevraagd via het reguliere klachtenformulier.

Rover adviseert om eerst de voorwaarden van de betreffende vervoerder door te nemen voor het indienen van een verzoek voor geld terug bij vertraging.

  • Arriva (Let op! Selecteer bij het kopje ‘Geld terug bij vertraging’ de regio waarin je reist voor de juiste informatie)
  • Keolis/Syntus
  • Connexxion
  • Breng
  • GVB (Er is alleen vergoeding voor taxi mogelijk; bij vertraging van meer dan 60 minuten, als er geen alternatief vervoer beschikbaar is en dit binnen het (concessie)gebied van GVB is.)
  • RET
  • HTM
  • Qbuzz
  • EBS (Maar gebruik van het contactformulier.)