Skip to main content

Fiets mee in de trein

Een dagje op stap met fiets en trein binnen Nederland? Of de fiets mee op vakantie naar het buitenland? Trein en fiets zijn een prima combinatie, maar het is soms wel even puzzelen. Rover zet daarom ieder jaar de belangrijkste informatie op een rij.

Bijgewerkt: september 2023

Let op:

Het is voor ons onmogelijk tot in detail op de hoogte te zijn van alle veranderingen die zich voortdurend voordoen. Onderstaande informatie is daarom onder voorbehoud: zoek altijd de recente informatie op de juiste websites op. Als de websites waarnaar wij verwijzen in een vreemde taal zijn, kun je zo nodig de vertaalfunctie van een zoekmachine gebruiken om een vertaling in het Nederlands te krijgen.

Internationale verbindingen

Op veel treinen in binnen- en buitenland mag de fiets mee. Vaak zijn daar speciale fietstickets voor nodig. Wie een internationale treinreis maakt met de fiets, moet daarvoor vaak vooraf reserveren. Sinds 2019 is dit ook mogelijk voor de Intercity naar Antwerpen en Brussel. Geen overbodige luxe! Fietsplekken in de intercity naar Antwerpen en Brussel moeten alleen in de maanden juli en augustus gereserveerd worden. De rest van het jaar is dit niet mogelijk. De kans op onbezette fietsplekken is het grootst op Amsterdam Centraal en Schiphol. Relatief nieuw is de Nightjet van Hannover naar Zürich, die aansluiting biedt op de Eurocity naar Milaan. Er rijdt nu ook een NightJet van Amsterdam naar Zürich, die aanzienlijk meer ruimte heeft voor fietsen (13 i.p.v. 3).

Vanuit Nederland kun je richting Duitsland reizen met aansluitingen naar Noord-, Midden- en Oost-Europa. Het verst kom je met de nachttrein in Duitsland: naar Oostenrijk, Zwitserland en Italië. De treinen naar België bieden doorreismogelijkheden naar Frankrijk en Luxemburg. In Frankrijk rijden enkele TGV’s waarin de fiets mee mag. Fietsplekken in Franse nachttreinen zijn echter alleen te boeken in combinatie met een ligplaats in een zespersoons couchette. Ook is het mogelijk om vanuit Frankrijk de nachttrein naar Spanje te nemen. Wie naar Engeland wil kan per reizen met een boot tussen Hoek van Holland en Harwich, tussen Oostende en Dover of met de Eurostar. In de Eurostar kunnen fietsen echter alleen gedemonteerd en verpakt mee.

Belangrijke verbindingen vanuit Nederland

  • Intercity Amsterdam - Berlijn (met aansluitingen naar Noord/Midden Duitsland, Denemarken, Tsjechië en Polen)
  • Regionale trein Arnhem - Düsseldorf en Venlo - Hamm (met aansluitingen naar heel Duitsland)
  • Intercity Amsterdam - Antwerpen/Brussel (met aansluitingen naar Lille en Luxembourg)
  • NightJet Hannover - Basel/Zürich (nachttrein met aansluitingen naar Geneve en Milaan)
  • Nightjet van Amsterdam naar Basel/Zürich, met plaats voor 13 fietsen
  • Eurocity Düsseldorf - Basel/Zürich (met aansluitingen naar Genève en Milaan)
  • TGV Lille – Parijs en TGV Lille.-.Bordeaux.
  • TGV Parijs - Valence - Avignon
  • TGV Nancy - Lyon/Valence/Montpellier/Narbonne/Toulouse (vanuit Nederland bereikbaar vanaf Eindhoven)
  • Intercité Parijs - Toulouse/Latour de Carol/Port Bou (nachttrein naar Spaanse grens met aansluitingen naar Barcelona)

Een fietsticket kopen

Het is vrijwel altijd noodzakelijk om een fietskaartje aan te schaffen. Wie vanuit Nederland naar een ander land reist, moet een internationaal fietskaartje kopen voor het betrokken land. De prijzen variëren. Binnen Nederland is het niet toegestaan met een fiets in de spits te reizen. Met een internationaal fietskaartje mag dit wel, ook binnen Nederland. NS adviseert echter altijd om de spits indien mogelijk te vermijden.

Een Dagkaart Fiets binnen Nederland heeft een vaste prijs. Voor internationale reizen geldt dat vroeger boeken vaak voordeliger is. Boeken van internationale tickets met een fiets mee in de trein kan via de website www.fiets-mee.nl. Zij zoeken de beste reisroute voor je uit en kijken naar de voordeligste tickets. Reis je naar of door Duitsland? Zelf online fietskaartjes aanschaffen voor Duitse treinen kan aan elk treinloket of via internet (www.bahn.de/nl), maar dit geldt alleen voor treinreizen binnen Duitsland. Voor grensoverschrijdende fietskaartjes naar of via Duitsland is de tussenkomst van fiets-mee.nl of NS International nodig. Een fietskaartje bij NS International (www.nsinternational.nl) kopen kan alleen op de paar stations waar het een balie heeft. Je betaalt hier extra voor reserveringskosten en €7,50 balietoeslag.

Op internationale lijnen kan de fiets ook mee als bagage. Binnen Frankrijk en aan boord van de Thalys mag de fiets gratis mee als deze is verpakt in een hoes of tas met de maximale afmetingen van 135x85x30 centimeter (voor-/achterwiel eruit). 

Kosten fietstickets
  • Binnen Nederland: €7,50.
  • Vanuit Nederland enkele reis naar België, Luxemburg, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Hongarije, Denemarken, Polen en Tsjechië: vanaf €12 per fiets
  • Vanuit Nederland enkele reis naar Duitsland: €10 per fiets.
  • Vanuit Nederland enkele reis naar Italië: €20 per fiets
  • Nightjet Düsseldorf/Hannover - Wenen/München/Innsbruck: €12 per fiets
  • Nightjet Hannover - Basel/Zürich: €12 per fiets
  • Binnen Frankrijk voor TGV en Intercité-treinen: €10 per fiets per trein
  • Naar Groot-Brittannië per ferry, bijvoorbeeld Hoek van Holland-Harwich: €10 per fiets. Of met de Eurostar Brussel-London: € 25 per fiets (als ingeschreven bagage)

Raadpleeg de reisplanner

Voor de meeste landen van Europa, met uitzondering van België, Frankrijk en Spanje, kun je de treinplanner van de Deutsche Bahn gebruiken: www.bahn.de/nl . Vink aan ‘alleen treinen met fiets’.

Meer informatie

Zie hieronder voor meer informatie over het meenemen van de fiets in het OV naar diverse landen. Op de website fiets-mee.nl is nog veel aanvullende informatie te vinden. Benieuwd hoe het reizen met fiets en trein in de praktijk uitpakt? Lees de nodige reiservaringen op  www.keesswart.nl

Informatie per land:

  • België

    Belangrijke verbindingen zijn:

    • Internationale Intercity Amsterdam C - Rotterdam C - Breda - Antwerpen - Brussel Zuid/Midi
    • Stoptrein Maastricht - Luik (aansluiting vanaf Luik richting Brussel)
    • Stoptrein Roosendaal - Antwerpen

    Naar België kan de fiets mee in de Intercity Brussel, ook wel de Beneluxtrein, vanaf Amsterdam Centraal of Den Haag HS naar Antwerpen en Brussel-Zuid. Andere mogelijkheden zijn de stoptreinen van Roosendaal naar Antwerpen en van Maastricht naar Luik. 

    Fietsplekken in de intercity naar Antwerpen en Brussel moeten alleen in de maanden juli en augustus gereserveerd worden. De rest van het jaar is dit niet mogelijk. De kans op onbezette fietsplekken is het grootst op Amsterdam Centraal en Schiphol. Vanaf Rotterdam is de intercity naar Antwerpen/Brussel vaak bomvol. Als er dan nog geen vier fietsen staan, worden de fietsplekken in de praktijk vaak gebruikt voor kinderwagens, koffers of als staplek voor reizigers die geen zitplaats kunnen vinden.

    In België kan de fiets mee in alle binnenlandse treinen. De ruimte voor de fiets is in veel treinen echter zeer beperkt – op drukke momenten kan het voorkomen dat je niet mee kunt. Je moet op het perron de treinbegeleider (conducteur) vragen om het fietsencompartiment voor je te openen. Geef aan waar je uitstapt, zodat de treinbegeleider tijdig de deur voor je kan openen. Binnenlandse fietskaartjes kun je kopen op de stations.

    Tips:

    De fiets kan ook mee in de kusttram van Knokke naar De Panne. Reis hiervoor naar Vlissingen, ga met de veerboot naar Breskens en fiets vervolgens naar Knokke. Vanaf De Panne kun je eventueel verder fietsen naar Frankrijk.

    Fiets van Tilburg grotendeels over het voormalig railtraject naar Turnhout. Vanaf Turnhout rijden treinen met fietsvervoer naar Binche bij de grens van België en Frankrijk. Fiets voor een groot deel over een voormalig railtraject naar Maubeuge in Frankrijk en daarna met de trein naar bijvoorbeeld Parijs.

  • Binnen Nederland

    In de meeste Nederlandse treinen mag de fiets mee. Wel moet hiervoor een toeslag worden betaald en een aantal regels worden gevolgd.

    Dagkaart Fiets
    De Dagkaart Fiets kost €7,50. Deze is geldig voor alle treinreizen, ook bij meerdere vervoerders. De dagkaart is te koop bij de kaartautomaat, maar ook in de reisapps van de vervoersbedrijven. Apart inchecken is niet nodig.

    Alleen in de daluren behalve bij een internationale aansluiting
    Vanwege beperkte ruimte in treinen tijdens de spits, mag de fiets niet mee tussen 6:30 en 9:00 en tussen 16:00 en 18:30 uur.  Voor die tijden inchecken en dan de reis tijdens de spits afmaken, is ook niet toegestaan. In weekenden, in de maanden juli en augustus en op sommige feestdagen geldt deze beperking niet. Wie reist naar of van een internationale trein, mag de gehele dag een fiets in de trein meenemen. Bij Arriva behoeft er op sommige momenten geen Dagkaart Fiets te worden gekocht, daarentegen is de fiets op bepaalde dagen zoals Bevrijdingsdag en Koningsdag helemaal niet toegestaan in de treinen van Arriva. 

    Speciale fietssoorten
    Vouwfiets: deze fiets mag gratis en ook in de spits mee als hij kan worden ingevouwen. De fiets mag niet in het bagagerek of een plek van andere fietsen bezetten.

    Aangepaste fiets (i.h.k.v. WMO): deze fiets mag gratis en ook in de spits mee. Sommige vervoerders vragen wel om het tonen van een gehandicaptenparkeerkaart, WMO-vervoerspas, Valys-pas of OV-begeleiderskaart.

    Bakfietsen, ligfietsen, tandems, fietsen met een verbrandingsmotor en aanhangwagentjes zijn niet bij iedere vervoerder toegestaan. Kijk vooraf even op de website van de betreffende vervoerder.

    Maak gebruik van het speciale fietsgedeelte
    Kijk op het perron goed naar de deuren op de trein. Kijk te voren zo mogelijk op je i-fone welk type trein NS gebruikt voor de rit waarmee je wilt reizen. Je kunt dan zien in welk gedeelte zich de ruimte voor fietsen bevindt. Op sommige deuren staat een fiets aangegeven. Maak gebruik van deze ingang want hier is de ruimte voor de fietsen. De plekken voor de fietsen hebben prioriteit voor fietsers: andere reizigers moeten hier plaats maken voor de fiets. In de koplopertreinstellen bij de machinist is bijzonder weinig ruimte voor fietsen. De dubbeldekstreinstellen hebben meer ruimte op een balcon. In de lage vloer treinstellen (vooral de sprinters) is vaak meer ruimte en je kunt gemakkelijker in- en uitladen. In de intercitytreinstellen nieuwe generatie is meer ruimte voor fietsen.

    Wat als er niet genoeg ruimte is?
    Met name met goede weersomstandigheden is het meenemen van de fiets in de trein aantrekkelijk. Er zijn veel reizigers die hier gebruik van maken. Op het traject richting Harlingen wordt met grotere vervoerscapaciteit gereden om het aantal fietsers op de Waddeneilanden te kunnen faciliteren. Helaas komt het soms voor dat een trein te weinig plek heeft voor reizigers en hun fiets. In dit geval zit er niks anders op dan op de volgende trein te wachten. Doe hiervan dan ook gerust een melding aan Rover, dit helpt ons bij de inzet voor voldoende capaciteit voor reizigers met hun fiets.  

    Tip: Je kunt ook een fiets meenemen in de bus die rijdt door de Westerscheldetunnel. Er zijn maximaal 2 fietsen in de bus toegestaan op de lijnen 20 en 50. Let op rolstoelen hebben altijd voorrang. Voor het reizen met de fiets moet een een combikaartje reiziger + fiets Westerscheldetunnel gekocht worden. Dit is gelijk aan het bedrag dat je anders zou betalen met OV-chipkaart en een los kaartje voor je fiets. Het combikaartje is een enkele reis voor jou en je fiets en kost € 6,10. Het kaartje is geldig op lijn 20 en lijn 50; op het traject tussen busstation Westerscheldetunnel in Terneuzen en de halte Tolplein in's-Heerenhoek. Dit kaartje is uitsluitend te koop als e-ticket.

  • Duitsland

    Reizen naar Duitsland

    Via Bad Bentheim
    De intercity naar Berlijn vertrekt elke 2 uur vanaf Amsterdam Centraal en stopt in Nederland in Hilversum, Amersfoort, Apeldoorn, Deventer, Almelo en Hengelo. In deze trein zijn zestien fietsplaatsen. De intercity naar Berlijn biedt aantrekkelijke aansluitingen in:

    • Osnabrück, o.a. naar Bremen, Hamburg en Noord-Duitsland. Let op: In Osnabrück moet je gebruik maken van liften voor deze overstap. Voorzie om die reden een ruime overstaptijd!
    • Hannover, o.a. naar Kassel, Zuid-Duitsland (zie verderop in deze tekst), Donau Radweg, Oostenrijk, nachttreinen naar Wenen en Innsbruck;
    • Berlijn, o.a. naar Dresden, Praag en Polen

    Via Zevenaar en Emmerich
    De fiets kan mee in de regionale trein van Arnhem naar Düsseldorf. Deze trein rijdt elk uur en stopt vaak. In Düsseldorf heb je aansluiting op aantrekkelijke treinen:

    • lntercitytreinen langs de Rijn richting Bazel;
    • Intercitytreinen richting Frankfurt en verder;
    • Intercitytreinen richting Stuttgart, Ulm en München;
    • Slaaptrein naar München en Innsbrück;
    • Slaaptrein naar Passau aan de Donau en Wenen.

    Via Heerlen gaat ieder uur een regionale trein, die begint in Maastricht, naar Herzogenrath. In Herzogenrath is een overstap naar Aken.
    Via Venlo gaat elk uur een regionale trein naar Düsseldorf, Wuppertal en Hamm.
    Vanaf Enschede vertrekt ieder uur een regionale trein naar Münster en een andere regionale trein gaat naar Dortmund.
    Vanaf Hengelo vertrekt ieder uur een regionale trein via Osnabrück naar Bielefeld.

    Vanaf Groningen gaat een trein naar Weener in Duitsland. De Friesenbrücke tussen Weener en Leer is voorlopig nog kapot. Je kunt fietsen van Weener naar Leer. Vanaf Leer kan de fiets mee in treinen naar Emden, Bremen en Rheine.

    Tips
    Fiets (alleen tussen Pasen en eind oktober) van Coevorden naar Emlichheim. Reis met een fietsbus naar Neuenhaus en met de trein naar Bentheim.  Vanaf Nordhorn rijdt een fietsbus naar Lingen. Vanaf Bentheim rijdt een fietsbus naar Gronau (Westfalen) en Schuttorf. Meer informatie: www.fietsenbus.de of via telefoonnummer 09 49 05921 - 80350. 

    Reis naar Coevorden. Fiets via Schoonebeek naar Meppen. Vanaf Meppen rijden treinen met fietsvervoer naar Emden en Rheine.

    Fiets ongeveer 32 kilometer over het traject van de tramlijn Maastricht – Vaals. Zie de sites www.routeyou.com en www.raymondoostwegel.nl. Fiets vanuit Vaals naar het spoorwegstation Aachen Rothe Erde, waar het begin is van de Vennbahn. Zie www.vennbahn.eu . Vanaf dit beginpunt kun je fietsen over 125 kilometer via Duitsland en België naar Troisvierges in Luxemburg.

    Er zijn ook veerdiensten met gratis fietsvervoer tussen Nijmegen/Arnhem naar Wesel en eventueel verder naar Düsseldorf en Duisburg. Zie www.river-lady.de .

    Reizen binnen Duitsland

    Binnen Duitsland kunt u op veel langeafstandsverbindingen (vrijwel alle IC/EC treinen), fietsen meenemen, reserveren is verplicht. Voor € 4,50 kunt u een fietsplaats reserveren in twee aansluitende treinen, u krijgt dan ook een besproken zitplaats in de buurt van uw fiets. Op de ICE kunt u geen fietsen meenemen, behalve waar met nieuwe ICE-4 treinstellen worden gereden (niet tussen Nederland en Duitsland). Deze worden voornamelijk ingezet op de lijnen Hamburg-München en Hamburg-Stuttgart. Dit kan interessant zijn voor wie via Hannover (vanaf de IC Amsterdam-Berlijn) naar Zuid-Duitsland wil. Er gaan nu ook ICE-4 treinen van Hamburg naar München via Osnabrück, Münster, Düsseldorf en Keulen. Deze stations zijn vanuit Nederland goed bereikbaar met regionale treinen. Zie eventueel op de website www.grahnert.de waar en wanneer deze treinen tijden. Het fietsdeel zit in het 2e klasse-rijtuig aan het uiteinde van de trein.

    Op alle regionale treinen kunt u de fiets meenemen zonder reservering. Veel regionale treinen beschikken over een speciale gelijkvloerse instap voor fietsen. In sommige regio's is het meenemen van fietsen kosteloos.

    Tips

    • Mogelijk rijdt in 2024 rijdt een fietsbus van Münster in het Duitse Westfalen naar een aantal bestemmingen in Zweden. Zie www.bike-und-bus.de . Münster kun je vanuit Nederland met de trein gemakkelijk bereiken vanuit Enschede.
    • De Naturparkexpress vervoert fietsen tussen tussen Gammertingen en Blumberg Zollhaus/Donaueschingen langs het westelijk gedeelte van de rivier de Donau. Zie www.Naturpark-Obere-Donau.de .
    • Op de site www.bahntrassenradeln.de staat informatie over fietsroutes over en langs voormalige railtrajecten in Duitsland en ook een aantal andere Europese landen.
    • Buslijn 34 van het Regensburger Verkehrsverbund neemt fietsen in 2024 mogelijk op zaterdag en zondag fietsen mee tussen Falkenstein en Regensburg Tijdens de zomervakantie rijdt deze bus wellicht dagelijks. Tussen Falkenstein en Regensburg kan worden (terug)gefietst over een voormalig railtraject. Zie www.rvv.de, zoek op 'Fahrrad'.
    • Fietsers langs de Donau kunnen overnachten in een spoorwegrijtuig dat staat opgesteld bij het station Bogen in de buurt van Straubing. Aanmelden kan op Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..
  • Frankrijk

    Sinds enkele jaren hebben de TGV’s van Lille naar Parijs geen fietsplaatsen meer. Wel krijgt het materieel van de Thalys na een renovatie plek voor een paar fietsen. Helaas gaat die renovatie tot nu toe erg langzaam en wordt het in gebruik nemen van de nieuwe fietsplekken steeds weer uitgesteld.

    Je kunt de fiets wel meenemen in de trein van Maastricht naar Luxemburg. Vanuit Luxemburg rijdt een TGV met fietsvervoer naar Marseille.

    Voorlopig blijven de regionale TER-treinen de enige optie voor treinreizigers met fietsen in Noord-Frankrijk.

    De internationale reisplanner is niet volledig accuraat voor wat betreft het opzoeken van fietsverbindingen. Gebruik hiervoor de website van de Franse Spoorwegen: als er bij een trein een fietssymbooltje staat mag u in deze trein fietsen ongedemonteerd meenemen. U dient voor alle sneltreinen, TGV’s en nachttreinen verplicht fietsplaatsen te reserveren. Het reserveren van deze fietsplaatsen is mogelijk via de Treinreiswinkel (in combinatie met een boeking voor personen).
    Voor fietsers zijn in Franse treinen plaatsen vlakbij de fiets gereserveerd. Fietsplaatsen en deze plaatsen kunnen alleen in combinatie worden geboekt, dat wil zeggen fietsplaatsen zijn in dagtreinen alleen in combinatie met 2e klas ticket (niet 1e klas) en in de nachttrein o.b.v. Lig-6 plaatsen (niet Lig-4 plaatsen) boekbaar.

    Voor treinen waarvoor je moet reserveren betaal je een vast bedrag van € 10,- per fiets per trein, ongeacht de afstand.

    Het meenemen van fietsen op regionale treinen is kosteloos.

    In enkele Franse steden kun je de fiets meenemen in een tram. Dat kan onder andere tussen Lille en Roubaix en tussen Lille en Tourcoing. Verder kan dit ook in de stadstram in Orléans. Je behoeft dan niet te fietsen in centrumstraten met veel ander verkeer.

    In Frankrijk rijden enkele TGV’s waarin de fiets mee mag. Ook is het mogelijk om van daaruit de nachttrein naar Spanje te nemen.

    Fietsplekken in Franse nachttreinen zijn al jarenlang alleen te boeken in combinatie met een ligplaats in een zespersoons couchette. De boekingssoftware laat geen andere combinaties, zoals een tweepersoons couchette, toe.

    Kijk voor meer informatie over fiets en trein in Frankrijk op de site https://nl.francevelotourisme.com/adviezen/fietsvervoer-franse-treinen. Voor reiservaringen zie ook www.keesswart.nl 

  • Groot-Brittannië

    Wie naar Engeland wil kan per boot reizen of met de Eurostar.
    In de Eurostar kunnen fietsen alleen gedemonteerd en verpakt mee; of via een peperdure ‘fiets in de trein service’ in enkele treinen tussen Londen en Parijs, mits tijdig geboekt (zie https://help.eurostar.com/faq/nl-nl/vraag/Mag-mijn-fiets-mee-in-de-Eurostar); of met een dure en omslachtige shuttle service (zie https://www.eurotunnel.com/uk/travelling-with-us/vehicles/bicycles).

    In de praktijk is het veel handiger en voordeliger om fietsen op de boot mee te nemen. Al kan het lastig zijn om de juiste route naar de bootterminal in Calais te vinden. Voor het meenemen van fietsen in Britse treinen staan een hoop tips op de website recreatief-fietsen.nl

  • Hongarije

    Voor reizen naar Hongarije is fietsvervoer mogelijk in Railjet-treinen vanuit Wenen (o.a. naar Boedapest) en enkele EuroCity-treinen vanuit Praag. Binnen Hongarije is fietsvervoer mogelijk in de meeste binnenlandse IC-treinen, waarbij reservering wel verplicht is. Sneltreinen en regionale treinen nemen meestal fietsen mee, zonder reservering. In regionale treinen is veel fietsruimte.

    Treinen richting Kroatie, Servië, Roemenië en Oekraïne vervoeren geen fietsen.

  • Italië

    Belangrijke fietsverbindingen:

    • Nightjet Hannover/Düsseldorf-Innsbruck, verder per EuroCity naar Italië
    • Nightjet Hannover - Zürich met aansluiting op EuroCity naar Milaan 

    Binnen Italië is fietsvervoer op lokale en regionale treinen mogelijk voor treinen die gemarkeerd zijn met een fiets-symbooltje in de dienstregeling. Reservering is niet nodig. Een 24-uursticket voor de fiets kost € 3,50. Het is ook mogelijk voor de fiets een tweede klasse-kaartje te kopen (een fiets als passagier). In een juiste verpakking kan de fiets gratis mee. Er zijn regio's met afwijkend beleid. Zie daarvoor het volgende informatieblad op de website van Trenitalia.

    Op alle lange-afstandstreinen binnen Italië (Frecce-treinen, IC-treinen en nachttreinen) is fietsvervoer niet mogelijk, tenzij in een juiste verpakking: het vervoer is dan gratis. De fiets moet dan worden geplaatst in de daarvoor bestemde ruimtes in de trein. In het geval er geen ruimte is, kan de fiets elders worden geplaatst, zolang die niet in de weg staat.

    De fiets kan ook mee in sommige internationale treinen. Dit kost 12 euro. Een lijst van internationale treinen waarin fietsen mee mogen, vind je hier.

  • Luxemburg

    Belangrijke verbindingen met Luxemburg zijn:

    • Intercity Brussel - Luxemburg, overstap aangeraden in Brussel Midi
    • Interregio Luik - Luxemburg

    Binnen Luxemburg mag de fiets gratis mee in de trein, voor bovenstaande verbindingen is een internationaal fietskaartje wel verplicht.

    Tip: Je kunt Luxemburg ook vanuit Maastricht en Vaals met de fiets bereiken over de Vennbahn. Zie www.vennbahn.eu .

  • Oostenrijk

    Je kunt naar Oostenrijk reizen met de regionale trein naar Düsseldorf, en vervolgens de Nightjet naar Passau, Linz, Wenen en Innsbruck. Ook is het mogelijk om met de Intercity naar Hannover, te reizen en daar de Nightjet naar Passau, Linz, Wenen en Innsbruck te nemen. Dagtreinverbindingen zijn er via Düsseldorf naar Salzburg, Bregenz en Innsbruck. De EuroCity-/IC-treinen van Düsseldorf naar Klagenfurt v.v. en van Düsseldorf naar Innsbruck v.v. beschikken over een groot fietsenrijtuig en vervoeren ook tandems. Hoewel fietsen mee mogen in alle Railjet-, EuroCity- en Intercity-treinen, is reservering verplicht. Dit is mogelijk via de Treinreiswinkel. Regionale en lokale treinen (S-Bahn, REX) nemen fietsen mee zonder reservering. Op een aantal lokale trajecten bieden de Oostenrijkse Spoorwegen (ÖBB) de mogelijkheid tot specifiek toeristisch fietsverkeer in de vorm Regio-Biking; zie hier voor Regio-Biking in Tirol. Voor fietsers over het bekende Donau-fietspad laat de ÖBB een speciale trein met grote transportcapaciteit voor fietsen rijden; de Donau Bike Tramper.

  • Scandinavië, Finland en Estland

    In Denemarken, Noorwegen, Finland en Estland kan de fiets mee in de meeste treinen.

    Voor de reisbestemming Oslo kun je naar Noord Denemarken reizen en daarna met een veerboot onder andere door de Oslofjord naar Oslo.

    Er was ook een bootdienst van de Eemshaven naar Kristiansand in Noorwegen. Deze bootdienst is stopgezet en de bootmaatschappij is failliet verklaard op 4 september 2023. Wie per boot naar Kristiansand wil varen, kan gebruik maken van de bootverbinding Hirthals (Denemarken) – Kristiansand.

    De Zweedse Staatsspoorwegen (Statens Järnvägar) nemen geen fietsen mee. Vanuit Kopenhagen nemen Deense treinen (Öresundståg ) fietsen mee naar Gotenburg, Kalmar en Karlskrona. Je kunt ook onderweg uitstappen. Een aantal regionale treinvervoerders neemt wel fietsen mee. Op de site https://lund.naturskyddsforeningen.se/cykling/cykel-pa-tag/ staat informatie over de trajecten met fietsvervoer. De frequentie kan bijzonder beperkt zijn. Met een fiets kun je geweigerd worden omdat een trein “vol” zou zijn, terwijl je beschikt over een geldig vervoersbewijs voor jezelf en je fiets. De volgende trein kan dan pas uren later vertrekken. Oriënteer je van te voren.

    Voor wie de fiets wil meenemen naar Stockholm is het volgende mogelijk:

    • Reis met de Öresundtåg van Kopenhagen naar Kalmar. Vanaf Kalmar rijdt een bus met fietsvervoer van Kalmar Länstrafik naar Västervik. Van Västervik rijdt de bus met fietsvervoer van Västervik-Express naar Stockholm.
    • Alternatief voor de voorafgaande tip is om de bus van Kalmar Länstrafik te reizen tot Oskarshamn. Vanaf Oskarshamn vaart een veerboot naar Gotland. Vervolgens vaar je van Gotland naar Nynäshamn. Daar vertrekken treinen met fietsvervoer van Storstockholms Lokaltrafiken naar Stockholm.
    • Reis naar Noord Denemarken. Vaar met een veerboot naar Göteborg. In deze plaats rijden de bussen met fietsvervoer van Västervik Express naar Västervik.  Vervolgens kun je met een bus met fietsvervoer van hetzelfde bedrijf naar Stockholm reizen.
    • De bussen van Kalmar länstrafik en Västervik express nemen fietsen mee op een rek achterop de bus. Deze rekken zijn minder geschikt voor zware fietsen met elektrische trapondersteuning.

    In de zomermaanden kun je met een stoomboot van Mälarentrafik over het meer Mälaren verder reizen inclusief fiets onder andere naar Västerås.

    Met Finnlines kun je varen tussen Travemünde in Duitsland en Helsinki. Zie www.finnlines.com. Fiets vanaf de veerhaven in Helsinki naar het station Vuosaari (Nordsjö) van de metro van Helsinki, zet daar je fiets in de metro naar het centraal station van Helsinki (Rautatieasema )

    Vanuit Helsinki kun je met een veerboot naar Tallinn in Estland overvaren. In Estland kun je de fiets meenemen in de lagevloertreinen. De personentreindienst tussen Pärnu en Lelle is echter in 2018 stop gezet vanwege de slechte staat van de bovenbouw.

    Tips

    • Op de site cyklabanvall.nu staan fietsroutes over en langs allerlei railtracés in Zweden en op het eiland Bornholm.
    • Op de site www.railtrails.dk staan fietsroutes  over allerlei railtracé’s in Denemarken.
    • Op Jutland ( Denemarken ) een fietsroute aangelegd tussen Horsens en Silkeborg. Zie het artikel in de Vogelvrije Fietser winter 2023.
    • Mogelijk rijdt in 2024 weer een fietsbus van Münster in het Duitse Westfalen naar een aantal bestemmingen in Zweden. Zie www.bike-und-bus.de . Münster kun je vanuit Nederland met de trein gemakkelijk bereiken vanuit Enschede.
    • In Helsinki kun je een fietstocht maken over het fietspad dat is aangelegd op het voormalige traject van de havenspoorweg.

  • Zwitserland

    Belangrijke verbindingen met Zwitserland zijn:

    • Directe EuroCity-treinen vanaf Düsseldorf
    • Nachttrein naar Zürich vanuit Hannover
    • Er rijdt nu ook een NightJet van Amsterdam naar Zürich, die aanzienlijk meer ruimte heeft voor fietsen (13 i.p.v. 3, zie https://www.nightjet.com/nl/angebote/fahrradmitnahme).

    Binnen Zwitserland kun je je fiets meenemen in alle treinen (behalve TGV/ICE-treinen en EC-treinen van/naar Italië). In de Glacier Express en Bernina Express is fietsvervoer niet mogelijk, er rijden op deze trajecten wel regionale treinen die fietsen meenemen. Verder is fietsvervoer mogelijk in vrijwel alle Postbussen (achterop), boten en bergbanen. Een binnenlands fietskaartje kost vol tarief 20 frank.

Met de fietsbus

Er zijn ook mogelijkheden om de fiets met een bus te laten vervoeren. Het is niet altijd mogelijk om zelf mee te reizen.

Het bedrijf Juijn verzorgt voor verscheidene reisorganisaties busreizen met fietsvervoer naar negentien plaatsen in het buitenland. Op de site www.fietsvervoer.nl staat een overzicht van de bestemmingen in bijvoorbeeld Frankrijk, Italië, Spanje en Zweden. Zie www.juijn.nl

De organisatie Camino transporteert (zonder personenvervoer!) fietsen naar en van bestemmingen in vooral zuid Europa. Zie www.camino-fietstransport.nl .

De Flixbus biedt beperkt fietsvervoer op de buslijnen. Flixbus vervoert de fiets meestal op een rek achterop de bus. Zie www.flixbus.nl .

De organisatie bike und bus organiseert een fietsbus van Münster in Westfalen via Bremen en Hamburg naar Zweden en terug. Zie www.bike-und-bus.de .

Binnen Duitsland kan een verpakte fiets worden vervoerd door simple logistiek. Zie www.simplelogistik.de