Advies: herstel aantal kleine nadelen nieuwe dienstregeling

Rover adviseert NS met een aantal kleine ingrepen wat nadelen van de nieuwe treindienstregeling tussentijds te herstellen. Zo zou op station Haarlem de aansluiting van de Spits IC uit Alkmaar naar Leiden hersteld kunnen worden en zouden de Sprinters tussen Woerden en Utrecht Centraal ook in de daluren altijd door moeten rijden naar Houten Castellum. Op 12 december 2021 ging de nieuwe NS-dienstregeling...

Dienstregeling

Lees meer

De Reiziger nummer 1 van 2022 is verschenen

Verenigingsblad De Reiziger nummer 1 van 2022 (januari) is verschenen en valt binnenkort zowel digitaal als op papier op de deurmat.  Het digitale blad is een aanvulling op het papieren blad. Lezers van het papieren blad blijven deze versie dus ook gewoon ontvangen. Lezers met een digitaal lidmaatschap ontvangen alleen het digitale blad. In nummer 1 van De Reiziger onder meer...

Vereniging

Lees meer

Rover ongelukkig met ontbrekende bushaltes Hoeksche Waard

Rover-HWGO (Hoeksche Waard en Goeree-Overflakkee) baalt ervan dat de provincie Zuid-Holland niet tijdig twee nieuwe bushaltes heeft gerealiseerd. De nieuwe haltes waren een voorwaarde die Rover stelde aan het wijzigen van de busroutes door Connexxion. Op zondag 9 januari is de nieuwe busdienstregeling in de regio ingegaan. Sindsdien rijdt Connexxion een aantal gewijzigde busroutes. Meerdere...

Hoeksche Waard / Goeree Overflakkee, Lokaal

Lees meer

Veel NS-reizigers verliezen stationsloket

De loketten op stations Haarlem en Zwolle blijven toch open. Dit heeft NS besloten na een advies van Rover en de andere consumentenorganisaties in het Locov. Daarmee wordt niet voorkomen dat veel reizigers hun stationsloket zullen zien verdwijnen. Rover maakt zich zorgen om de opvang van reizigers tijdens grote storingen. NS wil van de 36 stations met loket uiteindelijk 19 loketten sluiten....

Stations en haltes

Lees meer

“OV moet nu nadenken over terugwinnen reiziger”

Door nu bussen te schrappen, blijven veel reizigers mogelijk nog jaren weg uit het openbaar vervoer. Daarvoor waarschuwt Rover de Tweede Kamer en Provinciale Staten in een brief. Na een analyse van de diverse dienstregelingsplannen concludeert Rover dat er te veel aandacht uitgaat naar de huidige financiële zorgen, waardoor de OV-sector de gevolgen op lange termijn uit het oog dreigt te verliezen. “Reizigersaantallen...

Corona

Lees meer

Enquête: denk mee over de nieuwe afspraken met NS

Meer treinen, meer plaatsen voor fietsen of toch goedkopere kaartjes? Wat zie jij het liefste veranderen bij NS? Vul de enquête in en wij kaarten het aan! Vanaf 2024 rijdt NS onder een nieuw contract: de nieuwe vervoerconcessie gaat dan namelijk van start. Om dit voor te bereiden gaat de overheid dit jaar al aan de slag met het maken van nieuwe afspraken met NS over bijvoorbeeld de dienstregeling,...

Politiek en lobby

Lees meer

Verlopen OV-chipkaart? Doneer aan Rover!

Is je OV-chipkaart (bijna) verlopen en ga je écht geen moeite doen om het saldo terug te vragen? Geef dit dan niet aan de vervoersbedrijven cadeau: doneer de chipkaart aan Rover! Rover ziet graag dat het saldo dat op verlopen OV-chipkaarten achterblijft, weer terugkomt bij de reiziger. Daarom is het op aandringen van Rover in het verleden al makkelijker gemaakt om het restsaldo terug te vragen...

Vereniging

Lees meer

Enquête: geef uw mening over het OV in regio Rotterdam

Rijdt de metro vaak genoeg? Is de bushalte niet te ver weg? Rover-Rotterdam wil graag weten welke verbeteringen in het openbaar vervoer voor u in deze regio het meest belangrijk zijn. Ook is Rover op zoek naar vrijwilligers die willen helpen deze verbeteringen te realiseren. Rover-Rotterdam omvat in totaal 15 gemeenten, waaronder Hoek van Holland, Maassluis, Vlaardingen en Schiedam. De reizigersbelangen...

Rotterdam, Lokaal

Lees meer

Papieren spoorboekje uitverkocht

Het papieren spoorboekje is razendsnel uitverkocht. Daarmee zien Rover, Treinreiziger.nl en Treinposities.nl bevestigd dat er nog altijd veel behoefte is aan een compleet overzicht van de dienstregeling op papier. Dit jaar was het spoorboekje exclusief te koop via OVshop.nl, waar het boekje binnen enkele dagen al grotendeels uitverkocht raakte. Het spoorboekje is dit jaar compleet vernieuwd....

Vereniging

Lees meer

NS laat reiziger in de kou staan: vanaf 20 december tijdelijk minder treinen

Op 16 december maakte NS bekend dat er met ingang van 20 december a.s. extra spitstreinen en uitgaanstreinen worden geschrapt. Op korte termijn zal er ook in de avonddienstregeling gesneden worden. NS maakt deze keuze omdat er minder reizigers in de trein zouden zitten. Daarmee lijken bedrijfseconomische redenen boven het belang van de reiziger te gaan. Hoe lang dit duurt is niet bekend.  De...

Dienstregeling, Corona

Lees meer

Laat Rijk en vliegreizigers bijdragen aan doortrekken Noord-Zuidlijn naar Schiphol

Er moet snel een besluit worden genomen over het doortrekken van de Noord-Zuidlijn naar Schiphol en Hoofddorp en het sluiten van de metroring in Amsterdam. Door de sterke groei van het aantal reizigers wordt het spoor rond Schiphol een steeds groter knelpunt op het (inter)nationale spoorwegnetwerk. Vanuit het Nationaal Groeifonds is inmiddels 50% van het benodigde budget beschikbaar. Reizigersvereniging...

Lees meer

Inschattingsfout NS: deze week geen extra spitstreinen Enkhuizen - Amsterdam

NS heeft aan Rover laten weten dat door een inschattingsfout van NS deze week geen extra spitstreinen rijden tussen Enkhuizen en Amsterdam. NS dacht dat er onvoldoende treinen beschikbaar waren om de volledige dienstregeling te kunnen rijden en is er uit voorzorg besloten de spitstreinen uit de dienstregeling te halen. Er bleek echter wel voldoende materieel. De dienstregeling werd echter niet...

Dienstregeling, Amsterdam, Noord-Holland-Noord

Lees meer

Informatie over lidmaatschapscontributie

Het einde van het jaar is in zicht, voor veel Roverleden is dit het moment om de jaarlijkse contributie aan de vereniging te betalen. Dit jaar zijn er enkele veranderingen. Omdat wij duurzaamheid belangrijk vinden, zijn wij overbestapt naar de Triodos bank. Tevens biedt Rover vanaf nu de mogelijkheid om te betalen middels een automatische incasso.  De antwoorden op veelgestelde vragen...

Vereniging

Lees meer

‘Maak reizen van deur tot deur eenvoudiger in nieuwe NS-concessie’

Om het reizen eenvoudiger te maken, moet het Rijk regie nemen en zorgen dat de belangen van de reiziger een grotere rol gaan spelen op het spoor. Dat schrijft Rover in een brief aan de Tweede Kamer. Rover pleit onder meer voor één keer in- en uitchecken per reis, kortingen in de daluren en abonnementen die niet alleen in de trein maar ook in de bus of tram gebruikt kunnen worden. Op 9 december...

Politiek en lobby

Lees meer

Locov dringt aan op afzien verplichte fietsreservering in trein

Het Locov (landelijke consumentenorganisaties in het openbaar vervoer), waarvan Rover deel uitmaakt, adviseert NS nogmaals met klem het systeem van verplicht reserveren voor een fietsplek in de trein niet door te voeren. “Het verplicht reserveren van een fietsplek in de trein is een digitale schijnoplossing voor een fysiek probleem: te weinig ruimte voor fietsen in de trein”. Het Locov heeft...

Lees meer

Liften stations De Vink en Lombardijen langer buiten gebruik

De vernieuwing van de liften op stations De Vink (2 liften) en Rotterdam Lombardijen (4 liften) loopt vertraging op vanwege langere productie- en levertijden en een tekort aan gespecialiseerde medewerkers. Dat heeft ProRail laten weten. Voor reizigers die hierdoor moeten omreizen, worden taxikosten vergoed. De liften op de stations worden vervangen omdat de levensduur bijna ten einde is. Lift...

Toegankelijkheid

Lees meer

‘Overlast als Tiel - Geldermalsen in toekomst voorkomen’

Rover is teleurgesteld in de afhandeling van de spoorproblemen tussen Geldermalsen en Tiel. In een brief aan ProRail vraagt Rover om een verbeterplan om dit soort grote storingen voortaan sneller te verhelpen. Ook wil Rover compensatie voor gedupeerde reizigers. Reizigers tussen Tiel en Geldermalsen hebben al bijna twee maanden dagelijks te maken met tien minuten vertraging vanwege herstelwerkzaamheden...

Werkzaamheden

Lees meer

Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

Contact

  • Utrechtseweg 59 3818 EA Amersfoort
  • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
  • Tijdelijk spoednummer:
    06-57497662

Volg ons