Skip to main content

Onze successen

Van het voorkomen dat de OV-tickets duurder worden tot het behouden van de bushalte voor de deur: met de steun van onze leden en vrijwilligers hebben wij al aardig wat kunnen bereiken voor de reiziger in het openbaar vervoer. Steun ons en help ons deze lijst te laten groeien!

De stem van de reiziger

Wist je dat het uniek is dat de reiziger in Nederland officieel inspraak heeft? Rover heeft ervoor gezorgd dat reizigersinspraak een plek heeft gekregen in de wetgeving, namelijk in de wet personenvervoer 2000. Dit betekent in de praktijk dat vervoersbedrijven en (decentrale) overheden Rover moeten betrekken bij hun plannen en concrete voorstellen aan ons moeten voorleggen. Wij adviseren hier dan over namens de reiziger. Rover is daarmee de enige organisatie die specifiek de stem van de OV-reiziger laat horen.

Prestaties OV-bedrijven

Rover is nauw betrokken bij het meten van de prestaties van OV-bedrijven en heeft hier ook een en ander over te zeggen gehad. Zo worden er vanaf 2025 scherpere eisen gesteld aan het aantal treinen dat NS in de weekenden en avonden laat rijden. Waar jarenlang werd gekeken naar het gemiddelde aantal treinen dat op tijd rijdt waardoor slechtere lijnen in de cijfers wegvallen, wordt op aandringen van Rover straks gekeken per traject. Ook is er na onderzoek van Rover een officiële ‘trefkans conducteur’ gekomen waar NS aan moet voldoen. De eisen aan andere vervoersbedrijven worden vastgelegd in regionale contracten waar Rover over meepraat.

Geld terug bij vertraging

Rover heeft ervoor gezorgd dat er een geld-terug-bij-vertraging kwam bij NS voor reizigers die meer dan 30 minuten vertraging oplopen. We onderhandelden later dat deze regeling ook van toepassing werd bij stakingen. Voor internationale treinreizen bestonden er al compensatie-regelingen. Wij hebben afspraken gemaakt met NS Internationaal om hier duidelijker op te wijzen.

Hogere kosten van tafel

Mede door inzet van Rover ging het NS-plan voor een spitsheffing van tafel. Ook wist Rover te voorkomen dat de introductie van NS Flex zou zorgen dat reizigers meer kwijt zouden zijn. In 2012 wisten wij samen met de vakbonden te voorkomen dat er belasting geheven zou worden op reiskostenvergoedingen.

Nog meer voor treinreizigers

  • 1.

    Rover adviseert ieder jaar over zowel de landelijke NS-dienstregeling als dienstregelingen in de regio. Veel adviezen van Rover zijn al overgenomen.

  • 2.

    Ons Meldpunt Volle Treinen heeft het probleem van overvolle treinen op de kaart gezet bij vervoerders, politiek en de media. Meerdere malen zijn treinen na klachten in het meldpunt verlengd.

  • 3.

    We zorgden dat er een papieren treinkaartje bleef bestaan voor incidentele treinreizigers.

  • 4.

    Samen met de Fietsersbond zorgden we voor miljoeneninvesteringen in fietsenstallingen bij stations.

  • 5.

    Samen met TreinTramBus zorgden we voor het behoud van de Intercity Brussel, als alternatief voor de duurdere hogesnelheids-verbindingen.

  • 6.

    We zorgden dat de uitgedunde sneeuwdienstregeling minder snel wordt ingezet en dat er meer treinen blijven rijden wanneer deze dienstregeling wel wordt gereden.

  • 7.

    We maakten afspraken met ProRail waardoor niet heel station Schiphol meer wordt platgelegd bij alarm in de tunnel

Reisinformatie

  • 1.

    We zorgden ervoor dat Teletekstpagina 751, met actuele informatie over het spoor, bleef bestaan.

  • 2.

    NS heeft veel suggesties van Rover overgenomen in de verbetering van reisinformatieschermen.

  • 3.

    We wisten NS te overtuigen de gele informatieschermen op stations niet af te schaffen.

  • 4.

    Na actie van Rover zorgen NS en ProRail voor betere en meer uitgebreide informatie bij werkzaamheden.

  • 5.

    In Noord-Holland zijn op initiatief van Rover 370 bushaltes voorzien van digitale haltepanelen.

  • 6.

    In Zuid-Holland is flink geïnvesteerd in betere reisinformatie na onderzoek van Rover.

De OV-chipkaart

Eindeloos in- en uitchecken: de OV-chipkaart bezorgde ons flink wat hoofdpijn. Toch konden we hier een aantal verbetering voor de reizigers afdwingen:

  • 1.

    Er kwam een website uitcheckgemist.nl zodat reizigers eenvoudiger een gemist uitcheck kunnen herstellen.

  • 2.

    Er kwam een coulance-regeling voor abonnementhouders die vergeten in te checken: zij kunnen nu drie keer een boete kwijtgescholden krijgen.

  • 3.

    Samen met de Consumentenbond en de ANWB zorgden we dat er één loket kwam voor zaken gerelateerd aan de OV-chipkaart.

  • 4.

    We zorgden dat reizigers niet meer hoeven te betalen om saldo van hun OV-chipkaart af te halen. We regelden ook dat reizigers met een buitenlandse rekening hun saldo kunnen terugvragen.

  • 5.

    Samen met de ANWB zorgden we dat restsaldo’s op de OV-chipkaart aan de reiziger moeten worden besteed

Toegankelijkheid

  • 1.

    Samen met Treinen Met Toiletten zorgden we voor terugkeer van toiletten in de trein.

  • 2.

    Na aandringen van Rover mag de reiziger desgewenst zelfstandig naar het perron om assistentieverlening te ontmoeten en hoeft hij niet meer door het station begeleid te worden.

  • 3.

    Rover en Unie KBO weten NS te overtuigen de keuzedagen voor 60-plussers voortaan naast digitaal ook weer op papier uit te geven.

  • 4.

    Na actie van Rover kwam er in alle stationsliften een telefoonnummer voor reisassistentie.

  • 5.

    Op verzoek van Rover en de andere consumentenorganisaties lanceerde NS een Whatsapp kanaal voor reizigers met een beperking om eenvoudig contact te kunnen leggen met NS klanteNService Special Care.

In de regio

Vele Rover-vrijwilligers zorgen ieder jaar weer voor de nodige verbeteringen in hun regio. Een kleine greep: Rover-Gelderland bracht een einde aan de zeer uitgedunde Hoogzomerdienstregeling van Breng in Arnhem/Nijmegen. Deze afdeling zorgde ook voor verdubbeling van het aantal zondagse treinen naar Winterswijk en de start van een buslijn tussen Bocholt (D) en Aalten (NL). Rover-Amsterdam zorgde voor een bus tussen Osdorp, Lijnden en Schiphol. Dankzij Rover-Zeeland kwam er vanuit Zeeland een Intercity in de spits richting de Randstad en bleef de bus in Aagtekerke rijden. Rover-afdeling Holland Rijnland wist samen met andere partijen te voorkomen dat het busstation in Leiden naar een kleinere locatie zou verhuizen. Daarnaast zijn er vele haltes en buslijnen door Rover-afdelingen behouden en verbeterd.

 
Meer wapenfeiten lezen? Bekijk dan eens wat we in 2023 voor de reiziger wisten te bereiken.

Wil je ook bijdragen aan onze successen?

Steun ons met een donatie of meld je aan als vrijwilliger!