Blog: wie betaalt de rekening?

Stel je voor dat bij het aanleggen van een nieuwe autoweg, eerst het asfalt van een andere weg afgeschraapt zou worden. Het zou een vreemde situatie zijn. Toch krijgt de OV-reiziger regelmatig te maken met een vergelijkbare situatie. Wanneer er een nieuwe buslijn nodig is, wordt al snel een andere buslijn opgeofferd om de financiële ruimte te creëren. In Amsterdam en Rotterdam/Den Haag wordt regelmatig...

Tarieven, Infrastructuur, Blog

Lees meer

NS en ProRail beloven beterschap bij werkzaamheden

De werkzaamheden bij Leiden dit voorjaar hebben grotere overlast veroorzaakt voor reizigers dan voorzien. Er is onvoldoende rekening gehouden met de extra risico's op verstoringen die de werkzaamheden met zich meebrachten en de gevolgen van verstoringen. Dit erkennen NS en ProRail in een reactie op het evaluatierapport van Rover. Rover deed eerder dit jaar meerdere aanbevelingen om de overlast...

Werkzaamheden, Holland-Rijnland

Lees meer

Rover-Amersfoort wil betere abri’s

Comfortabele bushaltes zonder tocht en regen. Daar heeft Rover-Amersfoort om gevraagd in de gemeenteraad. Gemeente Amersfoort overweegt vanaf volgend jaar de bushokjes in eigen beheer te nemen. Het huidige contract met de exploitant van de abri’s loopt eind volgend jaar af. Amersfoort staat nu voor de vraag zelf 180 abri’s aan te schaffen of dit onderdeel van de aanbesteding te maken. Door...

Amersfoort, Afdelingsnieuws

Lees meer

Volle treinen meldingen uit heel Nederland

Zoals ieder jaar staat de herfst garant voor veel meldingen van overvolle treinen. De meldingen lijken uit het hele land te komen. Rover roept reizigers op om overvolle treinen te blijven melden via het vernieuwde www.volletreinen.nl.   In september ontving Rover bijna 1000 meldingen over overvolle treinen. Meldingen zijn onder meer afkomstig uit Noord-Holland, Flevoland, Gelderland en...

Drukte in het OV

Lees meer

Week van de toegankelijkheid

Deze week is het de Week van de Toegankelijkheid. Op initiatief van Ieder(in) laten veel organisaties deze week middels verschillende activiteiten zien hoe belangrijk het is dat mensen met een beperking net als iedereen mee kunnen doen. Een mooie gelegenheid voor Rover om even onder de aandacht te brengen wat wij zoal aan toegankelijkheid doen. Het is wettelijk vastgesteld dat iedereen aan...

Toegankelijkheid

Lees meer

Blog: mobiliteitsdiensten

De TU Delft doet veel onderzoek naar openbaar vervoer. In het onderzoekslab werden de afgelopen jaren allerlei slimmigheden bedacht om het reizen met de ov-chipkaart makkelijker te maken. De komende jaren gaat dit lab onderzoek doen naar “gebruiksgerichte mobiliteitsdiensten”: een misschien wel mooiere naam voor Mobiliteit as a Service (MaaS). Rover denkt graag mee met de studenten en onderzoekers...

Blog, Betaalwijzen, Mobiliteitsdiensten

Lees meer

Lobbyen voor het ov! Hoe krijg je meer invloed?

Op welke wijze kun je meer invloed uitoefenen om het ov te verbeteren? In de training Lobbyen geven we inzicht in hoe je je plek in het samenspel tussen ov-autoriteiten (provincies, gemeenten en regio-besturen) sterk kunt maken en zodoende het resultaat kunt beïnvloeden. Opereren binnen bestuurlijke en politieke krachtenvelden wordt steeds belangrijker maar is in de praktijk lastig. Door een...

Vereniging

Lees meer

Snelle uitbreiding station Amsterdam Zuid blijft nodig

Werkzaamheden aan het spoor en de A10 in het Zuidasdok-project liggen stil door een impasse tussen opdrachtgevers en aannemers. Daardoor dreigt de broodnodige uitbouw van het station Amsterdam Zuid ook vertraging op te lopen. In een brief aan de minister van Infrastructuur en Waterstaat Van Nieuwenhuizen doet Rover een voorstel om deze impasse te doorbreken. Door het bouwen van een tunnel voor...

Infrastructuur, Werkzaamheden, Internationaal, Politiek en lobby

Lees meer

Nachtbus gaat weer aansluiten op nachttrein Leiden

Sinds afgelopen week zijn de vertrektijden van de nachtnet treinen op Leiden Centraal aangepast. De Intercity’s vertrekken vroeger naar Schiphol Airport zodat reizigers vanuit Den Haag en Rotterdam korter onderweg zijn naar Schiphol Airport. Op verzoek van Rover en de andere consumentenorganisaties in het Locov is NS in gesprek gegaan met Arriva om ook de tijden van nachtbus 800 uit Zoetermeer...

Dienstregeling, Materieel, Holland-Rijnland, Advies, Groningen, Drenthe

Lees meer

Maak reiziger eigenaar van OV-data

Er komen steeds meer mobiliteitsaanbieders die vervoersdiensten van verschillende vervoerders verkopen. Reizigers moeten volgens Rover controle kunnen houden over check-in en out gegevens die de mobiliteitsaanbieders registreren. “Het is logisch en vanzelfsprekend dat de producent ook eigenaar van de data is en blijft” aldus directeur Freek Bos tijdens een rondetafelgesprek in de Tweede Kamer. Dinsdag...

Politiek en lobby, Mobiliteitsdiensten

Lees meer

Rover vraagt om investeringen spoor Oost-Nederland

Er is meer geld nodig voor het spoor in Gelderland en Overijssel. Dit stelt Rover in een brief aan beide provincies. De provincies willen meer reizigers uit de auto lokken, toch blijven investeringen in het openbaar vervoer achter. Provincies Gelderland en Overijssel zijn de aanbestedingen van regionale spoorlijnen voor de komende 15 tot 20 jaar aan het voorbereiden. Het betreft regionaal spoor...

Infrastructuur, Politiek en lobby, Gelderland, West-Overijssel, Afdelingsnieuws, Twente

Lees meer

Uitbreiding assistentieverlening NS-stations

NS wil in 2025 assistentieverlening aanbieden op alle NS-stations. Rover reageert positief op dit voornemen en vraagt het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat om te zorgen dat reisassistentie op stations van zowel NS als andere vervoerders, tegen dezelfde voorwaarden wordt aangeboden. Met reisassistentie kunnen reizigers met een beperking geholpen bij het in- en uitstappen van de trein...

Toegankelijkheid, Advies

Lees meer

‘OV-bedrijven moeten inzetten op betere communicatie’

OV-bedrijven moeten beter communiceren met hun reizigers als er vertragingen optreden of diensten uitvallen. Ook de informatievoorziening over de algemene voorwaarden van OV-abonnementen kan beter. Dit schrijft de OV ombudsman in zijn rapportage over het tweede kwartaal van dit jaar. Hoewel de gemiddelde reiziger het openbaar vervoer in Nederland een ruime voldoende geeft, blijft communicatie...

Reisinformatie, Klantenservice, OV ombudsman

Lees meer

"Voorkom vertraging door herfstmaatregelen Groningen - Zwolle"

Het is goed dat NS tussen Groningen en Zwolle maatregelen neemt om vertragingen in de herfst te voorkomen, maar dit zou niet ten koste mogen gaan van aansluitingen en toegankelijkheid. Dat schrijft Rover samen met andere consumentenorganisaties in een advies binnen het Locov. In de herfst zullen enkele sprinterdiensten tussen Groningen en Zwolle met oudere Sprinters (SGMm) worden gereden. Deze...

Dienstregeling, Materieel, Advies

Lees meer

Rocov-Gelderland wil betere doorstroming busvervoer

Vrije busbanen zijn nodig om de doorstroom van het busvervoer in Gelderland te verbeteren. Anders bestaat het risico dat reizigers de auto boven de bus verkiezen. Dit stelt Rocov Gelderland, waar Rover in vertegenwoordigd is, in een brandbrief aan de Gelderse gemeenten. De reistijd van de Gelderse bussen wordt steeds langer. De oorzaak ligt volgens het Rocov vooral in toenemend verkeer, werkzaamheden...

Infrastructuur, Politiek en lobby, Gelderland, Afdelingsnieuws

Lees meer

Kleine verbeteringen nachtnet

Rover en de andere consumentenorganisaties in het Locov reageren positief op de NS-voorstellen om een aantal kleine verbeteringen door te voeren in het nachtnet. Wel stellen de consumentenorganisaties de voorwaarde dat aansluitingen op nachtbussen behouden blijven. NS stelt voor om de nachtnettreinen vanaf september niet meer lang te halteren op Leiden Centraal maar op Schiphol Airport. Reizigers...

Dienstregeling, Advies

Lees meer

“Werken aan spoor kan klantvriendelijker”

Reizigersvereniging Rover presenteert een set aanbevelingen om werkzaamheden aan het spoor klantvriendelijker te laten verlopen. De aanbevelingen komen voort uit een analyse van klachten die reizigers hebben ingediend over overlast door spoorwerkzaamheden. Er wordt veelvuldig aan het spoor gewerkt, waardoor op een aantal trajecten minder treinen rijden. Zo kunnen reizigers in augustus veel...

Werkzaamheden, Onderzoek

Lees meer

Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

Contact

  • Utrechtseweg 59 3818 EA Amersfoort
  • 033-4220450
  • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Volg ons