Van het voorkomen dat de OV-tickets duurder worden tot het behouden van de bushalte voor de deur: met de steun van onze leden en vrijwilligers hebben wij al aardig wat kunnen bereiken voor de reiziger in het openbaar vervoer. Steun ons en help ons deze lijst te laten groeien!
De stem van de reiziger
- Ons grootste succes is dat wij ervoor konden zorgen dat reizigersinspraak een plek heeft gekregen in de wetgeving, namelijk in de wet personenvervoer 2000. Dit betekent in de praktijk dat vervoersbedrijven en (decentrale) overheden ons moeten betrekken bij hun plannen en concrete voorstellen aan ons moeten voorleggen. Wij adviseren hier dan over namens de reiziger.
Geld terug bij vertraging
- Rover heeft ervoor gezorgd dat er een geld-terug-bij-vertraging kwam bij NS voor reizigers die meer dan 30 minuten vertraging oplopen.
- We onderhandelden later dat deze regeling ook van toepassing werd bij stakingen.
- Voor internationale treinreizen bestonden er al compensatieregelingen. We hebben afspraken gemaakt met NS International om hier duidelijker op te wijzen.
Hogere kosten voorkomen
- Mede door inzet van Rover zette de Tweede Kamer in 2023 een streep door het NS-plan voor een spitsheffing.
- De laatste jaren heeft onze lobby er aan bijgedragen dat de prijsstijgingen bij NS niet doorgingen (2024) en werden beperkt (2025) dankzij overheidssteun.
- Ook konden wij in 2019 voorkomen dat reizigers meer zouden betalen voor abonnementen met reizen op rekening (NS Flex).
- In 2012 wisten wij samen met de vakbonden te voorkomen dat er belasting geheven zou worden op reiskostenvergoedingen.
Bezuinigingen van tafel
- Na onze actie Red Mijn Lijn werden in 2024 veel buslijnen gered.
- In 2025 moesten we het nog eens herhalen met de campagne Snijden doet Lijden, waarna ingrijpende bezuinigingen van tafel gingen.
Nog meer voor de treinreiziger
- In 2024 zijn NS en ProRail op advies van Rover door de Tweede Kamer onder verscherpt toezicht geplaatst en met een verbeterplan gekomen nadat de reiziger te maken kreeg met steeds meer storingen.
- We maakten in 2017 afspraken met ProRail waardoor niet heel station Schiphol meer wordt platgelegd bij alarm in één van beide tunnels.
- Samen met de Fietsersbond zorgden we door lobby bij de politiek in 2016 voor 80 miljoen euro extra investeringen in fietsenstallingen bij stations door de overheid. Ook in latere jaren kwam er extra geld voor fietsenstallingen onder andere vanuit het Klimaatakkoord.
- Ons Meldpunt Volle Treinen heeft het probleem van overvolle treinen op de kaart gezet bij vervoerders, politiek en de media. Meerdere malen zijn treinen na klachten in het meldpunt verlengd.
Betere dienstregeling voor treinreizigers
- Een extra stop, een paar minuten tijdwinst, een betere overstap: zowel landelijk als regionaal zijn veel van onze dienstregelingadviezen overgenomen.
- In dienstregeling 2026 is NS mede op advies van Rover op meerdere trajecten latere treinen gaan rijden in de avonduren.
- Samen met TreinTramBus zorgden we voor het behoud van de EuroCity naar Brussel, naast de duurdere hogesnelheidsverbindingen (Eurostar en Eurocity Direct).
- We zorgden in 2013 dat de uitgedunde dienstregeling bij (verwachte) zware weersomstandigheden minder snel wordt ingezet en dat er meer treinen blijven rijden wanneer deze dienstregeling wel wordt gereden. Vanaf 2023 is er een nooddienstregeling zodat er toch vervoer mogelijk is bij extreme weersomstandigheden en kan daarnaast de dienstregeling ook regionaal worden aangepast zodat de impact voor reizigers kleiner is.
Reisinformatie
- NS heeft veel suggesties van Rover overgenomen in de verbetering van reisinformatieschermen. Zo worden sinds 2017 verstoringen in het rood getoond, tussengelegen stations beter weergegeven en is er ook engelstalige informatie. Sinds 2021 is duidelijker welke routes treinen volgen als ze niet via de kortste route rijden.
- Na actie van Rover zorgen NS en ProRail voor betere en meer uitgebreide informatie bij werkzaamheden met een duidelijk onderscheid tussen oorzaken, gevolg en advies voor reizigers.
- NS kondigt na aandringen van Rover sinds 2025 geplande werkzaamheden in het najaar aan voor het hele volgende jaar in plaats van slechts enkele maanden van te voren.
- We wisten NS te overtuigen de gele informatieborden op stations niet af te schaffen en ook dat teletekstpagina 751, met actuele informatie over het spoor, bleef bestaan.
- We zorgden dat reizigers eerder worden geïnformeerd bij stakingen
- In Noord-Holland zijn op ons initiatief sinds 2015 370 kleine bushaltes voorzien van digitale haltepanelen zodat ook daar actuele reisinformatie beschikbaar is.
Toegankelijkheid
- Samen met Treinen Met Toiletten zorgden we voor terugkeer van toiletten in de trein.
- Na aandringen van Rover mag de reiziger desgewenst zelfstandig naar het perron om assistentieverlening te ontmoeten en hoeft hij niet meer door het station begeleid te worden.
- Na actie van Rover kwam er in alle stationsliften een telefoonnummer voor reisassistentie voor wanneer de lift defect is.
- Op verzoek van Rover en de andere consumentenorganisaties lanceerde NS een Whatsapp kanaal voor reizigers met een beperking om eenvoudig contact te kunnen leggen met NS klanteNService Special Care.
Betalen in het OV
- Op aandringen van Rover wordt de OV-pas, de opvolger van de OV-chipkaart, goedkoper.
- Er kwam een website uitcheckgemist.nl zodat reizigers eenvoudiger een gemist uitcheck kunnen herstellen.
- NS kwam op verzoek van Rover met een coulance-regeling voor abonnementhouders die vergeten in te checken: zij kunnen nu drie keer een boete kwijtgescholden krijgen.
- We zorgden dat reizigers niet meer hoeven te betalen om saldo van hun OV-chipkaart af te halen.
- Samen met de ANWB zorgden we dat restsaldo’s op de OV-chipkaart die niet door reizigers worden teruggevraagd aan de reiziger moeten worden besteed.
In de regio
- Dankzij inzet van Rover-Delft kwam er een RegioTaxi tot de voordeur in Delft
- Er rijden meer nachtbussen in Drenthe na lobby van Rover. Zo kun je nu ook met de nachtbus naar Dwingeloo en Ruinen. Ook in Rotterdam keerde na inzet van Rover de nachtbussen terug.
- Na lobby van Rover kwam er een einde aan de zeer uitgedunde Hoogzomerdienstregeling van Breng in Arnhem/Nijmegen.
- Rover-Amsterdam pleitte met succes vooreen bus tussen Osdorp, Lijnden en Schiphol.
- Dankzij Rover-Zeeland kwam er vanuit Zeeland een snelle Intercity richting de Randstad en bleef de bus in Aagtekerke rijden.
- Rover-afdeling Holland Rijnland wist samen met andere partijen te voorkomen dat het busstation in Leiden naar een kleinere locatie zou verhuizen.
- Rover wist met de Veerpontencoalitie succesvol te lobbyen voor behoud van het Hoeksveer.
- Rover zorgde voor terugkeer van de OV-fiets in Nijkerk.
Meer wapenfeiten lezen?
Bekijk dan eens wat we het afgelopen jaar voor de reiziger wisten te bereiken.