Skip to main content

Bollenvelden en duinen

Fiets in de trein

Zouden we dat wel halen? Na 9:00 uur met de fiets in de trein naar Sassenheim, aankomst om 10:15 uur, de route Bollenvelden en duinen fietsen: toch 43 kilometer. En dan voor vieren weer terug in Amersfoort moeten zijn... Dat betekent al om 14:44 in Sassenheim in de trein terug zitten. Vertraging geeft het risico dat we er met fiets en al in Hilversum uitgezet zullen worden. Een extra uitdaging is dat door de lockdown en wat gezondheidsproblemen onze conditie niet helemaal top is. Wat is wijsheid?

Editie 3, 2022  |  Marina van Alphen 

Foto: Martin Oudenaarden
Op de fiets langs kleurrijke velden

Zouden we dat wel halen? Na 9:00 uur met de fiets in de trein naar Sassenheim, aankomst om 10:15 uur, de route Bollenvelden en duinen fietsen: toch 43 kilometer. En dan voor vieren weer terug in Amersfoort moeten zijn... Dat betekent al om 14:44 in Sassenheim in de trein terug zitten. Vertraging geeft het risico dat we er met fiets en al in Hilversum uitgezet zullen worden. Een extra uitdaging is dat door de lockdown en wat gezondheidsproblemen onze conditie niet helemaal top is. Wat is wijsheid?

In ieder geval is het droog en ondanks een forse wind uit het noorden durven we het wel aan. De route stond in een nieuwsbrief van Fietsknoop. Daarin staat altijd een route uitgelicht en omdat deze
de geboortegrond van mijn vriendin betrof, vonden we het leuk om de voor haar nostalgische route te fietsen. Sassenheim, Noordwijk, Langevelderslag, De Zilk, Lisse en vlak langs de Keukenhof. Het
klinkt veelbelovend, zeker in het voorjaar.

Verkeerde trein

Omdat er ook gepauzeerd en geluncht moet worden is de tijd wat krap. Dus om stipt 9:00 uur staan we klaar op het station. Mijn vriendin heeft op het station een kaartje gekocht en is een euro duurder uit dan ik; ik kocht het digitaal via de app. Het scheelt misschien niet veel maar wie het kleine niet eert... Zonder problemen bereiken we Schiphol, waar we overstappen op… de verkeerde trein. We zijn het misschien toch wat verleerd. We zitten in de intercity naar Leiden en besluiten dan maar vanaf daar de route op te zoeken.

Ook in Leiden zijn sporen uit het verleden. De woning in het centrum waar haar kinderen nog zijn geboren wordt bezocht; de deurbel van de schoonouders blijkt nog steeds op de deur te prijken. Vervolgens gaat het langs bekende wegen richting Noordwijk door de duinen en langs de boulevard, waar we een kop koffie nemen op een terras aan het strand. In de zon met het geluid van de golven. Heerlijk.

Foto: Martin Oudenaarden
Fietsplekje reserveren voor de trein naar Waddinxveen, Boskoop en Alphen

Prachtig mooi

Dan een stuk tegen de wind in door de duinen en langs bollenvelden. De hyacinten staan in bloei en we krijgen regelmatig de geur daarvan in de neus. Heerlijk, heerlijk. En prachtig mooi: blauw, roze en wit wisselen elkaar af. Soms zien we ook nog krokussen, en de tulpen beginnen voorzichtig te kleuren. Op het meest noordelijke punt van de route lunchen we bij de Langevelderslag. Vanaf nu hebben we voornamelijk wind mee.

Bij de Zilk fietsen we over een mooi zandpad langs het water. In Lisse zijn we even het spoor bijster en help ik een hoogbejaarde landgenoot met het oprapen van de elektrische fiets. Hij nam de bocht net wat te ruim. Enkele dagen later hoor ik op het Journaal dat er zoveel ongelukken gebeuren. Ook deze man had geen helm op.

Hulptroepen

Ondertussen blijkt dat we hem dus niet halen, die trein van 14:45 uur. We hebben in de avond weer andere afspraken, dus wachten tot na 19:00 uur is ook geen optie. De huiselijke hulptroepen zijn gelukkig bereid ons te komen ophalen. Jammer van de trein, maar per auto met fietsrek zijn we rond 17:00 uur weer thuis. Met een paar prachtige bossen tulpen die we onderweg oppikten. Aan die conditie moeten we nodig nog wat werken.

Reserveren verplicht?

Het betekent soms nogal plannen, de fiets mee in de trein. Met een fietskaartje (digitaal 7,50 euro) is de fiets op werkdagen alleen welkom tussen 9:00 en 16:00 uur en tussen 18:30 en 06:30 uur. In de weekenden, op feestdagen en in juli en augustus mag de fiets de hele dag mee. Nog moeilijker was het vorige zomer, toen zelfs vooraf een specifieke NS-trein gereserveerd moest worden. Een reservering gaf daarbij niet eens recht op een plekje, bij veranderende omstandigheden. Het leidde tot talloze klachten bij Rover en de Fietsersbond. Gelukkig komt er deze zomer geen nieuwe landelijke proef met fietsreservering. Wel is in maart een proef van drie maanden gestart met fietsreservering op de regionale R-netlijn tussen Alphen aan den Rijn en Gouda. De proef wordt op deze lijn gedaan omdat er in daluren regelmatig te veel fietsen zijn. Het meenemen van de fiets in deze trein is dan namelijk gratis. Rover en de andere consumentenorganisaties blijven zich verzetten tegen fietsreserveringen en pleiten voor meer fietsplekken in de trein.