Consumentenorganisaties vragen om masterplan Amsterdams OV

Er moet meer samenhang komen tussen de verschillende OV-projecten die in regio Amsterdam op de planning staan. Ook moeten er hogere eisen worden gesteld aan de toekomstvastheid van de verschillende plannen. Dat stelt Reizigersvereniging Rover samen met landelijke en regionale consumentenorganisaties in een advies aan regionale overheden en het kabinet. In regio Amsterdam, inclusief Schiphol,...

Amsterdam, Lokaal

Lees meer

Anderhalve meter en toegankelijk vervoer blijkt een grote uitdaging

Sinds de uitbraak van Corona is er veel veranderd in het openbaar vervoer. Over de dienstverlening van vervoerders aan reizigers met een beperking bestond nog veel onduidelijkheid. Op woensdag 1 juli is het nieuwe ov-protocol gepubliceerd. Het uitgangspunt in dit protocol is dat voor alle aspecten van het toegankelijk aanbieden van openbaar vervoer weer de afspraken gelden zoals deze voor de...

Toegankelijkheid

Lees meer

Rover ziet kansen voor NS

De aangekondigde plannen van NS om kosten te besparen mogen niet ten koste gaan van de reiziger. “NS heeft al gesproken met de vakbonden en de ondernemingsraad. Wij denken ook graag mee in deze moeilijke tijd voor het bedrijf. Rover ziet in de huidige situatie kansen om de dienstverlening te verbeteren.”, aldus directeur Freek Bos. Deze week maakte NS bekend dat in de komende jaren zo’n 2300...

Lees meer

Welkom terug!

Welkom terug in het openbaar vervoer! Vanaf vandaag is het ov (weer) voor iedereen en niet meer alleen voor noodzakelijke reizen. Daar zijn wij natuurlijk ontzettend blij mee.  We zijn nog steeds benieuwd naar ervaringen van reizen met het openbaar vervoer in deze tijd. Ons meldpunt staat hiervoor open. Nog geen lid van Rover? Dan is dit misschien een goed moment om daar verandering in...

Lees meer

Mondkapjes; hoe zit dat nou?

Verreweg de meerderheid van de meldingen die Rover in het Meldpunt OV en Corona ontvangt gaan over de mondkapjesplicht in het OV. Zeker met de warmte van de afgelopen dagen worden de mondkapjes door veel reizigers als een last gezien. Veel reizigers ervaren de mondkapjes als benauwend en zien de noodzaak er niet van in wanneer zij in een bijna leeg voertuig reizen.  Waarom doen we dit ook...

Lees meer

Rover pleit voor 10e spoor station Amsterdam Centraal

Er moet een 10e spoor komen op Amsterdam Centraal, zodat er meer ruimte komt voor doorgaande treinen en minder reizigers in het drukke Amsterdam moeten overstappen. Hiervoor pleit Rover in een zienswijze die is ingediend bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het ontwerptracébesluit voor station Amsterdam Centraal moet worden aangepast nu de verbouwing van station Amsterdam Zuid...

Infrastructuur, Amsterdam

Lees meer

Rover roept op tot verwelkomen van reizigers

De versoepelingen die door het kabinet zijn aangekondigd volgen het exit-plan van Rover. Reizigers worden niet langer opgeroepen om het openbaar vervoer te mijden, maar om hier verstandig gebruik van te maken. Van mijden naar spreiden. Vervoerders zouden er alles aan moeten doen om reizigers weer welkom te laten voelen.  “Wij zijn verheugd dat mogelijk wordt gemaakt om weer meer reizigers...

Corona

Lees meer

Geen duurzame vakantie zonder OV

Op vakantie met het openbaar vervoer moet kunnen, bepleiten Rover en de Fietsersbond in deze opinie. Om de reiziger weer op een duurzame wijze op weg te helpen, zou ook de fiets weer welkom moeten zijn in de trein.De zomer staat voor de deur en de nodige vakantieplannen worden gemaakt. De één brengt deze vreemde zomer door in zijn of haar achtertuin. De ander gaat op reis naar het buitenland...

Blog, Corona

Lees meer

Rover vraagt compensatie voor OV-abonnementhouders

Bied compensatie aan OV-abonnementhouders die hun abonnement niet konden stopzetten maar ook niet hebben kunnen reizen. Deze aanbeveling doet Rover aan de OV-sector na een analyse van binnengekomen meldingen in het Meldpunt OV en corona. Ook vraagt Rover om betere communicatie rondom de coronamaatregelen en een medische uitzondering voor de mondkapjesplicht. MondkapjesMaar liefst 60% van de...

Corona

Lees meer

Rover en Ieder(in): “alternatief voor mondkapje bij medische redenen”

Reizigersvereniging Rover en belangenorganisatie Ieder(in) pleiten voor een uitzondering op de mondkapjesplicht voor mensen die door hun beperking of door een medische aandoening geen mondkapje kunnen dragen. Zij moeten zelf een passend alternatief kunnen kiezen. Reizigers met onder meer longproblemen of een andere medische beperking moeten het openbaar vervoer nu noodgedwongen mijden omdat...

Toegankelijkheid, Corona

Lees meer

Exit-plan: OV stapsgewijs terug naar normaal

De reiziger kan in de daluren weer terugkeren in het openbaar vervoer. Dat stelt Rover in een exit-plan. Rover pleit voor stapsgewijze versoepelingen om het openbaar vervoer op een veilige manier terug naar normaal te brengen. Volgende week verkeert de OV-reiziger al exact drie maanden in een ‘lockdown’ want waar de samenleving inmiddels weer in beweging komt, wordt mensen zonder auto verzocht...

Corona

Lees meer

Niet mijden maar spreiden!

Reizigers blijven weg uit het openbaar vervoer. Slechts 25% van de capaciteit wordt benut. De Rijksoverheid heeft dus haar doel bereikt. Reizigers worden tenslotte al maanden opgeroepen het OV te mijden. In de Rotterdamse tramhaltes hangen posters waarop de reiziger wordt opgeroepen vooral niet in de tram te stappen. Bij iedere persconferentie wordt de OV-reiziger gevraagd niet-noodzakelijke...

Corona

Lees meer

NS blijft op hoofdrailnet na 2025

NS zal ook vanaf 2025 de dienstverlening op het Nederlandse hoofdrailnet aanbieden, heeft het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat besloten. Wel wordt bekeken of er meer lijnen gedecentraliseerd kunnen worden. Dat is in lijn met de visie van Rover. NS krijgt de concessie voor het hoofdrailnet 2025 – 2035 onderhands gegund. De voorzieningen op stations en treinen op de hogesnelheidslijn...

concessies

Lees meer

Rover aangeschoven bij koninklijk bezoek op Utrecht Centraal

Koning Willem-Alexander bracht vrijdagmiddag 29 mei een werkbezoek aan een vertegenwoordiging van de OV-sector op station Utrecht Centraal. Namens de reiziger schoof Rover-directeur Freek Bos aan tijdens het rondetafelgesprek. De koning bracht het werkbezoek vlak voor de heropstart van het openbaar vervoer. Hij hoorde onder meer de zorgen aan van een machinist, conducteur, buschauffeur, schoonmaker...

Corona

Lees meer

Blog: werkgever, neem uw verantwoordelijkheid

Deze blog verscheen eerder als opiniestuk in dagblad Telegraaf.  Vanaf deze week rijdt het openbaar vervoer weer voor het eerst sinds maanden volgens een complete dienstregeling. Natuurlijk gun ik het u van harte om uw collega’s weer eens driedimensionaal te zien. Om even als vanouds bij te kletsen bij de koffieautomaat. Maar de tijden zijn helaas nog niet als vanouds. Het openbaar vervoer...

Blog, Corona

Lees meer

Rover lanceert corona-meldpunt openbaar vervoer

Rover lanceert een meldpunt ‘corona en openbaar vervoer’. Met het meldpunt wil de reizigersvereniging monitoren hoe het de reiziger in het OV vergaat. Het meldpunt is te vinden via www.meldpunt-corona.nl. Dinsdag 2 juni is de eerste werkdag waarop het openbaar vervoer volgens een maximale dienstregeling rijdt. Toch is de capaciteit nog beperkt tot 40 procent en rijden er geen buurtbussen en...

Corona

Lees meer

Rover wil ‘exit-strategie’ voor openbaar vervoer

Rover wil dat er snel een exit-strategie komt waarmee het openbaar vervoer de komende tijd weer stapsgewijs terug kan keren naar een normale situatie. De reizigersvereniging vraagt in een brief aan de Tweede Kamer om de OV-reiziger perspectief te bieden. Vanaf 1 juni gaat het openbaar vervoer weer volgens de normale dienstregeling rijden, maar met veel beperkingen. Omdat voertuigen voor minder...

Corona

Lees meer

banner word lid

Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

Contact

  • Utrechtseweg 59 3818 EA Amersfoort
  • 033-4220450
  • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Volg ons